Browsing by Author "Ak, Bircan"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Metadata only Grafik tasarım ve toplumsal cinsiyet(Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2015) Ak, Bircan; Erkmen, Nazan; Grafik Anasanat DalıÖZETGRAFİK TASARIM VE TOPLUMSAL CİNSİYET“Grafik Tasarım ve Toplumsal Cinsiyet” başlıklı tezimin oluşum süreci; Sanatta Yeterlik ders aşamasında Sayın Canan Beykal’dan almış olduğum Kültür Göstergeleri dersi projesiyle başladı. Günümüzde bireyler yaşamlarının her anında imaj ve mesaj bombardımanına tâbi tutuluyorlar. John Berger’in dediği gibi, tarihin hiçbir anında insanoğlu bu kadar çok görsel malzeme tacizine uğramadı. Her grafik tasarım ürünü bir mesaj içerir. Mesajın bir düz anlamı; bir de yan anlamı vardır. Bu tezin konusu; tam da yan anlamları çözmek, farklı yıllar içinde üretilmiş grafik tasarım ürünlerinde, özellikle dergi, kapak ve iç sayfalarında, afişlerde ve ders kitaplarında, yüzyıllardır oluşmuş, kemikleşmiş toplumsal cinsiyetin izlerini sürmektir. Kadın ve erkek nasıl olunur, kadın ve erkekten beklenilen roller nelerdir? Neden her cins için belli roller kabul görmüştür? Toplumsal cinsiyet rolleri nasıl inşa edilir? Tüm bu sorular kadınların tarihi yazılmaya başlandıktan sonra sorulmaya başlandı. ‘Tarihin, bilimin, tasarımın öznesi erkektir’ önermesinin kadınlar tarafından sesli dile getirilmesinden sonra araştırmalar başladı. Tabii ki, kendisine sunulan bu toplumsal rolleri benimsemiş olsun, olmasın; pek çok kadın zaman içinde bu rolleri sorgulamaya başladılar. Edebiyatta, tarihte, sosyolojide, psikolojide, biyolojide olsun; müzikte, reklamlarda, sinemada, siyasette ve sanatta bu sorular sorulmuştu. Grafik tasarım disiplininde de sorulması gerekiyordu. Bu tez bu tür sorgulamaların bir ürünü sayılabilir. Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Rolü, Grafik Tasarım, Kadın.ABSTRACTGRAPHIC DESIGN AND GENDER The composition of my thesis, titled “Graphic Design and Social Gender,” began with a project for Ms. Canan Beykal’s Culture Indicators class during my Art Competency courses. Today, individuals are subjected to an incessant bombardment of images and messages in their daily life. As John Berger suggests, humans have never in history encountered such an overwhelming flood of visual materials. Every graphic design product conveys messages, and every message has both a direct and indirect meaning. The subject of this thesis is, through an examination of graphic design products created in different time periods, and with special focus on magazine covers and content, advertisements, and school books, to understand how social genders emerged and solidified over hundreds of years. How are women and men supposed to be, and what are the roles expected from women and men? Why have particular roles been accepted for each gender? How are social gender roles constructed? All of these questions began to be asked after women’s histories began to be written. The proposition that “history’s, science’s, and design’s object is the male” began to be researched only after women formulated it. Certainly, some women accepted the social roles provided to them, while others did not; however, many women eventually began to question these roles. Whether in literature, history, sociology, psychology, or biology, these questions were asked through music, advertisements, films, politics, and art. In graphic design these questions also needed to be asked. Consequently, this thesis can be understood as a product of the same type of questioning.Key Words: Social Gender, The Social Gender’s Role, Graphic Design, Woman.Item Metadata only Sanat ve Tasarım Eğitiminde Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu Gerçeği(Marmara Üniversitesi Yayınevi, 2009) Ak, BircanItem Metadata only Sanat ve tasarım eğitiminde tatbiki güzel sanatlar okulu gerçeği(Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2008) Ak, Bircan; Aslıer, Mustafa; Grafik Anasanat DalıÖZETTatbiki Güzel Sanatlar Okulu, Türkiye’deki önemli üç sanat eğitimi kurumundan biridir.Osmanlı döneminde, 1883 yılında kurulan Sanayi-i Nefise Mektebi, sanat eğitimi veren ilkkurumdur. Mimarlık, şehircilik, resim ve heykel gibi alanlarda öğretim veren kurumunkuruluş gerekçesi, yapı sanatıyla ilgili eleman ihtiyacıdır. Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İşBölümü ise, 1932 yılında kurulduğunda, orta öğretim kurumlarına öğretmen yetiştirmekamacındaydı.Kurulması, uzun yıllar önce, Gazi Eğitim Enstitüsü’nün kurucuları ve hocaları tarafındandüşünülmüştür. Bu hocalar, İsmail Hakkı Tonguç, Hayrullah Örs, Hakkı İzet, Sait Yada,Ferit Apa, Hakkı Uludağ’dır. Maarif Vekaleti (Milli Eğitim Bakanlığı) Mesleki TeknikÖğretim Müsteşarlığı, okulu kurma ve danışmanlık yapması için Prof. Dr. Ing. AdolfGustav Schneck’i görevlendirmiştir. Bu tür okulları ve Bauhaus ekolünü iyi tanıyan Prof.Schneck, mimar, mühendis, mobilya tasarımcısı, teorisyen ve eğitimcidir. 1955 yılındaTürkiye’deki sanat okullarını inceleyen Prof. Schneck, Almanya ile Türkiye arasında sıksık seyahat ederek, okulun kuruluş aşamaları ile tek tek ilgilenmiş ve açıldıktan sonra datakibini yapmıştır.Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu 1957 yılında öğretime başlamıştır. Amacı, ülke sanayininihtiyacı olan tasarımcıları mükemmel bir şekilde yetiştirmektir. Bu amaçla da Türkiye’dekisanat eğitimi kurumlarından ayrı bir yerde durmaktadır.Beş bölümle; Mobilya ve İç Mimarlık, Grafik, Tekstil, Dekoratif Resim ve SeramikBölümleriyle öğretime başlayan Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu, sanat eğitimine birçokyenilik kazandırmıştır. Bunlardan en önemlisi, öğretimin ilk yılının Temel Sanat Eğitimi’neayrılmasıdır. Bütün bölümlerin birarada ders yapmaları, öğretim elemanları arasındaAlmanların bulunması, bu yolla dışarıdaki gelişmelerin zaman farkı olmadan izlenmesi,yeniliklerin eğitim-öğretime hemen yansıtılması ve öğrenci temsilcilerinin yönetime aktifolarak katılması bir solukta sayılabilecekler arasındadır.Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu da, tıpkı Bauhaus programlarının uygulanması gibi, belli birprograma sadık kalmayarak, fakat yaşayarak, değişimleri gereksinimler doğrultusundayapmıştır. Mezun olan öğrencilerinin gazete ilanlarında ısrarla, tercih sebebi olması, okulunkısa zaman içinde başarılı olduğunun kanıtıdır.1982 yılında Marmara Üniversitesi’ne katılan ve adı Güzel Sanatlar Fakültesi olarakdeğişen Tatbiki Güzel Sanatlar Okulu 1957-1982 yılları arasında kurulma misyonunubaşarıyla gerçekleştirmiştir.SUMMARYThe Applied Fine Arts School is one of three important art education institutions in Turkey.Founded in 1883 as the Fine Arts School, it was the first Ottoman-era institution to providearts education. The reason for the foundation of a school providing instruction indisciplines such as architecture, urban planning, painting and sculpture was the need forpersonnel trained in the building and plastic arts. The Gazi Educational Institute’sIllustration Arts Department, on the other hand, was founded in 1932 in order to developteachers for secondary education institutions.The idea which led to the Illustration Arts Department’s realization was created many yearsbefore by the Gazi Educational Institute’s founders and teachers. These teachers wereİsmail Hakkı Tonguç, Hayrullah Örs, Hakkı İzet, Sait Yada, Ferit Apa, and Hakkı Uludağ.The National Education Ministry’s Technical Vocation Instruction Directorship appointedProf. Dr. Ing. Adolf Gustav Schneck as a consultant for the school’s foundation. Prof.Schneck, who knew this type of technical art school and the Bauhaus School extremelywell, was also a theoretician and educator in architecture, engineering, and furniture design.In 1955, Dr. Schneck examined the art schools in Turkey and, travelling frequentlybetween Germany and Turkey, gave close attention to each step in the foundation of theGazi Institute’s Art Department. Dr. Schneck also continued to follow developments afterthe school’s opening.Beginning with five departments, Furniture and Interior Design, Graphic Arts, Textiles,Decorative Painting, and Ceramics, the Applied Fine Arts School accomplished many firstsin art education. The most important of these was designating the student’s first year’scoursework as Foundational Art Education. Other innovations included all the departmentsgiving classes together, having Germans among the faculty members, the ability to followdevelopments abroad without a significant time lapse and immediately apply thosedevelopments to teaching and learning, and having student representatives join in theschool’s administration in an active capacity.The Applied Fine Arts School, similar to the programs of the Bauhaus School, did not staytied to a single, set curriculum; instead, it changed its curriculum according to experienceand the needs that it encountered. That the school quickly reached success in its statedgoals was shown by the insistent preference for the school’s graduates in newspaperemployment advertisements.The Applied Fine Arts School began providing education in 1957. The school’s aim was tocreate the well-educated designers needed by the nation’s industrial sector. This intentiongave the school a unique place amongst the other Turkish art education institutions.By joining Marmara University in 1982 and having its name changed to the Fine ArtsFaculty, the Applied Fine Arts School successfully accomplished its founding missionduring the 1957-1982 period .