Person:
KABAPINAR, YÜCEL

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

KABAPINAR

First Name

YÜCEL

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 18
  • PublicationOpen Access
    Effects of the evidence-based history teaching on Turkish primary students' perception of history and related concepts
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) KABAPINAR, YÜCEL; Dogan, Nihal; Kabapinar, Yucel; Uzunboylu, H
    The purpose of this study is to determine the effects of evidence-based history teaching on students' perception of the history and related concepts. The study was conducted as an action research. A teaching intervention was designed. The main theoretical perspective informing the teaching intervention was evidence-based history teaching. The teaching intervention was put into practice in a 8th grade class consisting of 25 primary students (aged 14-15). It lasted 15 teaching hours. The effectiveness of the teaching intervention was determined by using both a questionnaire consisting of open-ended questions and worksheets used during the teaching intervention. Students completed the same questionnaire, designed by the researchers, prior to and after the teaching intervention. Additionally, students' works as in the form of worksheets were collected and analysed so as to find out effectiveness of the specific teaching activities. The descriptive and content analyses methods were employed in analysis of data collected. The findings of the study indicated that students' perceptions on history and related concepts changed as result of evidence-based history teaching used in their courses. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • PublicationOpen Access
    ÖĞRETMEN ve ÖĞRENCİLERİN “KANIT TEMELLİ TARİH ÖĞRETİMİ”NE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM SAPTAMASI
    (2019-05-22) KABAPINAR, YÜCEL; Yücel KABAPINAR;Ayşe YETİŞ
    Bu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin “kanıt temelli tarih öğretim yöntemi”ne yönelik algılarını belirlemek; aynı zamanda öğretmen ve öğrencilerin kanıt temelli tarih öğretim yöntemini mevcut sistem ile karşılaştırmalarını sağlayarak değerlendirmede bulunmaları amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma farklı lise türlerinde görev alan 12 tarih öğretmeni ve yine farklı lise türlerinde eğitim alan 12 tarihi seven/sevmeyen öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma deseni olarak nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması çalışma deseni kullanılmıştır. Araştırmada eylem araştırması deseni örneklerinden ise; özgürleştirici/geliştirici/eleştirisel eylem araştırması deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklem tipi amaçlı örnekleme modelinden ölçüt örnekleme tipiolarak belirlenmiştir. Araştırmanın gerçekleştirilmesi sürecinde “Öğretmen ve Öğrenci Görüşme Formu, Kanıt Temelli Tarih Öğretimi Tanıtımı ve Ses Kayıt Cihazı”ndan yararlanılmıştır. Araştırma sürecinde görüşmeler, önceden belirlenmiş olunan okullarda öğretmen ve öğrencilerin uygun oldukları gün ve saat dilimleri içerisinde yapılmıştır. Araştırma sürecinde toplanan veriler aslına uygun şekilde çözümlenmiştir. Bu amaçla, ilk etapta ses kayıt cihazına kaydedilen görüşmeler aynıyla kelime işlem dosyasına aktarılmış; sonrasında ise önermelerden oluşan kategorik analiz tabloları araştırma sorularına uygun şekilde kullanıma hazır hale getirilmiştir. Araştırma sonucuna yönelik; “kanıt temelli tarih öğretimi” uygulamasında öğretmen ve öğrencilere yöneltilen araştırma soruları hemen hemen aynı olmakla birlikte görece; kendilerine yöneltilen sorulara öğrencilerin öğretmenlere nazaran daha özel cevaplar verdiği gözlemlenmektedir. Ayrıca öğretmen ve öğrencilerin genel görüşlerine bakıldığı zaman kanıt temelli tarih öğretim yönteminin okullarda uygulanması ve ivedilikle hayata geçirilmesi hususunda aynı görüş açılarını paylaştıkları söylenebilir.
  • PublicationOpen Access
    Hayat bilgisi dersinde kullanılan gazete haberleriyle desteklenmiş örnek olay yöntemi öğrencilere çoklu bakış açısı kazandırır mı?: Bir eylem araştırması
    (2022-12-01) KABAPINAR, YÜCEL; Topçubaşı T., KABAPINAR Y.
    Öz. Gazete; gerçek dünyayı öğrencilerle buluşturan çok yönlü bir öğrenme aracıdır. Günlük yaşamdan olayların irdelendiği gazete temelli örnek olaylar öğrencilerin sosyal olaylara farklı açılardan bakabilme olanağı sağlayarak çoklu bakış açısı geliştirmelerine olanak sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, gazete haberleriyle desteklenmiş örnek olay yönteminin kullanıldığı hayat bilgisi öğrenme ortamında öğrencilerin kullandıkları çoklu bakış açısı içeren ifadelerin niteliğini değerlendirmektir. Bu araştırmada, yeni bir öğretim uygulamasının etkileri araştırıldığından, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Bağcılar ilçesindeki bir devlet okulunun birinci sınıfında bulunan 22'si kız 19'u erkek olmak üzere toplam 41 kişilik bir öğrenci grubu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak gazete temelli örnek olay merkezinde hazırlanan öğretim sürecindeki sınıf içi iletişim kesitleri, çalışma yaprakları ve araştırmacı günlüğünden yararlanılmıştır. Sınıf içi iletişim kesitleri ve çalışma yaprakları önceden belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda; ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin büyük bölümü bu süreçte çoklu bakış açısını içeren jargonları sıklıkla kullanmaya başlamış ve sosyal olayları çok perspektifli bakış açısından değerlendirebilmişlerdir. Bu bulgulardan yola çıkarak hayat bilgisi öğrenme ortamında gazete temelli örnek olay kullanımının öğrencilere sosyal olayların çözümüne karşı çok perspektifli bakış açısı deneyimi kazandırdığı söylenebilir.
  • PublicationOpen Access
    Deneyimli sınıf öğretmenleriyle 2005 yılı hayat bilgisi ders kitaplarını sorgulamak: yapılandırmacılık deneyimine eleştirel bir bakış
    (2022-01-01) KABAPINAR, YÜCEL; KABAPINAR Y., AKAYDIN B. B., ÇETİN H., KELEŞ C., ÇELİKTEN L.
    Öz:Öğrenme anlayışının değişimi, öğretim programlarından ders kitaplarına, sınıf içi iletişimden ölçme ve değerlendirme süreçlerine dek tüm eğitim basamaklarını değiştirmiştir. Bu çerçevede en radikal değişim ilkokul programındaki Hayat Bilgisi dersi ve ders kitaplarında meydana gelmiştir. Bu çerçevede en kritik soru(n)lardan biri de Hayat Bilgisi ders kitabını kullanan öğretmenin bu değişen öğretim materyaline ilişkin algısının ne olduğudur. Bu çerçevede bu araştırmanın amacı, deneyimli öğretmenlerin (20 yıl ve üzeri), 2005 yılı öncesi ve sonrasında basılan ve iki ayrı öğrenme anlayışını temsil eden, Hayat Bilgisi ders kitaplarının kapsam, kullanılabilirlik ve işlevine ilişkin bakış açılarını gerekçeleriyle ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir araştırma olup durum çalışması desenine göre biçimlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu en az 20 yıldan beri sınıf öğretmenliği yapmakta olan 12 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubunun 20 yıl ve üzeri deneyime sahip olanlardan seçilmesinin nedeni, her iki sistemin ders kitaplarını da sınıflarında kullanmış olmaları gerekçesine dayanmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz uygulanmıştır. Bu anlamda katılımcıların iki farklı öğrenme anlayışı merkezli ders kitaplarına ilişkin genel eğilimleri sınıflandırılarak gerekçeleriyle birlikte sunulmuştur.
  • PublicationOpen Access
    Sınıf öğretmenlerinin öğrenme ortamlarında Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı öykülerine yer verme durumları: Edebiyatın sınıfa yansıması
    (2022-06-01) KABAPINAR, YÜCEL; KABAPINAR Y., Takak T.
    Öz: Çocuk edebiyatı dünyada ve ülkemizde çok uzun bir tarihe sahip olmamakla birlikte bireyin birçok açıdan gelişmesini sağlayan ürünlerin verildiği bir alandır. Bazı uzmanlar tarafından yetişkin edebiyatına ulaşmada bir geçiş edebiyatı, bazıları tarafından da her yaş grubuna hitap eden bir alan olarak ele alınmaktadır. Çocuklara dille ve çizgiyle zengin bir iletişim ortamı sağlayan çocuk edebiyatı ürünlerinin çağın getirdikleriyle birlikte konuları da değişmiştir. Sadece sınıf kitaplıkları ve okul kütüphaneleri ile sınırlı ulaşımın olduğu düşünülen edebî eserlere derslerde yer vermek mümkündür. Örnek verilecek olursa sosyal bilgiler öğretiminde edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi adlı bir yaklaşım söz konusudur. Araştırmanın amacı Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı öykülerine öğretmenlerin derslerde yer verip vermeme durumlarını ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma türlerinden durum çalışması ile desenlenen araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki iki devlet okulunda görev yapan 47 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu anket ve görüşme notları kullanılmış, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Veri toplama araçlarından elde edilen bilgiler ışığında, öğretmenlerin kavramsal açıdan Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı’na tam olarak hâkim olmadıkları ve genellikle okuma denilince akla ilk gelen Türkçe dersi kapsamında edebî eserlere yer verdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
  • PublicationOpen Access
    Use of Case Study Method in Primary School: A Teacher Training Process
    (2019-06-30) KABAPINAR, YÜCEL; NUR ÜTKÜR GÜLLÜHAN;Yücel KABAPINAR;Alev ÖNDER
    This study aims to determine how case study method is used in primary school Life_x000D_ Sciences courses in the classroom setting and the change occurred in the quality of_x000D_ in-class use of this method following the case study-based training provided for_x000D_ teachers. This is a qualitative study using the action research design. The study_x000D_ group was composed of 7 second- and third-grade classroom teachers selected from_x000D_ private and state schools under the body of Turkey Ministry of National Education_x000D_ and their 21 students (opinions of 3 students selected from each of 7 classes). The_x000D_ data collection instruments used in the study are the observation form and the semistructured interviews performed with the students. The data obtained were analyzed_x000D_ with the content analysis technique. According to the findings obtained, it was seen_x000D_ that there was a positive change in the quality of how the teachers used the case_x000D_ study method in Life Sciences courses after the case study-based training. It was_x000D_ also concluded that the students liked the courses after the training and thought that_x000D_ they became more active.
  • Publication
    Dünyadaki eğitim temelli sivil toplum kuruluşları kimler ve neler yapmaktalar?
    (Pegem A Yayıncılık, 2022-08-01) KABAPINAR, YÜCEL; KABAPINAR, FİLİZ; Kabapınar Y. (Editör), Kabapınar F. (Editör)
    Son dönemin popüler ifadelerinden biri oldu \"Coğrafya kaderdir\" sözü. Şüphesiz, doğal olarak bu bakış açısına karşı çıkacaklar olsa da, doğduğun ülke gerçekten de bazen kişinin kaderi olabilmektedir. Düşünsenize, ortalama bir Iraklının, Suriyelinin, Sudanlının, Eritrelinin, Afgan’ın, Vietnamlının, Kübalının, Kuzey Korelinin kendisinin ya da çocuğunun insan ve çocuk hakları özelinde yaşam standartları dünyanın diğer gelişmiş ülkelerindekilerle karşılaştırıldığında ne durumdadır? Beslenmenin niteliğinden, kültür sanata, bilimsel anlayış ve nimetlerinden yararlanmadan özgürlük anlayışına dek pek çok ölçütte akranlarından çok daha geride dünyaya geldiklerinin ne derece farkındadırlar? Bu anlamda fakirliğin ve cehaletin giderilmesinde vatandaşı oldukları ülkeler genellikle başarılı olamayabiliyorlar ve hatta bazen statükonun devamı adına olmak da istemeyebiliyorlar. İşte böylesi durumlarda, devletlerden bağımsız olarak UNESCO, UNICEF gibi çok uluslu kuruluşlar ya da sivil toplum kuruluşları birer kurtarıcı olarak sahaya inebilmektedirler. Bu çok uluslu organizasyonlar ya da sivil toplum kuruluşlarının en etkin olduğu alanlardan biri de eğitim alanıdır. Okul öncesinden üniversite eğitimine ve hatta kimi zaman yetişkin eğitimine kadar tüm basamaklarındaki eğitim öğretimle ilgili katkı sunan bu kuruluşlar insan hakları, çocuk hakları, çevre eğitimi, göçmen/dezavantajlı/kız çocuklarının eğitimi gibi tema alanlarda da işlev yerine getirebilmektedir. Bu alanların ötesinde matematik, fen, sanat, beden eğitimi gibi alan eğitimi üzerine uzmanlaşmış sivil toplum kuruluşları da bulunmaktadır. Bu kitabın amacı, bu alan ve alt alanlarda dünyanın farklı noktalarında hizmet veren belli başlı çok uluslu ve sivil toplum kuruluşlarını genel hatlarıyla gündeme getirmektir. Önsöz’ünü okumakta olduğunuz bu kitap aslında \"bir devam kitabı\" niteliğindedir. \"Demokrasinin Beşinci Gücü Olarak (Türkiye’de) Eğitim Temelli Sivil Toplum Kuruluşları\" adlı kitabın ardından yerelden evrensele ilkesi ışığında \"Dünya’da Eğitim Temelli Sivil Toplum Kuruluşları\"nın çalışılması adeta bir zorunluluktu. İlk kitapta da ifade ettiğim gibi, bu kitapların yazılma fikrinin arkasında, \"Uluslararası Karşılaştırmalı Eğitim\" adlı yüksek lisans programında yer alan \"Uluslararası Sivil Toplum Kuruluşları\" adlı dersin bana önerilmesi olmuştur. Kaynak kitap eksikliği ve \"neden olmasın\" öngörüsü/cesareti bu kitapların varlık nedenlerinin ardındaki temel motiflerdir; belki de biraz alanımın dışına çıkarak haddimi aşma pahasına da olsa.
  • PublicationOpen Access
    Sınıf Öğretmenleri Hayat Bilgisi Derslerinde Örnek_x000D_ Olay Yazıyor: Bir Öğretmen Eğitimi Süreci
    (2018-12-15) KABAPINAR, YÜCEL; Nur ÜTKÜR;Yücel KABAPINAR;Alev ÖNDER
    Örnek olay incelemesi yöntemi hayat bilgisi derslerinde kullanılmakta olan aktiföğrenme yöntemlerinden biridir. Bu yöntemin hayat bilgisi derslerinde niteliklikullanımı önem taşımaktadır. Araştırmanın genel amacı, öğretmenlerin hayat bilgisiderslerinde örnek olay incelemesi yöntemini ne derece etkin kullandıklarını saptamak ve öğretmenlere verilen eğitimin ardından yöntemin sınıf içinde kullanımı sonrasındaki değişimi ortaya koymaktır. Bu genel amaç doğrultusunda bu çalışmadaverilen eğitim öncesi ve sonrasında öğretmenlerin kullandıkları örnek olay metinlerinin niteliğine yönelik görüşlerinin alınması ve kendilerinin oluşturdukları metinlerin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Anadolu yakasından seçilen sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan bir özel okul ve sosyo-ekonomik düzeyi düşükolan bir devlet ilkokulunda eğitim veren 7 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada veriler 2014-2015 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Çalışmanitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması niteliğini taşımaktadır. Veri toplama araçları olarak açık uçlu anket, görüşme ve doküman inceleme kullanılmıştır.Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göreöğretmenler genel olarak, verilen eğitimden önce kullandıkları örnek olayların yaşantılara dayalı, düşünsel, empatik ve ahlâkî soru sormaya yönelik olmadığını düşünmektedirler. Verilen eğitim sürecinde ise öğretmenler, örnek olay yazma ve bunları derslerinde kullanma sürecinden mutlu olduklarını ve bu süreci beğendikleriniifade etmişlerdir. Ayrıca yapılan doküman inceleme sonucunda, öğretmenlerin yazdıkları örnek olay metinlerinin özelliklerinin nitelikli örnek olay özelliklerine uyduğu tespit edilmiştir.
  • Publication