Person: AYDEMİR, ZEYNEP
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
AYDEMİR
First Name
ZEYNEP
Name
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Metadata only Bilgi işlemsel düşünme becerileri konusunda türkiye’de temel eğitim düzeyinde yapılmış çalışmaların incelenmesi(2023-10-20) AYDEMİR, ZEYNEP; Moçoşoğlu B., Aydemir Z., Altun D.Publication Metadata only İlkokul Öğrencilerinin Okuma Motivasyonu Profillerinin İncelenmesi(2022-12-01) AYDEMİR, ZEYNEP; Öztürk E., Aydemir Z.Okuma eylemi kişinin harfleri anlamlandırmasıyla başlayan bir süreç olup, devamında da çaba göstermesi ile onu içselleştirmesi ve sevmesiyle ilişkilidir. Sevme ve değer verme kavramları okuma eylemi ile yan yana getirilince okuma sevgisi, bireyin okumaya değer vermesi gibi kavram yapıları ortaya çıkmaktadır. Bu kavramları aslında içine alan unsur motivasyon kavramıdır. Bahsedilen okuma motivasyonu profilinde okuyucudan beklentiler, okuyucu olarak benliğini bilmesi ve okumaya verdiği değerdir. Okuma becerisinin gelişmesinde motivasyon ve profil kavramları birbirine besleyen ve etkileyen önemli iki unsurdur (Marinak, Malloy, Gambrell ve Mazzoni, 2015). Okumaya yönelik olumlu tutumları yüksek bireyler, okuma süreci boyunca merak ve ilgileri yüksek olacağından daha uzun süre ve daha verimli okuyabilirler (Başaran, 2021). Okuma ve çocuk arasındaki ilişkinin iyi olma hali aslında okuma profilinin belirlenmesi ile ortaya çıkan bir olgudur. Erken yaşlarda çocukların okuma profilinin belirlenmesi, okuma motivasyonunu olumlu yönde etkileyebilir. Farklı türde okuyucu profilleri bulunmakla birlikte, okuma motivasyonuna yönelik de okuma profili vardır (Marinak vd., 2015). Okuma motivasyonu profili, öğrencilerin başarılı ve güdülenmiş bir okuyucu olmak için kendilerinden bekledikleri davranışları içerir. Araştırmanın modeli nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Araştırmanın verileri Malloy ve diğerleri (2013) tarafından geliştirilen Okuma Motivasyonu Profili Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması aracılığıyla çevrimiçi olarak toplanmıştır. Form ilgili yazarlardan izin alındıktan sonra Türkçeye adapte edilmiştir. Adapte edilen ölçek “Okuyucu olarak Öz Kavram” ve “Okumaya Verilen Değer” olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Genel doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda olarak iki yapı kabul edilebilir uyum gösterecek değerlere sahip olarak nitelenebilir. Ölçeğin Türkçe formu için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı olarak .86 bulunmuştur. Orijinal ölçekten farklı olarak bir madde çıkarılmıştır ve 19 maddeli geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemini ilkokul ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin 167’si kız (%52.7), 150’si erkek (%47.3) öğrencilerden oluşmaktadır. 317 öğrencinin 25’i (%7.9) ikinci sınıf, 122’si (%38.5) üçüncü sınıf, 130’u (%41) dördüncü sınıf, 26’sı (%8.2) beşinci sınıf, 14’ü (%4.4) altıncı sınıf düzeyindedir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin okuma profillerinin tespit edilmesi ve alt boyutlardaki farklılıkların ortaya konması amaçlanmaktadır. Araştırma bulgularının, öğrencilerin okuma ile olan ilişkilerinin tespit edilmesi yönünde ve belirlenen durumlara yönelik önlem alınması için veriler sağlayacağı öngörülmektedir. Anahtar kelimeler: Okuma, okuma profili, okuma motivasyonu, okuma motivasyonu profili ölçeği.