Person:
AYDEMİR, ZEYNEP

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

AYDEMİR

First Name

ZEYNEP

Name

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Publication
  • PublicationOpen Access
    İlkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerileri rubriğinin geliştirilmesi
    (2019-01-01) SAKIZ, GÖNÜL; AYDEMİR, ZEYNEP; AYDEMİR Z., SAKIZ G., Cihangir Doğan M.
    Bu araştırmanın amacı, ilkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerilerinin ölçümüne yönelik geçerli ve güvenilir alternatif bir değerlendirme aracı geliştirmektir. Çalışma grubunu İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan bir ilkokulun dördüncü sınıfında okuyan 31 öğrenci oluşturmaktadır. Yeni Okuryazarlık Becerilerine ve çevrimiçi okuduğunu anlamaya dayalı olarak oluşturulan Dijital Okuryazarlık Becerileri Rubriği (DOBR), Kingsley’in (2011) uyarlama yaparak kullandığı ORCA (Online Reading Comprehension Assessment-Elementary) adlı ölçme aracından faydalanılarak geliştirilmiştir. Rubrik geliştirme sürecinde; içerik, kullanım, yaş düzeyi ve güvenirlik açısından uygun web siteleri kullanılmış ve sınıf-içi uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Rubriğin güvenirliği iç tutarlılık katsayısı, madde analizi, Fleiss Kappa katsayısı ve puanlayıcılar arası güvenirlik yoluyla; geçerliği ise uzman görüşleri ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu yoluyla test edilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde, dört ana bölüm ve 12 sorudan oluşan istatistiksel olarak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir.
  • PublicationOpen Access
    Metinlere yönelik okuma motivasyonu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (2013-01-01) AYDEMİR, ZEYNEP; AYDEMİR Z., ÖZTÜRK E.
    In this study, it was aimed to develop a reading motivation scale in order to determine reading motivations of students for texts. The work group was consisted of 259 students who were attending to 5th grade of the schools in the center of Sakarya during the 2nd term of 2010-2011 school year. First of all, in the process of developing the scale, a review of literature was made and a pool of 60 items was created. Opinions of experts were applied for the content validity and exploratory factor analysis was conducted for the construct validity of the scale. Finally, internal consistency coefficient was applied for the reliability studies. When the results were assessed, a valid and reliable scale that consists of 22 items and four factors which are \"perceived reading difficulty,\" \"reading ability,\" \"effort/being appreciated to read\" and \"social aspect of reading\" was obtained. The four factors found in the scale explained %46.23 of the total variance. In total, internal consistency coefficient was found as.81. These values show that the scale explained the reading motivations of the primary school students of the 5th grade for texts in a valid and reliable manner.
  • Publication
    İlkokul Öğrencilerinin Okuma Motivasyonu Profillerinin İncelenmesi
    (2022-12-01) AYDEMİR, ZEYNEP; Öztürk E., Aydemir Z.
    Okuma eylemi kişinin harfleri anlamlandırmasıyla başlayan bir süreç olup, devamında da çaba göstermesi ile onu içselleştirmesi ve sevmesiyle ilişkilidir. Sevme ve değer verme kavramları okuma eylemi ile yan yana getirilince okuma sevgisi, bireyin okumaya değer vermesi gibi kavram yapıları ortaya çıkmaktadır. Bu kavramları aslında içine alan unsur motivasyon kavramıdır. Bahsedilen okuma motivasyonu profilinde okuyucudan beklentiler, okuyucu olarak benliğini bilmesi ve okumaya verdiği değerdir. Okuma becerisinin gelişmesinde motivasyon ve profil kavramları birbirine besleyen ve etkileyen önemli iki unsurdur (Marinak, Malloy, Gambrell ve Mazzoni, 2015). Okumaya yönelik olumlu tutumları yüksek bireyler, okuma süreci boyunca merak ve ilgileri yüksek olacağından daha uzun süre ve daha verimli okuyabilirler (Başaran, 2021). Okuma ve çocuk arasındaki ilişkinin iyi olma hali aslında okuma profilinin belirlenmesi ile ortaya çıkan bir olgudur. Erken yaşlarda çocukların okuma profilinin belirlenmesi, okuma motivasyonunu olumlu yönde etkileyebilir. Farklı türde okuyucu profilleri bulunmakla birlikte, okuma motivasyonuna yönelik de okuma profili vardır (Marinak vd., 2015). Okuma motivasyonu profili, öğrencilerin başarılı ve güdülenmiş bir okuyucu olmak için kendilerinden bekledikleri davranışları içerir. Araştırmanın modeli nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Araştırmanın verileri Malloy ve diğerleri (2013) tarafından geliştirilen Okuma Motivasyonu Profili Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması aracılığıyla çevrimiçi olarak toplanmıştır. Form ilgili yazarlardan izin alındıktan sonra Türkçeye adapte edilmiştir. Adapte edilen ölçek “Okuyucu olarak Öz Kavram” ve “Okumaya Verilen Değer” olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Genel doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda olarak iki yapı kabul edilebilir uyum gösterecek değerlere sahip olarak nitelenebilir. Ölçeğin Türkçe formu için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı olarak .86 bulunmuştur. Orijinal ölçekten farklı olarak bir madde çıkarılmıştır ve 19 maddeli geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemini ilkokul ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin 167’si kız (%52.7), 150’si erkek (%47.3) öğrencilerden oluşmaktadır. 317 öğrencinin 25’i (%7.9) ikinci sınıf, 122’si (%38.5) üçüncü sınıf, 130’u (%41) dördüncü sınıf, 26’sı (%8.2) beşinci sınıf, 14’ü (%4.4) altıncı sınıf düzeyindedir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin okuma profillerinin tespit edilmesi ve alt boyutlardaki farklılıkların ortaya konması amaçlanmaktadır. Araştırma bulgularının, öğrencilerin okuma ile olan ilişkilerinin tespit edilmesi yönünde ve belirlenen durumlara yönelik önlem alınması için veriler sağlayacağı öngörülmektedir. Anahtar kelimeler: Okuma, okuma profili, okuma motivasyonu, okuma motivasyonu profili ölçeği.