Person:
ŞİŞMAN, FATMA NEVİN

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ŞİŞMAN

First Name

FATMA NEVİN

Name

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • PublicationOpen Access
    Çocuk ve adölesanlarda psikososyal iyilik halini geliştirmeye yönelik okul temelli ruh sağlığı programları: sistematik inceleme
    (2021-12-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; BIDIK G., ŞİŞMAN F. N.
    Amaç: Bu sistematik inceleme çocuk ve adölesanlarda psikososyal iyilik halini geliştirmek için yapılan okul temelli randomize kontrollü çalışmaların sonuçlarını ve hemşirelerin bu alana katkılarını değerlendirme amacı taşımaktadır. Gereç ve Yöntem: Sistematik incelemede, Ekim–Aralık 2019 tarihinde “school mental health”, “nurses”, “school-based”, “intervention”, “mental health promotion”, “school mental health services”, “school-based mental health interventions”, “randomized controlled trial”anahtar kelimelerinin kombinasyonu kullanılarak 2010–2019 yıllarında yayınlanan randomize kontrollü okul temelli ruh sağlığı programlarını içeren çalışmalar “PubMed”, “Scopus” ve “CINAHL” veri tabanlarından tarandı. 16 çalışma sistematik incelemeye dahil edildi. Bulgular: Çalışma sonucunda pozitif ruh sağlığı-psikolojik iyilik halini geliştirmeye odaklanan programların faydalarına yönelik bulgular ortaya çıktı. Mevcut bulgular, psikososyal iyilik hali programlarının, hedeflenen sosyal duygusal beceriler, yaşam becerileri, iletişim becerileri, sorun çözme becerileri, öz-farkındalık, esneklik, öfke yönetimi, benlik saygısı, öz-yeterlik, yaşam memnuniyeti, olumlu beden algısı ve ruh sağlığı okuryazarlığında artış sağladığını göstermektedir. Programlarda oyunlar ve küçük grup çalışmaları gibi etkileşimli yöntemlerin kullanımının, didaktik bilgi öğretim yöntemlerinden daha etkili olduğu ve hemşirelerin yapılan çalışmalarda bulunma durumunun yetersiz olduğu görüldü. Metodolojik kalite değerlendirmesinde riskli özellik taşıyan çalışmalar olduğu belirlendi. Sonuç: Bu bulgulardan hareketle hemşirelere, toplum ruh sağlığını geliştirmek adına, metodolojik kalitesi yüksekokul temelli ruh sağlığı çalışmaları ortaya koymaları önerilmektedir
  • PublicationOpen Access
    Aile Sağlığı Merkezlerinde Hemşirelik ve Ebelik Hizmetleri Çalıştay Raporu
    (2023-03-01) GÜR, KAMER; APAYDIN KAYA, MEMNUNE ÇİĞDEM; ÇİFÇİLİ, SALİHA SERAP; EROL, SAİME; ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; KOLAÇ, NURCAN; Gür K., Apaydın Kaya M. Ç., Çifçili S. S., Kırımlı E., Erol S., Şişman F. N., Kolaç N.
    Aile Sağlığı Merkezlerinde Hemşirelik ve Ebelik Hizmetleri Çalıştayının (2022) kısa bir değerlendirmesini yapmanın okuyucular, ilgili ve yetkili kişiler için yararlı olacağını düşünüyoruz. Ülkemizde yürütülen birinci basamak sağlık hizmeti sunumunda yaşanan sorunlar, ihtiyaç duyulan hizmet içi eğitim alanları ve aile sağlığı hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olması gerektiği konularında bilgi paylaşımı, çözüm önerileri, geleceğe dönük planlamalar açısından bu çalıştay raporunun önemli bir bakış açısı kazandıracağını düşünüyoruz. Bu yazının amacı; çalıştayı yürüten moderatörler tarafından çalıştay sonrası oluşturulan raporun konuya ilgi duyan tüm tarafları ve siz değerli okurlar ile buluşmasıdır. Aile sağlığı merkezlerinde hemşirelik ve ebelik hizmetleri çalıştayı 24 Aralık 2022 tarihinde Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Konferans Salonunda düzenlendi. Çalıştay, Sağlık Bilimleri Fakültesi Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalından öğretim üyeleri, Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalından öğretim üyeleri, aile sağlığı merkezlerinde aktif olarak görev yapan doktor, ebe ve hemşireler ile birinci basamak sağlık çalışanları sendika ve dernek temsilcilerinden oluşan 41 sağlık profesyonelinin katılımıyla gerçekleşti. Çalıştayda üç çalışma grubu ile üç farklı konu ele alındı. Birinci grupta “mevcut koşullar ve iş gücü ile neler yapılıyor, neler yapılabilir?” konu başlığı, ikinci grupta “hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması” ve üçüncü grupta “aile sağlığı hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları neler olmalı?” konu başlıkları ele alındı.
  • PublicationOpen Access
    Psychometric properties of the Turkish version of the behavior assessment for children (BAC) scale
    (SPRINGER, 2021-11) SEZER BALCI, AYŞE; Sisman, Fatma Nevin; Ergun, Ayse; Sezer Balci, Ayse
    Behavioral problems are seen in one out of four school-age children. There are difficulties in evaluating children's behavior in Turkish culture and therefore a valid and reliable measuring tool is needed for assessing behavioral problems in this age group. The aim of this study was to evaluate the psychometric properties of the Turkish version of the Behavior Assessment for Children (BAC). The study was conducted using the cross-sectional data collection method to examine the content validity, factor structure, measurement invariance, reliability of BAC based on data from 495 parents and 14 teachers. The Content Validity Index (CVI) was used for testing content validity. Reliability analysis was carried out with Cronbach's alpha, MacDonald's omega test, item total correlations, Spearman Brown's and Guttman's split-half reliability coefficients, percent agreement and intraclass correlation coefficients (ICC). Construct validity was evaluated by confirmatory factor analysis (CFA). The measurement invariance was examined by multiple-group CFA. The CVI of the BAC was found to be .92. Three models were tested with CFA, and a 17-item, three-factor (attention, emotion, self-control) structure of the BAC was finally supported; this dimensional structure proved to be invariant across gender. Factor loadings varied between .56 and .83. Cronbach's alpha was .93; ICC was .60. Percent agreement varied between 41.6%-63.1%. It was determined that the BAC scale is a valid and reliable instrument that can be used to assess the behavioral problems of Turkish children. Its results can moreover contribute to the cross-cultural study of behavior problems and add to worldwide discussions.
  • PublicationOpen Access
    Randomized controlled trial for the effects of an exercise program for functional remission and weight control in schizophrenia: a community mental health study
    (2022-01-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; ŞİŞMAN F. N., Buber B., Tas F., Turan H.
    This research was conducted to determine the effect of an exercise program on functional remission and weight control in schizophrenia. This experimental study was conducted with pre-posttests and a control group at community mental health centers with 32 individuals with schizophrenia. The individuals participating in the program registered a more significant increase on the functional remission levels compared to the control group and a significant difference was found between the pretest/posttest BMI measures of the experimental group. The nurse-led exercise program is an effective plan that can be used in achieving functional remission.
  • PublicationOpen Access
    Validity and Reliability of Turkish version of Watson Caritas Self-Rating Score
    (2023-11-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; BIDIK G., ŞİŞMAN F. N.
    Amaç: Bu çalışmada amaç, Watson İyileştirici Öz-Değerlendirme Ölçeği’nin (WİÖÖ) Türkçe geçerlik, güvenirlik ve psikometrik özelliklerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu metodolojik araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul’da bir devlet üniversitesinin hemşirelik öğrencileri ile yürütüldü (n=444). Türkçeye uyarlama çalışması kapsamında ölçeğin dil uyarlaması çeviri-geri çeviri yöntemiyle yapıldı. Ölçeğin kapsam ve yapı geçerliği yapıldı. Güvenirlik çalışmasında Cronbach alfa katsayısı ve MacDonald’s Omega değerleri, test-tekrar test ve paralel form analizleri kullanıldı. Ekim-Kasım 2021 tarihinde 444 katılımcıdan toplanan veriler, test-tekrar test yöntemi için bu katılımcılar arasından seçilen 80 kişiden Ocak-Şubat 2022 tarihinde tekrar toplandı. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 20.29±2.32’tür. Ölçeğin kapsam geçerlik indeksi ortalama 3.65 ve %91.36 olarak belirlendi. Doğrulayıcı faktör analizinde uyum indekslerinin yeterli uyum gösterdiği görüldü. Beş madde ve tek alt boyuttan oluşan yapı doğrulandı. Ölçeğin toplam Cronbach alfa değeri 0.84, MacDonald’s Omega Değeri 0.84 olarak bulundu. Paralel form güvenirliğinde, WİÖÖ puanları ile Öz Anlayış Ölçeği (ÖAÖ), Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) ve Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği (SGKDÖ) puanları arasında orta düzeyde pozitif yönde ilişki saptandı. Ölçeğin test-tekrar test analizinde kullanılan Sınıf İçi Korelasyon Katsayısı (ICC) 0.75 olarak belirlendi (p<.001). Sonuç ve Öneriler: Ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu görüldü. Ölçek, öz bakım algısını değerlendirmek amacıyla Türk popülasyonda kullanılabilir. Türkçe WİÖÖ kullanılarak yapılan çalışmalar ile farklı kültürlerdeki çalışmalar karşılaştırılarak literatüre katkı sağlanabilir. Anahtar Kelimeler: Geçerlik, güvenirlik, hemşirelik, öz bakım algısı, Watson İyileştirici Öz-Değerlendirme Ölçeği
  • PublicationOpen Access
    Mindful self-compassion program based on Watson's theory of human caring in nursing students: A randomized controlled study
    (2024-08-01) BIDIK, GİZEM; ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; BIDIK G., ŞİŞMAN F. N.
    Aims and background: This study investigated the impact of the Mindful Self-Compassion Program, based on Watson\"s Theory of Human Caring Model, on the physical and mental health of nursing students. The essence of nursing is care and compassion. While there are studies on compassion in nursing care, nurses\" self-compassion is an underrecognized concept in the literature. Methods: The study employed a randomized controlled design and involved 80 seconds-grade nursing students from a university in Turkey between December 2021 and June 2022. The intervention group received an online program consisting of six weekly sessions, while the control group did not receive any intervention. The data were collected using the Promotive and Protective Health Behaviors Scale, Watson Caritas Self-Rating Score, Brief Resilience Scale, and Self-Compassion Scale before, at the end of, and 5 months after the program. Results: In both the post-test and follow-up test, the intervention group exhibited an increase in health-promoting and protective behaviors, self-care perception, psychological resilience, and self-compassion compared to the control group. Conclusion: Therefore, it is recommended to use the program to improve the physical and mental health of individuals in nursing practice areas. Additionally, it would be beneficial to include the program in the nursing education curriculum. Our findings provide evidence supporting the use of the program for nursing students and nurses.