Person:
SAĞLAM, ŞAFAK

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

SAĞLAM

First Name

ŞAFAK

Name

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Publication
    Light sources of solar simulators for photovoltaic devices: A review
    (PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2017) ORAL, BÜLENT; Esen, Vedat; Saglam, Safak; Oral, Bulent
    As solar power usage is increasing nowadays, performance tests have become one of the most important topics in order to guarantee the security of photovoltaic tools. For photovoltaic panels to become efficient, there is need for health testing of all materials and technologies used in the production of the panels in electrical and optical aspects. Thus, when future energy standards are considered, it is imperative to use solar simulators that obtain near real sunlight spectrum values. The most important components of solar simulators used in photovoltaic panel tests are light sources. In this study, solar simulators' were classified based on the light sources they use, and their history and technological development were investigated in line with the literature. Within the scope of this study, carbon arc lamps, sodium vapor lamps, argon arc lamps, quartz-tungsten halogen lamps, mercury xenon lamps, xenon arc, xenon flash lamps, metal halide lamps, LED and super continuum laser light sources were investigated. Additionally, to compare spectral deficiency among these light sources and solar simulators, multiple light sourced solar simulators were also covered under a separate title.
  • Publication
    Enerji teknolojileri (Orta Okul)
    (TÜBİTAK Bilim ve Toplum Başkanlığı, 2023-01-01) SAĞLAM, ŞAFAK; ORAL, BÜLENT; Oral B., Sağlam Ş.
    Enerji; yaşamımızda en çok duyduğumuz ve kullandığımız kavramlardan biri olmakla beraber, günümüzde sosyal, ekonomik, teknolojik ve çevresel yönleriyle ele alınan ve değerlendirilen çok geniş bir kapsama sahiptir. Kavram olarak günlük yaşamda farklı kullanımları ve birçok disiplinde farklı tanımlamaları vardır. Günlük yaşamda kullandığımız enerji kavramı, kullanıma göre farklı büyüklüklerin oluşmasına neden olur. Bu büyüklükleri bilmek ve yaşamımızın içerisinde bilinçli olarak kullanmak, hem topluma hem de bireylere ekonomik ve çevresel faydalar sağlayacağı bir gerçektir. Bu kapsamda toplumun tüm eğitim seviyelerinde okul öncesinden başlayarak, yaşam boyu öğrenme süreci ile enerji okuryazarlığı kavramı ele alınmalı ve geliştirilmelidir. Böylece bireylerin günlük kullanımlarında farklı bakış açıları ve gelişim süreci elde edebilir.Enerji teknolojileri; enerjinin üretiminden tüketimine kadar birçok alt sistem ve bileşeni kapsamaktadır. Çok büyük etki alanına sahip olan enerjinin üretim-tüketim sürecinde sürdürebilir yaşamı desteklemek, ekonomik ve teknolojik olmak gibi birçok ölçüt öne çıkmaktadır. Bu kapsamda enerji teknolojilerinin yenilenmesi, genel olarak mevcut teknolojileri iyileştirmek veya yenilerini oluşturmak olarak ifade edilmektedir. Uzun vadeli olarak enerji teknolojileri üzerine yapılan araştırmalarda ve istihdamda uluslararası literatürdeki çalışmaların kapsamında en önemli üç başlık; enerji verimliliği, enerji depolanması ve yenilenebilir enerji kaynakları olarak ifade edilmektedir. Bu temel alanlar öğrencilerimizin yönlendirilmesi açısından önemlidir.Sunulan bu çalışmayla öğretmenler, enerji teknolojileri başlığı altında öncelikle öğrencilerin enerji kavramından başlayarak, enerji okuryazarlığı ve sürdürülebilir yaşamı destekleme süreçlerini kavramaları hedeflemelidir. Bu çerçevede çalışmada ilk olarak enerji kavramının tanımı, büyüklük olarak anlamı, dönüşümü, enerji verimliliği konuları yer almaktadır. Sonraki aşamada ise, enerji teknolojilerinin üretim süreçleri ele alınmaktadır. Böylece geleneksel ve yenilenebilir enerji kaynakları üzerine enerji teknolojileri ifade edilmektedir. Özellikle çalışmada rüzgâr ve güneş bazlı yenilenebilir enerji üretim teknolojileri detaylı olarak sunulmaktadır. Son olarak, günümüzde enerji teknolojilerinin en önemli parçası haline gelen enerji depolama sistemleri üzerine bir bölüm çalışma içinde bulunmaktadır. Bu çalışma, öğretmenlere \"Dene ve Yap\" öğrenme süreci içerisinde öğrencilerin konuları ele alması yaklaşımıyla oluşturulmuştur. Özellikle deney sürecinde öğrencinin karşılaşacağı sorunlara vereceği çözümler, değişkenlerin belirlemesi ve nasıl değişeceği gibi fikirler, yaparak ve yaşayarak öğrenme sürecini oluşturması bu çalışmanın istenen aşamalarıdır. Enerji teknolojileri başlığı altında verilen bu çalışma diğer Deneyap başlıklarından farklı olarak, konunun içeriği ve farklılığı nedeniyle öğrencilerin en yüksek düzeyde anlama ve kavrama sağlamak hedefi ile 5E öğretim yöntemi kullanılarak tasarlanmıştır. Bu çalışmanın 5E öğrenme döngüsü modeli ile öğrencilerin araştırma sorgulamaya teşvik etmesi hedeflenmektedir.Böylece \"Enerji Teknolojileri\" başlığı altında mühendisliğin temel konularına odaklanılarak, enerji kavramı üzerine açıklama ve tanımlamalar yapılması sağlanacaktır. Analitik bir çerçevede enerji kavramını açık bir şekilde öğretmek, disiplinler arası sorunlar hakkında düşünmesini sağlamak iyi donanımlı yeni nesil bilim insanları ve mühendisler yetiştirmeye yardımcı olacaktır.
  • Publication
    Enerji teknolojileri (Lise)
    (TÜBİTAK Bilim ve Toplum Başkanlığı, 2023-01-01) SAĞLAM, ŞAFAK; ORAL, BÜLENT; Oral B., Sağlam Ş.
    Enerji; yaşamımızda en çok duyduğumuz ve kullandığımız kavramlardan biri olmakla beraber, günümüzde sosyal, ekonomik, teknolojik ve çevresel yönleriyle ele alınan ve değerlendirilen çok geniş bir kapsama sahiptir. Kavram olarak günlük yaşamda farklı kullanımları ve birçok disiplinde farklı tanımlamaları vardır. Günlük yaşamda kullandığımız enerji kavramı, kullanıma göre farklı büyüklüklerin oluşmasına neden olur. Bu büyüklükleri bilmek ve yaşamımızın içerisinde bilinçli olarak kullanmak, hem topluma hem de bireylere ekonomik ve çevresel faydalar sağlayacağı bir gerçektir. Bu kapsamda toplumun tüm eğitim seviyelerinde okul öncesinden başlayarak, yaşam boyu öğrenme süreci ile enerji okuryazarlığı kavramı ele alınmalı ve geliştirilmelidir. Böylece bireylerin günlük kullanımlarında farklı bakış açıları ve gelişim süreci elde edebilir.Enerji teknolojileri; enerjinin üretiminden tüketimine kadar birçok alt sistem ve bileşeni kapsamaktadır. Çok büyük etki alanına sahip olan enerjinin üretim-tüketim sürecinde sürdürebilir yaşamı desteklemek, ekonomik ve teknolojik olmak gibi birçok ölçüt öne çıkmaktadır. Bu kapsamda enerji teknolojilerinin yenilenmesi, genel olarak mevcut teknolojileri iyileştirmek veya yenilerini oluşturmak olarak ifade edilmektedir. Uzun vadeli olarak enerji teknolojileri üzerine yapılan araştırmalarda ve istihdamda uluslararası literatürdeki çalışmaların kapsamında en önemli üç başlık; enerji verimliliği, enerji depolanması ve yenilenebilir enerji kaynakları olarak ifade edilmektedir. Bu temel alanlar öğrencilerimizin yönlendirilmesi açısından önemlidir.Sunulan bu çalışmayla öğretmenler, enerji teknolojileri başlığı altında öncelikle öğrencilerin enerji kavramından başlayarak, enerji okuryazarlığı ve sürdürülebilir yaşamı destekleme süreçlerini kavramaları hedeflemelidir. Bu çerçevede çalışmada ilk olarak enerji kavramının tanımı, büyüklük olarak anlamı, dönüşümü, enerji verimliliği konuları yer almaktadır. Sonraki aşamada ise, enerji teknolojilerinin üretim süreçleri ele alınmaktadır. Böylece geleneksel ve yenilenebilir enerji kaynakları üzerine enerji teknolojileri ifade edilmektedir. Özellikle çalışmada rüzgâr ve güneş bazlı yenilenebilir enerji üretim teknolojileri detaylı olarak sunulmaktadır. Son olarak, günümüzde enerji teknolojilerinin en önemli parçası haline gelen enerji depolama sistemleri üzerine bir bölüm çalışma içinde bulunmaktadır. Bu çalışma, öğretmenlere \"Dene ve Yap\" öğrenme süreci içerisinde öğrencilerin konuları ele alması yaklaşımıyla oluşturulmuştur. Özellikle deney sürecinde öğrencinin karşılaşacağı sorunlara vereceği çözümler, değişkenlerin belirlemesi ve nasıl değişeceği gibi fikirler, yaparak ve yaşayarak öğrenme sürecini oluşturması bu çalışmanın istenen aşamalarıdır. Enerji teknolojileri başlığı altında verilen bu çalışma diğer Deneyap başlıklarından farklı olarak, konunun içeriği ve farklılığı nedeniyle öğrencilerin en yüksek düzeyde anlama ve kavrama sağlamak hedefi ile 5E öğretim yöntemi kullanılarak tasarlanmıştır. Bu çalışmanın 5E öğrenme döngüsü modeli ile öğrencilerin araştırma sorgulamaya teşvik etmesi hedeflenmektedir.Böylece \"Enerji Teknolojileri\" başlığı altında mühendisliğin temel konularına odaklanılarak, enerji kavramı üzerine açıklama ve tanımlamalar yapılması sağlanacaktır. Analitik bir çerçevede enerji kavramını açık bir şekilde öğretmek, disiplinler arası sorunlar hakkında düşünmesini sağlamak iyi donanımlı yeni nesil bilim insanları ve mühendisler yetiştirmeye yardımcı olacaktır.
  • Publication
    IoT based data acquisition and remote monitoring system for large-scale photovoltaic power plants
    (2022-05-20) KALAY, MUHAMMET ŞAMİL; SAĞLAM, ŞAFAK; ORAL, BÜLENT; Kalay M. Ş., Kılıç B., Mellit A., Oral B., Sağlam Ş.
    Normal 0 21 false false false DE X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:\"Table Normal\"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:\"; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; line-height:12.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:\"Times New Roman\",serif; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US;} The amount of solar capacity deployed worldwide has doubled in the past decades. The increasing use of solar energy makes photovoltaic (PV) power plants substantial. In PV power plants, reducing maintenance and operating costs positively affects efficiency. A failure in any module can reduce or interrupt the production of electrical energy, causing significant losses in both efficiency and revenue. Therefore, responding to a fault as quickly as possible in PV power plants is critical. The ability of the PV plant operator to react to potential faults is directly related to the rapid detection of faulty modules. In this paper, IoT based data acquisition and monitoring system is designed to diagnose module failures and remotely monitor for PV power plant\"s performance. The current, voltage, module surface temperature, and solar radiation values are measured for each PV module. These data are transmitted wirelessly to long distances with LoRa modules. All data acquired in the central recording unit device are transferred to the internet, enabling online access and also stored on the memory card.