Person:
DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

DOĞAN

First Name

MİDRABİ CİHANGİR

Name

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • PublicationOpen Access
    The Effect of Parent-Assisted Reading Intervention Program _x000D_ on Second Grade Students’ Fluent Reading and Reading _x000D_ Comprehension Skills
    (2021-02-23) DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR; Cumali KELEŞ;Midrabi DOĞAN
    In this study, Parent-Assisted Reading Intervention Program was developed and its effects were examined on students’ fluent reading and reading comprehension skills. The research was conducted in the context of the randomized pretestposttest control group design adapted from one of the true experimental design models. The study group included 16 students from the second grade: eight students in an experimental group and eight in a control group. Criterion sampling and simple random sampling were used to establish the study groups. In the research, curriculum-based measurement, error analysis inventory, prosodic reading scale, and reading comprehension tests were used as data collection tools. In the study, the Mann-Whitney U test, which is one of the nonparametric tests, was used to compare the pretest-posttest scores of the two groups. Further, the Wilcoxon signed-rank test was used to compare the pretest-posttest scores of each group. From the results of this study, it was concluded that the Parent-Assisted Reading Intervention Program was effective in improving the fluent reading and reading comprehension skills of the students involved.
  • PublicationOpen Access
    Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeğinin _x000D_ Geliştirilmesi
    (2020-11-04) DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR; Lütfullah ÇELİKTEN;Midrabi DOĞAN
    Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarını belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde öğrenim gören 457 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçeğin teorik alt yapısına dayalı olarak oluşturulan tutum ifadeleri, kapsam geçerliliği için alan uzmanlarına gönderilmiştir. Uzman görüşleri doğrultusunda ölçek maddelerine son şekli verilerek yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizine (AFA), bu yapıyı doğrulamak için doğrulayıcı faktör analizine (DFA) başvurulmuştur. AFA sonuçlarına göre 21 maddelik 5 faktörlü bir yapı meydana gelmiştir. DFA sonuçları 5 faktörlü yapıyı doğrulamaktadır. Ölçeğin madde analizleri sonucunda alt %27 ve üst %27’lik grup ortalamalarına ait t-testi değerlerinin anlamlı olduğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı, ölçeğin tamamı için 0,83, Spearman Brown iki yarı test korelasyonu 0,79 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
  • Publication
    Investigation of the Relationship between Visual Estimation Skills and Spatial Reasoning Skills of Primary School Students
    (CUKUROVA UNIV, 2021) DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR; Altiner, Emel Cilingir; Dogan, M. Cihangir
    This study aims to examine primary school fourth grade students' visual estimation and spatial reasoning skills. 445 (219 boys and 226 girls) primary school students participated in the study. Correlational model, one of the quantitative research methods, was used to determine the relationship between students' visual estimation skills and spatial reasoning skills. In addition, Spatial Reasoning Skills and Visual Estimation Skills tests were used as data collection tools. Before applying these tests, validity-reliability analyzes were made. The data obtained from the sub-problems of the study were analyzed using different statistical methods such as including one-way multivariate analysis of variance (MANOVA), correlation and path analysis. According to the results of the research, the visual estimation skills and spatial reasoning skills of the students do not differ according to their gender. In addition, it was observed that the scores of the students' spatial reasoning test positively predicted the scores they got from the visual estimation skills test.
  • Publication
    Mantık problemleri çözmenin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin Matematiğe yönelik başarı duygularına etkisinin incelenmesi
    (2020-06-19) DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR; ÖZDEN, BÜLENT; DOĞAN M. C., ÖZDEN B., KARADAĞ B.
    Son yıllarda duygulara eğitim sürecinde daha çok önem verilmeye başlanmıştır. Çünkü bireyler, özellikle öğrenciler akademik yaşamları boyunca farklı duygu türleri yaşamaktadırlar. Öğrencilerin öğrenme süreçlerine ve akademik başarılarına ilişkin duygularının çoğu başarı duyguları olarak nitelendirilmektedir. Başarı duyguları pozitif ve negatif olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı Matematik Dersi Öğretim Programı’nda eğitimin sadece düşünce için değil, duygu ve eylem için de verildiğini; bu sebeple sadece bilişsel ölçümlerin yeterli kabul edilmeyeceği belirtilmiştir. Bu belirtilenler ışığında matematiğe yönelik başarı duygularının ilkokuldan itibaren belirlenmesi önemli görülmektedir. Ancak alanyazın incelendiğinde matematiğe yönelik başarı duygularının ortaya çıkarılmasına yönelik ilkokul düzeyinde yeterli çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Bu sebeple bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf matematik dersi zaman ölçme alt öğrenme alanı kapsamında mantık problemleri çözmenin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik başarı duygularına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda “Matematik dersinde mantık problemleri şeklinde hazırlanmış problemleri çözmenin öğrencilerin matematiğe yönelik başarı duygularına etkisi nasıldır?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada ders öncesi ve sonrası değişim inceleneceği için zayıf deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest desen kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı Sakarya ili Serdivan ilçesinde bulunan 24 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin matematiğe yönelik başarı duygularını belirlemek amacıyla “Ergenlik Öncesi Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Başarı Duyguları Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bir istatistik programından yararlanılmış uygulama öncesi ve sonrası elde edilen verilere ilişkin karşılaştırmalar yapılmıştır. Bulgular doğrultusunda çıkan sonuçlar alanyazınla tartışılarak araştırmacılara, öğretmenlere ve müfredat geliştirme sürecine yönelik öneriler sunulmuştur. keywords: Matematik, mantık problemleri, başarı duyguları
  • PublicationOpen Access
    Investigation of Multiple Intelligence Practises in Social Studies Courses in Context of Textbooks _x000D_ and Teachers’ Opinions
    (2021-09-01) DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR; Nurcan ŞENER;Midrabi DOĞAN
    Purpose: The present study was designed to examine multiple intelligence applications in the fourth and sixth-grade social studies learning environments. The research was conducted through case study design, one of the qualitative research patterns. In addition, a face-to-face interview was carried out with eight classroom teachers in fourth grade and social studies teachers in sixth grade at a public and private school in the European side of İstanbul. Design/ Methodology/ Approach: The data were collected by document analysis and interview techniques and analyzed with content analysis technique. Findings: According to the results of document analysis, the activities included in social studies textbooks were respectively logical, verbal, and visual activities in terms of intensity. The teachers mostly stated that ‘it gives students the chance of expressing themselves’ concerning the message proposed by the theory and emphasized that ‘it makes students familiar with different methods and techniques’, ‘it ensures student-centered learning’ and ‘it includes students in the lessons more.’ The teachers who regarded social studies textbooks as inadequate in terms of multiple intelligence practices mostly stated that ‘they have to use the supportive book’ and ‘the books consist of simple activities inappropriate for students’ age’. The majority of teachers who expressed concerns on the requirements for more successful multiple intelligence applications suggested that ‘education programs and seminars concerning the theoretical and practical parts of the theory must be arranged’ and ‘activities with the involvement of students must be organized and learning through experience must be promoted.’ Highlights: In the light of the findings of the study, it is recommended that textbooks must be reviewed in terms of the Theory of Multiple Intelligence, teachers must be encouraged to participate in applied trainings, and the parents must be included in these applied trainings, thereby ensuring continuous and permanent learning.