Person: GÜVEN, GÜLÇİN
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
GÜVEN
First Name
GÜLÇİN
Name
1 results
Search Results
Now showing 1 - 1 of 1
Publication Metadata only Covid-19 pandemi ve karantina sürecinde okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal becerilerinin desteklenmesi: Ev temelli sosyal beceri destek programının etkileri(2021-12-30) GÜVEN, GÜLÇİN; GÜVEN G.Problem Durumu Çocukların kültürlerine ve topluma uyum sağlamaları için gerekli davranış kalıplarının öğrenilmesi olarak tanımlanan sosyalleşme kavramı (White, Hayes, & Livesy, 2016), yalnızca insanlarda değil gelişmiş memelilerde, çoğunlukla oyunlar aracılığıyla toplumsal yaşamda sosyal bağlar kurmalarını sağlayan biyolojik bir yatkınlık olarak var olmaktadır (Lindon, 2016). Bu biyolojik yatkınlığın, beyin gelişimi ile ilişkili olduğu da düşünülebilir. Robinson (2008), yaşamın ilk yıllarında tüm yetenek ve becerilerimizde olduğu gibi sosyal gelişim açısından beynimizde bir patlama yaşandığını ve beynimiz olgunlaştıkça becerilerimizin de geliştiğini ifade etmektedir. Çocukların sosyal gelişimleri açısından bu denli önemli olan erken çocukluk döneminde tüm dünyada görülen COVID-19 Pandemisi ve ardından da karantina süreçleri ile birlikte okul öncesi eğitim alamamakta ve akranları ile etkileşimleri sınırlanmaktadır. Buradan hareketle araştırma kapsamında 60-72 aylık çocuklara yönelik geliştirilen Ev Temelli Sosyal Beceri Destek Programı’nın çocukların sosyal yetkinlikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem Araştırma tek gruplu ön test-son test deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna Denizli ilinde daha önce okul öncesi eğitim almış 60-72 aylık 15 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmaya dâhil edilen çocukların ebeveynlerine çevrimiçi platformda Ev Temelli Sosyal Beceri Destek Programı uygulama süreci ile ilgili bilgi verilmiş ve etkinlikleri çocukları ile birlikte gerçekleştirmeleri istenmiştir. Araştırmacı tarafından yedi hafta ve haftada dörder etkinlik olmak üzere toplam 28 etkinlikten (Türkçe etkinliği, Oyun etkinliği, Drama etkinliği, Sanat etkinliği) oluşan Ev Temelli Sosyal Beceri Destek Programı 4 Mayıs-21 Haziran 2020 tarihleri arasında uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile LaFreniere ve Dumas (1996) tarafından geliştirilmiş ve Türkçe uyarlaması Çorapçı, Aksan, Arslan-Yalçın ve Yağmurlu (2010) tarafından yapılan Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği-30 (SYDD-30) kullanılmıştır. SYDD-30 Ölçeği, “Sosyal Yetkinlik”, “Kızgınlık-Saldırganlık” ve “Anksiyete-İçe dönüklük” olmak üzere üç alt ölçekten oluşmaktadır ve araştırma kapsamında anneler tarafından değerlendirilmiştir. Yapılan normallik testleri ile normal dağılım göstermediği saptanan verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Bulgular Araştırma sonucunda Ev Temelli Sosyal Beceri Destek Programı’na katılan çocukların SYDD-30 Ölçeği’nin alt ölçekleri olan “Sosyal Yetkinlik”, “Kızgınlık-Saldırganlık” ve “Anksiyete-İçe dönüklük” alt boyutlarında öntest-sontest puanları arasında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Son test ön test sonuçları incelendiğinde sosyal yetkinlik alt boyutunda çalışmaya katılan 11 çocukta ilerleme; 1 çocukta gerileme; 3 çocukta da son test ve ön test sonuçları arasında herhangi bir değişim tespit edilmemiştir. Kızgınlık-saldırganlık alt boyutunda çalışmaya katılan 9 çocukta gerileme; 2 çocukta ilerleme; 4 çocukta da son test ve ön test sonuçları arasında herhangi bir değişim tespit edilmemiştir. Anksiyete-İçe dönüklük alt boyutunda çalışmaya katılan 10 çocukta gerileme; 1 çocukta ilerleme; 4 çocukta da son test ve ön test sonuçları arasında herhangi bir değişim tespit edilmemiştir. “Ev Temelli Sosyal Beceri Destek Programı”nın çalışmaya katılan çocukların sosyal becerilerinde beklenen düzeyde ilerleme tespit edildiği görülmektedir. Sonuç ve Öneriler Tüm bu sonuçlardan yola çıkıldığında araştırma kapsamında geliştirilen Ev Temelli Sosyal Beceri Destek Programı’nın çocukların sosyal becerilerini desteklemesi açısından kullanılabilir bir uygulama olduğu söylenebilir. Araştırma sonuçları göz önüne alındığında aşağıdaki öneriler yol gösterici olabilir: Çalışma deney ve kontrol grubu şeklinde tasarlanıp büyük örneklem gruplarıyla tekrarlanabilir. Çocukların sosyal becerileri ile ebeveynlere ilişkin değişkenler (kabul-red düzeyi, ebeveynlik stili, vb.) arasındaki ilişkiler incelenebilir. Sosyal beceri gelişimi ve değişimini izlemeye yönelik boylamsal araştırmalar tasarlanabilir. Çocukların salgın sonrasına uyum sağlaması için okullarda aileler ve öğretmenler için destekleyici eğitimler düzenlenebilir. Uzmanlar tarafından okula uyum sağlama, sosyal beceri, duygu düzenleme, akran ilişkileri gibi konularda müdahale programları geliştirilerek olası sorunların çözümüne katkı sağlanabilir.