Person: SAKIZ, GÖNÜL
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
SAKIZ
First Name
GÖNÜL
Name
11 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 11
Publication Metadata only An Interview with Dale Schunk(SPRINGER/PLENUM PUBLISHERS, 2008) SAKIZ, GÖNÜL; Sakiz, GonulPublication Metadata only İlkokul 4. sınıf fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesine ilişkin başarı testi geliştirme çalışması(2023-05-18) SAKIZ, GÖNÜL; KALKAN CİNGİ A., SAKIZ G.Publication Metadata only Examination of the 2018 undergraduate elementary teacher education program based on its first graduating prospective teachers’ opinions(2022-10-01) SAKIZ, GÖNÜL; Bağdiken M., Sakız G.Bu araştırmanın amacı 2018 yılında yürürlüğe konulan sınıf öğretmenliği lisans programının, bu programdan mezun olacak ilk öğrencilerin görüşleri alınarak değerlendirilmesidir. Araştırmanın deseni nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Araştırma katılımcıları, İstanbul’da bulunan büyük bir eğitim ve araştırma üniversitesinin Eğitim Fakültesinin Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı dördüncü sınıfında okumakta olan 17 öğretmen adayıdır. Katılımcı öğretmen adaylarının seçimi amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler açık uçlu anket soruları ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Açık uçlu anket soruları 17 öğretmen adayına uygulanmış; yarı yapılandırılmış görüşme ise bu grup içinden sekiz öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgulara göre, 2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının nitelikli sınıf öğretmeni yetiştirme hususunda gelişime açık bazı alanlarının mevcut olduğu tespit edilmiştir. Bunlar; ders türleri, ders dönemleri, ders süreleri, seçmeli dersler ve derslerin yeterlilik düzeyi olarak belirlenmiştir. Öğretmen adayları, pratiğe dayalı derslerin sayı ve süre olarak artırılması ihtiyacını vurgulamışlar ve özellikle öğretim derslerinde ders saatlerinin ve içeriklerinin yetersiz kaldığını ifade etmişlerdir. 2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programını bir önceki programdan ayıran en önemli farklardan biri Okul Deneyimi dersinin kaldırılmış olmasıdır. Öğretmen adayları, Okul Deneyimi dersinin kaldırılmasına yönelik olumsuz görüş bildirmişler ve yeniden programa konulmasının gerekliliğini belirtmişlerdir. Araştırma kapsamında güncel program geliştirme çabalarını destekleyecek öneriler sunulmuştur.Publication Metadata only Fen bilimleri dersinde STEM uygulamaları ve yansıtıcı düşünme(2022-11-01) SAKIZ, GÖNÜL; Sakız G.Publication Metadata only Problems encountered in science teaching and potential solutions (fen öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri)(2022-10-01) SAKIZ, GÖNÜL; Açıkgöz G., Sakız G.Publication Metadata only Does perceived teacher affective support matter for middle school students in mathematics classrooms?(PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2012) SAKIZ, GÖNÜL; Sakiz, Gonul; Pape, Stephen J.; Hoy, Anita WoolfolkThe purpose of the present study was to explore the importance of perceived teacher affective support in relation to sense of belonging, academic enjoyment, academic hopelessness, academic self-efficacy, and academic effort in middle school mathematics classrooms. A self-report survey was administered to 317 seventh- and eighth-grade students in 5 public middle schools. Structural equation modeling indicated significant associations between perceived teacher affective support and middle school students motivational, emotional, and behavioral outcomes. The structural model explained a significant proportion of variance in students' sense of belonging (42%), academic enjoyment (43%), self-efficacy beliefs (43%), academic hopelessness (18%), and academic effort (32%) in mathematics classrooms. In addition to providing the basis for a concise new measure of perceived teacher affective support, these findings point to the importance of students' perceptions of the affective climate within learning environments for promoting academic enjoyment, academic self-efficacy, and academic effort in mathematics. (C) 2011 Society for the Study of School Psychology. Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.Publication Metadata only Genel kullanıma uygun derse yönelik haftalık yansıtma raporu’nun geliştirilmesi(2023-05-18) SAKIZ, GÖNÜL; SAKIZ G., KALKAN CİNGİ A., OKUR B.Publication Metadata only Perceived teacher affective support in relation to emotional and motivational variables in elementary school science classrooms in Turkey(ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2017) SAKIZ, GÖNÜL; Sakiz, GonulBackground: In recent research, affective learning environments and affective support have been receiving increasing attention for their roles in stimulating students' learning outcomes. Despite its raising importance, little is known about affective support in educational contexts in developing countries. Moreover, international student assessment programmes (e.g. PISA and TIMSS) reveal poor science proficiency of students in most of those countries, which provokes the question of how to make positive changes in students' perspectives and attitudes in science.Purpose: In the current study, the purpose was to investigate the relations among perceived teacher affective support (PTAS), academic emotions (academic enjoyment, academic anxiety, and academic hopelessness), academic self-efficacy and behavioural engagement in elementary school science classrooms in Turkey.Sample: A total of 633 fourth- and fifth-grade students in eight elementary schools in Istanbul, Turkey were participated in the study.Design and methods: A self-report questionnaire was administered to participating students. The data were analysed using structural equation modelling.Results: Findings showed that PTAS was both directly and indirectly related to the given variables. PTAS was found to be significantly positively associated with students' academic enjoyment, academic self-efficacy and behavioural engagement and significantly negatively related to their academic anxiety and academic hopelessness in science classrooms. An important finding is that the total effect of PTAS on behavioural engagement, a factor strongly associated with academic success in all disciplines, was as strong as the effect of students' perceived academic self-efficacy beliefs in science.Conclusions: Findings suggest that PTAS may help promoting positive emotions and motivation among students in science classrooms, eventually leading to more desirable attitudes and achievement outcomes in science. Teacher affective support deserves greater recognition from researchers, educational policy-makers, administrators and teachers to build better learning conditions for all students.Publication Metadata only İlkokulda fen bilimleri öğretiminde uluslararası öğretim programlarına dayalı değerlendirme ve öneriler(2023-11-09) SAKIZ, GÖNÜL; SUBAŞI G., SAKIZ G.Publication Metadata only Doğadan ilham alan biyomimikri uygulamalarının fen eğitimine yansımaları(2023-11-09) SAKIZ, GÖNÜL; SUBAŞI G., SAKIZ G.