Person: SAKIZ, GÖNÜL
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
SAKIZ
First Name
GÖNÜL
Name
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access İlkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerileri rubriğinin geliştirilmesi(2019-01-01) SAKIZ, GÖNÜL; AYDEMİR, ZEYNEP; AYDEMİR Z., SAKIZ G., Cihangir Doğan M.Bu araştırmanın amacı, ilkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerilerinin ölçümüne yönelik geçerli ve güvenilir alternatif bir değerlendirme aracı geliştirmektir. Çalışma grubunu İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan bir ilkokulun dördüncü sınıfında okuyan 31 öğrenci oluşturmaktadır. Yeni Okuryazarlık Becerilerine ve çevrimiçi okuduğunu anlamaya dayalı olarak oluşturulan Dijital Okuryazarlık Becerileri Rubriği (DOBR), Kingsley’in (2011) uyarlama yaparak kullandığı ORCA (Online Reading Comprehension Assessment-Elementary) adlı ölçme aracından faydalanılarak geliştirilmiştir. Rubrik geliştirme sürecinde; içerik, kullanım, yaş düzeyi ve güvenirlik açısından uygun web siteleri kullanılmış ve sınıf-içi uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Rubriğin güvenirliği iç tutarlılık katsayısı, madde analizi, Fleiss Kappa katsayısı ve puanlayıcılar arası güvenirlik yoluyla; geçerliği ise uzman görüşleri ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu yoluyla test edilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde, dört ana bölüm ve 12 sorudan oluşan istatistiksel olarak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir.Publication Open Access Self-regulated learning strategies impact fourth-grade students' positive outcomes in science class(2022-01-01) SAKIZ, GÖNÜL; Cengiz-Istanbullu B., SAKIZ G.For long years, researchers in the field believed that the development of self-regulated learning (SRL) behaviors of students could only be initiated around middle school years. Nowadays, a growing number of research around the world attempt to challenge this belief by demonstrating that SRL behaviors and strategies can emerge in students at an earlier age than expected through proper training and eventually affect students\" positive academic outcomes in the learning process. The purpose of this study was to examine the impact of the use of self-regulated learning strategies (SRLS) on fourth-grade students\" academic self-efficacy, science motivation, academic worry, and achievement in a primary school science classroom. A pre-test - post-test control group quasi-experimental design was used. The participants were 39 fourth-grade students from a private primary school in Istanbul, Turkey. The SRLS (goal-setting, planning, note-taking, monitoring and selfevaluation) used in the study were explicitly taught to the students in the experimental group. The data were collected using two self-report questionnaires and an achievement test. A 2x3 Split-plot ANOVA test was used for data analyses. The results revealed that the use of SRLS significantly positively impacted students\" perceived academic selfefficacy, science motivation and academic achievement; and, significantly negatively affected their academic worry. The results of the retention tests, however, showed the necessity of continuous stimulation of SRLS to obtain optimal benefits for student outcomes.