Publication:
Ortaokul beden eğitimi ve spor derslerinde yapılan oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin yenilikçi düşünme eğilimlerine etkisi

dc.contributor.authorİNAN, MEHMET
dc.contributor.authorERKUT, AYŞE OYA
dc.contributor.authorsÖzçelik F., İnan M., Erkut A. O.
dc.date.accessioned2023-11-13T07:52:19Z
dc.date.available2023-11-13T07:52:19Z
dc.date.issued2023-10-21
dc.description.abstractOrtaokul Beden Eğitimi ve Spor Derslerinde Yapılan Oryantiring Etkinliklerinin Öğrencilerin Yenilikçi Düşünme Eğilimlerine Etkisi ÖZÇELİK, Fatma1 ; İNAN, Mehmet2 ; ERKUT, A. Oya3 1 Marmara Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye, fatma.ozcelik@marun.edu.tr 2Marmara Üniversitesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Türkiye, 3Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye, ÖZET Bu araştırmanın amacı ortaokul beden eğitimi ve spor derslerinde yapılan oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin yenilikçi düşünme eğilimlerine etkilerinin incelenmesidir. Araştırma, karma yöntem tasarımına göre hazırlanmıştır. Araştırmada, nicel veriler çalışmanın temel bulgularını oluştururken, nitel veriler ise çalışmanın destekleyici verileri niteliğindedir. Araştırmanın çalışma grubu 7. sınıf 13’ü kız 17’si erkek olmak üzere toplam 30 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan \"Kişisel Bilgi Formu\", uygulama öncesi ve sonrasında ise nicel araştırma deseni için; bu araştırmada kullanım izinleri alınmış olan Deveci ve Kavak (2020) tarafından geliştirilen \"Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Yenilikçi Düşünme Eğilimi Ölçeği\", nitel araştırma deseni için; yarı yapılandırılmış görüşmeler uygulanmış ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Ders içerikleri; \"Sınıfımın krokisini çiziyorum.\", \"Benim yerim neresi?\", \"Bizim hikayemiz.\", \"Farkları bul, sembolleri karelerdeki uygun yere koy.\", \"Gizli kod (Bulduğun şifre temalı bir logo tasarla)\", \"Renk treni\", \"Şerit oryantiring çalışması (Hedeflerde bulduğun harf ile başlayan bir kelime oluştur)\", \"Sürpriz görev (Her hedefe bir görev yerleştirildi, öğrencilerin bulduğu hedeflerdeki sürpriz görevleri yapmaları istendi)\", \"Hedefleri bul, parçaları topla ve puzzle tamamla\", \"Klasik parkur (Öğrencilerden hedeflerden topladığı kelimeleri metin içindeki uygun boşluklara yerleştirmeleri istendi)\" gibi etkinliklerden oluşmakta olup oryantiring alıştırma türleri (klasik parkur, grid parkur, şerit ve pixel oryantiring vb.) kullanılarak, kroki oluşturma, harita okuma, haritayı yönüne koyma, rota seçimi ve hedef bulma becerilerini içerecek şekilde hazırlanmış, sınıf içi, okul içi (indoor oryantiring), okul bahçesinde uygulamalar yapılmıştır. Haftada 2 saat toplam 8 hafta boyunca oryantiring etkinlikleri araştırmacı tarafından çalışma grubuyla gerçekleştirmiştir. Araştırmada kullanılan ölçme araçları çalışma grubuna uygulama öncesi ve sonrasında uygulanmış, elde edilen nicel veriler SPSS 25 istatistik yazılım programında analiz edilerek, nitel veriler ise içerik analizi tekniği kullanılarak yorumlanmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin genel yenilikçi düşünme eğilimlerine ait son test ortalamasının (X=94,27) öntest ortalamasından (X=83,53) yüksek olduğu görülmektedir. Yapılan analiz sonucunda öğrencilerin genel yenilikçi düşünme eğilimlerinin öntest ve sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<0,05; t= -3,498, sd=29). Dolayısıyla beden eğitimi ve spor dersinde gerçekleştirilen oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin genel yenilikçi düşünme eğilimlerini olumlu yönde arttırdığı söylenebilir. Nitel bulgulardan elde edilen kodlar kategori edilmiş ve temalar oluşturulmuştur. Bu temalar \" yenilikçilik, yeni bir şey geliştirme konusundaki öz-yeterlilik, yenilikçi problem çözme, bir fikir ya da projeyi hayata geçirilirken gösterilen azim, grup çalışması\" şeklinde beş başlıkta değerlendirilmiştir. Araştırmada uygulama öncesi ve sonrasında elde edilen nitel bulguların karşılaştırılması sonucunda yenilikçilik algıları, yeni bir şey geliştirme konusundaki öz-yeterlilik, yenilikçi problem çözme, bir fikir ya da projeyi hayata geçirilirken gösterilen azim, grup çalışması temalarında öğrencilerin algılarında olumlu yönde değişimler olduğu görülmektedir. Dolayısı ile genel anlamda hem nicel hem de nitel bulgulardan ortaya çıkan sonuçların birbirini desteklediği 11th International Physical Education and Sports Teaching Congress 20th -22th October, 2023 görülmektedir. Araştırma sonucuna göre beden eğitimi ve spor dersinde yapılan oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin yenilikçi düşünme eğilimlerine etkisinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yenilikçi düşünme, Oryantiring, Beden Eğitimi ve Spor
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the effects of orienteering activities carried out in secondary school physical education and sports classes on students' innovative thinking tendencies. The research was prepared according to mixed methods design. In the research, while quantitative data constitute the main findings of the study, qualitative data are supporting data of the study. The study group of the research consists of a total of 30 7th grade students, 13 girls and 17 boys. "Personal Information Form" prepared by the researcher as a data collection tool, and for the quantitative research design before and after the application; "Innovative Thinking Tendency Scale for Secondary School Students" developed by Deveci and Kavak (2020), whose permission to use in this research was obtained, for the qualitative research design; Semi-structured interviews were applied and student diaries were used. Course contents; "I'm drawing the sketch of my class.", "Where is my place?", "Our story.", "Find the differences, put the symbols in the appropriate place in the squares.", "Secret code (Design a logo themed with the password you found)", "Color train", "Strip orienteering exercise (Create a word starting with the letter you find in the targets)", "Surprise task (A task was placed on each target, students were asked to perform surprise tasks in the targets they found)", "Find the targets, collect the pieces and complete the puzzle", "Classic parkour It consists of activities such as "(Students were asked to place the words collected from the targets in the appropriate spaces in the text)" and by using orienteering exercise types (classical parkour, grid parkour, strip and pixel orienteering etc.), sketch creation, map reading, orientation of the map, route selection and target It was prepared to include finding skills and practices were carried out in the classroom, in the school (indoor orienteering) and in the school garden. Orienteering activities were carried out by the researcher with the work group for 2 hours a week for a total of 8 weeks. The measurement tools used in the research were applied to the study group before and after the application, the quantitative data obtained were analyzed in the SPSS 25 statistical software program, and the qualitative data were interpreted using the content analysis technique. According to the analysis results, it is seen that the posttest average of the students' general innovative thinking tendencies (X ̅=94.27) is higher than the pretest average (X ̅=83.53). As a result of the analysis, it was found that there was a significant difference between the pretest and posttest scores of the students' general innovative thinking tendencies in favor of the posttest (p<0.05; t= -3.498, df=29). Therefore, it can be said that orienteering activities carried out in physical education and sports classes positively increase students' general innovative thinking tendencies. The codes obtained from the qualitative findings were categorized and themes were created. These themes were evaluated under five headings as "innovation, self-efficacy in developing something new, innovative problem solving, perseverance in implementing an idea or project, and group work". As a result of the comparison of the qualitative findings obtained before and after the application in the research, it is seen that there are positive changes in the students' perceptions in the themes of innovation perceptions, self-efficacy in developing something new, innovative problem solving, perseverance in implementing an idea or project, and group work. Therefore, in general terms, it can be seen that the results emerging from both quantitative and qualitative findings support each other. According to the results of the research, it was concluded that orienteering activities carried out in physical education and sports classes have a high effect on students' innovative thinking tendencies.
dc.identifier.citationÖzçelik F., İnan M., Erkut A. O., \"Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Derslerinde Yapılan Oryantiring Etkinliklerinin Öğrencilerin Yenilikçi Düşünme Eğilimlerine Etkisi\", 11. Uluslararası Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.67-68
dc.identifier.urihttps://birimler.dpu.edu.tr/app/views/panel/ckfinder/userfiles/230/files/BESOK2023_DI%CC%87JI%CC%87TAL_KI%CC%87TAP(2).pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/294811
dc.language.isotur
dc.relation.ispartof11. Uluslararası Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Kongresi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectEğitim
dc.subjectBeden Eğitimi ve Spor
dc.subjectDiğer
dc.subjectTemel Bilimler
dc.subjectSocial Sciences and Humanities
dc.subjectEducation
dc.subjectPhysical Education and Sports
dc.subjectOther
dc.subjectNatural Sciences
dc.subjectTemel Bilimler (SCI)
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectDoğa Bilimleri Genel
dc.subjectSosyal Bilimler Genel
dc.subjectÇOK DİSİPLİNLİ BİLİMLER
dc.subjectEĞİTİM VE EĞİTİM ARAŞTIRMASI
dc.subjectEĞİTİM, BİLİMSEL DİSİPLİNLER
dc.subjectNatural Sciences (SCI)
dc.subjectSocial Sciences (SOC)
dc.subjectNATURAL SCIENCES, GENERAL
dc.subjectSOCIAL SCIENCES, GENERAL
dc.subjectMULTIDISCIPLINARY SCIENCES
dc.subjectEDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH
dc.subjectEDUCATION, SCIENTIFIC DISCIPLINES
dc.subjectMultidisipliner
dc.subjectSosyal Bilimler ve Beşeri Bilimler
dc.subjectMultidisciplinary
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectYenilikçi düşünme
dc.subjectOryantiring
dc.subjectBeden Eğitimi ve Spor
dc.subjectInnovative thinking
dc.subjectOrienteering
dc.subjectPhysical Education and Sports
dc.titleOrtaokul beden eğitimi ve spor derslerinde yapılan oryantiring etkinliklerinin öğrencilerin yenilikçi düşünme eğilimlerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of orienteering activities in secondary school physical education and sports lessons on students' innovative thinking tendencies
dc.typeconferenceObject
dspace.entity.typePublication
local.avesis.id661c78bd-1fdc-4b61-bdb5-6b9125ef6859
relation.isAuthorOfPublication829f1614-e707-4961-9dc2-8c75deae6f95
relation.isAuthorOfPublication40a26353-8fbd-4827-abfd-d4561eedfcf5
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery829f1614-e707-4961-9dc2-8c75deae6f95

Files

Collections