Publication: Sınıf öğretmenlerinin öğrenme ortamlarında Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı öykülerine yer verme durumları: Edebiyatın sınıfa yansıması
Loading...
Files
Date
2022-06-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Öz: Çocuk edebiyatı dünyada ve ülkemizde çok uzun bir
tarihe sahip olmamakla birlikte bireyin birçok açıdan
gelişmesini sağlayan ürünlerin verildiği bir alandır. Bazı
uzmanlar tarafından yetişkin edebiyatına ulaşmada bir
geçiş edebiyatı, bazıları tarafından da her yaş grubuna
hitap eden bir alan olarak ele alınmaktadır. Çocuklara dille
ve çizgiyle zengin bir iletişim ortamı sağlayan çocuk
edebiyatı ürünlerinin çağın getirdikleriyle birlikte konuları
da değişmiştir. Sadece sınıf kitaplıkları ve okul
kütüphaneleri ile sınırlı ulaşımın olduğu düşünülen edebî
eserlere derslerde yer vermek mümkündür. Örnek
verilecek olursa sosyal bilgiler öğretiminde edebiyat
temelli sosyal bilgiler öğretimi adlı bir yaklaşım söz
konusudur. Araştırmanın amacı Çağdaş Türk Çocuk
Edebiyatı öykülerine öğretmenlerin derslerde yer verip
vermeme durumlarını ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma
türlerinden durum çalışması ile desenlenen araştırmanın
çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile
seçilen İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki iki devlet
okulunda görev yapan 47 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu anket ve
görüşme notları kullanılmış, elde edilen veriler içerik
analizine tabi tutulmuştur. Veri toplama araçlarından elde
edilen bilgiler ışığında, öğretmenlerin kavramsal açıdan
Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı’na tam olarak hâkim
olmadıkları ve genellikle okuma denilince akla ilk gelen
Türkçe dersi kapsamında edebî eserlere yer verdikleri
sonucuna ulaşılmıştır.
Abstract: Although children's literature does not have a very long history in the world and in our country, it is a field where given products enable the individual to develop oneself in many respects. It is considered by some experts as a transitional literature in reaching adult literature, and by others as a field that appeals to all age groups. The subjects of children's literature products, which provide a rich communication environment for children with language and drawing, have also changed with the necessities of the time. In courses, it is possible to include literary works, which are thought to have limited use only in classroom and school libraries. For instance, there is an approach called literature-based social studies teaching in social studies teaching. The aim of the research is to reveal whether teachers introduce Contemporary Turkish Children's Literature stories in the courses. The study group of the research, which is designed with a case study, one of the qualitative research designs, consists of 47 teachers working in two public schools in the Ümraniye, İstanbul, selected by convenience sampling. In the research, open-ended questionnaire and interview notes were used as data collection tools and the obtained data were analyzed using content analysis. In the light of the information obtained from the data collection tools, it is seen that the teachers do not have enough conceptual knowledge on Contemporary Turkish Children's Literature and it has been concluded that they usually include literary works within the scope of the Turkish course.
Abstract: Although children's literature does not have a very long history in the world and in our country, it is a field where given products enable the individual to develop oneself in many respects. It is considered by some experts as a transitional literature in reaching adult literature, and by others as a field that appeals to all age groups. The subjects of children's literature products, which provide a rich communication environment for children with language and drawing, have also changed with the necessities of the time. In courses, it is possible to include literary works, which are thought to have limited use only in classroom and school libraries. For instance, there is an approach called literature-based social studies teaching in social studies teaching. The aim of the research is to reveal whether teachers introduce Contemporary Turkish Children's Literature stories in the courses. The study group of the research, which is designed with a case study, one of the qualitative research designs, consists of 47 teachers working in two public schools in the Ümraniye, İstanbul, selected by convenience sampling. In the research, open-ended questionnaire and interview notes were used as data collection tools and the obtained data were analyzed using content analysis. In the light of the information obtained from the data collection tools, it is seen that the teachers do not have enough conceptual knowledge on Contemporary Turkish Children's Literature and it has been concluded that they usually include literary works within the scope of the Turkish course.
Description
Keywords
Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı, öykü, sınıf öğretmenleri, Contemporary Turkish Children's Literature, story, primary school teachers
Citation
KABAPINAR Y., Takak T., "Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenme Ortamlarında Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı Öykülerine Yer Verme Durumları: Edebiyatın Sınıfa Yansıması", International Primary Education Research Journal, cilt.13, sa.2, ss.119-139, 2022