Publication:
Next Generation Student Centricity in Higher Education: The Concept and Ranking of the University that Educates Entrepreneur Students

dc.contributor.authorEKREN, NAZMİ
dc.contributor.authorsEkren N., PARLAR H., EKREN N.
dc.date.accessioned2023-07-11T12:48:40Z
dc.date.available2023-07-11T12:48:40Z
dc.date.issued2022-04-01
dc.description.abstractStudents are the most important component of national human capital stock/assets that should never be wasted. The concept of demographic window of opportunity underscores the importance of timely acquisition of knowledge and skills. Student-centricity should be considered as matching the preferences and priorities of the students with the demands and expectations of the society in a way that produces a quality distinction. Higher education organizations act as an interface in this matching process. Such an approach will make a significant contribution to strengthening individual competencies, and increasing national capacities and performances. Entrepreneurship should be considered as an individual\"s making a difference by showing his/her ability to produce innovative ideas and applications by using his/her knowledge and experiences during the process of fulfilling duties and responsibilities, and to offer new solutions and alternatives to problems. Therefore, every field of higher education (university, faculty, and department, institute and program) should be restructured to align with this perspective. The process should be designed to enable the students to be aware of the universal data, knowledge level and application models in the field of study, to learn the philosophy of the field, and to receive the training that will improve their abilities. In this new architecture, higher education organizations\" unique structures, decisions and practices have a critical role and function. However, higher education public authorities should ensure that the new generation student-centered approach is handled as a high-priority strategic target in all higher education organizations, in terms of capacities and performances. Ranking universities in this respect will positively affect the results of the structural change as well.
dc.description.abstractÖğrenciler, kesinlikle israf edilmemesi gereken ulusal beşeri sermaye stokunun/aktifinin en önemli bileşenidir. Demografik fırsat penceresi konsepti, bilgi ve beceri kazanma/kazandırma işlevinin zamanında yapılması gereğine vurgu yapmaktadır. Öğrenci odaklılık, öğrencinin tercih ve önceliği ile toplumun talep beklentisinin kaliteli farklılık üretecek şekilde örtüştürülmesi olarak ele alınmalıdır. Yükseköğretim kurumları bu örtüştürme sürecinde arayüz fonksiyonu görmektedir. Böyle bir yaklaşım, bireysel yetkinliklerin güçlenmesine, ulusal kapasitelerin ve performansların artırılmasına önemli katkı sağlayacaktır. Girişimcilik, bireyin sahip olduğu, edindiği bilgi ve beceriyle, üstlendiği görev, yetki ve sorumluluklar sürecinde, yeni uygun öneriler, alternatifler içeren fikirler ve uygulamalar üretebilme farklılığı olarak ele alınmalıdır. Dolayısıyla, yükseköğretimin her alanı (yükseköğretim kurumları, önlisans, lisans ve lisansüstü bölümler ve programlar bazında) bu perspektife uygun şekilde yapılandırılmalıdır. Süreç, öğrencinin öğrenim gördüğü alandaki evrensel veri ve bilgi düzeyi ile uygulama modellerinden haberdar olmasını, alanın felsefesine vakıf olmasını, bireysel yetkinliklerini geliştirecek eğitim-öğretim almasını mümkün kılacak şekilde tasarlanmalıdır. Bu yeni mimaride, yükseköğretim kurumlarının kendine özgü yapıları, karar ve uygulamaları elbette kritik rol ve fonksiyona sahiptir. Bununla beraber yükseköğretim kamu otoritesi, yeni nesil öğrenci odaklılığının, yükseköğretim kurumlarının tümünde, sahip olunan kapasiteler ve uygulama mekanizmaları bazında, öncelikli, stratejik hedef olarak ele alınmasını sağlamalıdır. Yükseköğretim kurumu sıralamalarının, yükseköğretim kamu otoritesi tarafından bu açıdan da yapılmaya başlanması, yapısal değişimin sonuçlarını olumlu yönde etkileyecektir
dc.identifier.citationEkren N., PARLAR H., EKREN N., "Next Generation Student Centricity in Higher Education: The Concept and Ranking of the University that Educates Entrepreneur Students", YUKSEKOGRETIM DERGISI, cilt.12, sa.1, 2022
dc.identifier.doi10.2399/yod.21.846448
dc.identifier.issn2146-796X
dc.identifier.issue1
dc.identifier.urihttps://avesis.marmara.edu.tr/api/publication/8a3aa887-d849-41f5-a5a1-5d5ea235fe1b/file
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/291159
dc.identifier.volume12
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofYUKSEKOGRETIM DERGISI
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyoloji
dc.subjectEğitim
dc.subjectSocial Sciences and Humanities
dc.subjectSociology
dc.subjectEducation
dc.subjectEĞİTİM VE EĞİTİM ARAŞTIRMASI
dc.subjectSosyal Bilimler Genel
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectEDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH
dc.subjectSOCIAL SCIENCES, GENERAL
dc.subjectSocial Sciences (SOC)
dc.subjectGenel Sosyal Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler ve Beşeri Bilimler
dc.subjectGeneral Social Sciences
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectCapacity parameters
dc.subjecteducating entrepreneur students
dc.subjectenterpreneur student
dc.subjectnew generation student
dc.subjectperformance parameters
dc.subjectranking the university
dc.subjectQUALITY
dc.subjectPERCEPTIONS
dc.subjectGirişimci öğrenci
dc.subjectgirişimci öğrenci yetiştiren yükseköğretim kurumu
dc.subjectkapasite parametreleri
dc.subjectperformans parametreleri
dc.subjectsıralama kriterleri
dc.subjectyeni nesil öğrenci odaklılık
dc.titleNext Generation Student Centricity in Higher Education: The Concept and Ranking of the University that Educates Entrepreneur Students
dc.title.alternativeYükseköğretimde Yeni Nesil Öğrenci Odaklılık: Girişimci Öğrenci Yetiştiren Yükseköğretim Kurumu Konsepti ve Sıralaması
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.id8a3aa887-d849-41f5-a5a1-5d5ea235fe1b
local.indexed.atWOS
relation.isAuthorOfPublicationbf8fa87c-9f12-4134-a6e3-274f1ec50ed9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverybf8fa87c-9f12-4134-a6e3-274f1ec50ed9

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
file.pdf
Size:
115.06 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections