Publication: Mantık problemleri çözmenin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin Matematiğe yönelik başarı duygularına etkisinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2020-06-19
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Son yıllarda duygulara eğitim sürecinde daha çok önem verilmeye başlanmıştır. Çünkü bireyler,
özellikle öğrenciler akademik yaşamları boyunca farklı duygu türleri yaşamaktadırlar. Öğrencilerin
öğrenme süreçlerine ve akademik başarılarına ilişkin duygularının çoğu başarı duyguları olarak
nitelendirilmektedir. Başarı duyguları pozitif ve negatif olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Milli Eğitim
Bakanlığı Matematik Dersi Öğretim Programı’nda eğitimin sadece düşünce için değil, duygu ve eylem
için de verildiğini; bu sebeple sadece bilişsel ölçümlerin yeterli kabul edilmeyeceği belirtilmiştir. Bu
belirtilenler ışığında matematiğe yönelik başarı duygularının ilkokuldan itibaren belirlenmesi önemli
görülmektedir. Ancak alanyazın incelendiğinde matematiğe yönelik başarı duygularının ortaya
çıkarılmasına yönelik ilkokul düzeyinde yeterli çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Bu sebeple bu
çalışmada ilkokul dördüncü sınıf matematik dersi zaman ölçme alt öğrenme alanı kapsamında mantık
problemleri çözmenin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik başarı duygularına etkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda “Matematik dersinde mantık problemleri şeklinde
hazırlanmış problemleri çözmenin öğrencilerin matematiğe yönelik başarı duygularına etkisi nasıldır?”
sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada ders öncesi ve
sonrası değişim inceleneceği için zayıf deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest desen
kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı Sakarya ili Serdivan ilçesinde bulunan
24 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin matematiğe
yönelik başarı duygularını belirlemek amacıyla “Ergenlik Öncesi Öğrencilerin Matematiğe Yönelik
Başarı Duyguları Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bir istatistik programından yararlanılmış
uygulama öncesi ve sonrası elde edilen verilere ilişkin karşılaştırmalar yapılmıştır. Bulgular
doğrultusunda çıkan sonuçlar alanyazınla tartışılarak araştırmacılara, öğretmenlere ve müfredat
geliştirme sürecine yönelik öneriler sunulmuştur.
keywords: Matematik, mantık problemleri, başarı duyguları
In recent years, more importance has been given to emotions in the education process. Because individuals, especially students, experience different types of emotions throughout their academic life. Most of the students' emotions about their learning processes and academic achievement are described as emotions of achievement. Achievement emotions are divided into two as positive and negative. In the Ministry of National Education Mathematics Curriculum, education is given not only for thought but also for emotion and action; therefore, it was stated that only cognitive measurements would not be considered sufficient. In the light of these, it is important to determine the emotions of achievement towards mathematics from elementary school. However, when the literature is analyzed, it is seen that there is not enough investigation at elementary school level to reveal emotions of achievement towards mathematics. For this reason, in this study, it is aimed to investigate the effects of solving logic problems on elementary school 4th grade students' achievement on mathematics within the scope of the fourth grade mathematics class time learning sub-learning area. It was aimed to be investigated "What is the effect of solving the problems which prepared in the form of logic problems in mathematics course on students' emotions of achievement towards mathematics?". Experimental design was used in the research. Since the study will be examined before and after the course, one group of pretest-posttest patterns, which are weak experimental designs, was used. Purposeful sampling method was used to form the working group. The study group of the research consists of 24 fourth year students in the Serdivan district of Sakarya province in the 2018-2019 academic year. As the data collection tool, “The Scale of Achievement Scale of the Pre-Adolescent Students for Mathematics” was used to determine the students' emotions of achievement towards mathematics. In the analysis of the data, a statistics program was used and comparisons were made before and after the application. The results in line with the findings were discussed in the literature, and suggestions for researchers, teachers and the curriculum development process were presented.
In recent years, more importance has been given to emotions in the education process. Because individuals, especially students, experience different types of emotions throughout their academic life. Most of the students' emotions about their learning processes and academic achievement are described as emotions of achievement. Achievement emotions are divided into two as positive and negative. In the Ministry of National Education Mathematics Curriculum, education is given not only for thought but also for emotion and action; therefore, it was stated that only cognitive measurements would not be considered sufficient. In the light of these, it is important to determine the emotions of achievement towards mathematics from elementary school. However, when the literature is analyzed, it is seen that there is not enough investigation at elementary school level to reveal emotions of achievement towards mathematics. For this reason, in this study, it is aimed to investigate the effects of solving logic problems on elementary school 4th grade students' achievement on mathematics within the scope of the fourth grade mathematics class time learning sub-learning area. It was aimed to be investigated "What is the effect of solving the problems which prepared in the form of logic problems in mathematics course on students' emotions of achievement towards mathematics?". Experimental design was used in the research. Since the study will be examined before and after the course, one group of pretest-posttest patterns, which are weak experimental designs, was used. Purposeful sampling method was used to form the working group. The study group of the research consists of 24 fourth year students in the Serdivan district of Sakarya province in the 2018-2019 academic year. As the data collection tool, “The Scale of Achievement Scale of the Pre-Adolescent Students for Mathematics” was used to determine the students' emotions of achievement towards mathematics. In the analysis of the data, a statistics program was used and comparisons were made before and after the application. The results in line with the findings were discussed in the literature, and suggestions for researchers, teachers and the curriculum development process were presented.
Description
Keywords
Matematik, mantık problemleri, başarı duyguları, Mathematics, logic problems, achievement emotions
Citation
DOĞAN M. C., ÖZDEN B., KARADAĞ B., \"Mantık problemleri çözmenin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin Matematiğe yönelik başarı duygularına etkisinin incelenmesi\", International Marmara Social Sciences Congress (Spring), Kocaeli, Türkiye, 19 Haziran 2020, ss.144