Publication: Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeğinin _x000D_
Geliştirilmesi
Loading...
Date
2020-11-04
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarını belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde öğrenim gören 457 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçeğin teorik alt yapısına dayalı olarak oluşturulan tutum ifadeleri, kapsam geçerliliği için alan uzmanlarına gönderilmiştir. Uzman görüşleri doğrultusunda ölçek maddelerine son şekli verilerek yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizine (AFA), bu yapıyı doğrulamak için doğrulayıcı faktör analizine (DFA) başvurulmuştur. AFA sonuçlarına göre 21 maddelik 5 faktörlü bir yapı meydana gelmiştir. DFA sonuçları 5 faktörlü yapıyı doğrulamaktadır. Ölçeğin madde analizleri sonucunda alt %27 ve üst %27’lik grup ortalamalarına ait t-testi değerlerinin anlamlı olduğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı, ölçeğin tamamı için 0,83, Spearman Brown iki yarı test korelasyonu 0,79 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
This study seeks to develop a tool to quantify attitudes and behaviors toward financial literacy among primary school _x000D_ students. The study sample consisted of 457 primary school students in İstanbul. Attitude expressions based on the _x000D_ theoretical infrastructure of the scale were sent to external experts to ensure scope validity. In accordance with _x000D_ their opinions, scale items were finalized and an exploratory factor analysis (EFA) used to verify construct validity. A _x000D_ confirmatory factor analysis (CFA) was then used to confirm this structure. According to the EFA results, a structure with _x000D_ 21 items and five factors was created. CFA results confirmed the five factor structure. As a result of the item analysis of _x000D_ the scale, the t-test values belonging to the group averages of the upper and lower 27% were found to be significant. _x000D_ For the whole scale, Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was 0.827 and the Spearman Brown split half-test _x000D_ correlation was 0.79. On the basis of these results, the Marmara Financial Literacy Attitude and Behavior Scale can be _x000D_ deemed valid and reliable.
This study seeks to develop a tool to quantify attitudes and behaviors toward financial literacy among primary school _x000D_ students. The study sample consisted of 457 primary school students in İstanbul. Attitude expressions based on the _x000D_ theoretical infrastructure of the scale were sent to external experts to ensure scope validity. In accordance with _x000D_ their opinions, scale items were finalized and an exploratory factor analysis (EFA) used to verify construct validity. A _x000D_ confirmatory factor analysis (CFA) was then used to confirm this structure. According to the EFA results, a structure with _x000D_ 21 items and five factors was created. CFA results confirmed the five factor structure. As a result of the item analysis of _x000D_ the scale, the t-test values belonging to the group averages of the upper and lower 27% were found to be significant. _x000D_ For the whole scale, Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was 0.827 and the Spearman Brown split half-test _x000D_ correlation was 0.79. On the basis of these results, the Marmara Financial Literacy Attitude and Behavior Scale can be _x000D_ deemed valid and reliable.