Publication: Investigation of Multiple Intelligence Practises in Social Studies Courses in Context of Textbooks _x000D_
and Teachers’ Opinions
| dc.contributor.author | DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR | |
| dc.contributor.authors | Nurcan ŞENER;Midrabi DOĞAN | |
| dc.date.accessioned | 2022-03-15T16:59:27Z | |
| dc.date.available | 2022-03-15T16:59:27Z | |
| dc.date.issued | 2021-09-01 | |
| dc.description.abstract | Purpose: The present study was designed to examine multiple intelligence applications in the fourth and sixth-grade social studies learning environments. The research was conducted through case study design, one of the qualitative research patterns. In addition, a face-to-face interview was carried out with eight classroom teachers in fourth grade and social studies teachers in sixth grade at a public and private school in the European side of İstanbul. Design/ Methodology/ Approach: The data were collected by document analysis and interview techniques and analyzed with content analysis technique. Findings: According to the results of document analysis, the activities included in social studies textbooks were respectively logical, verbal, and visual activities in terms of intensity. The teachers mostly stated that ‘it gives students the chance of expressing themselves’ concerning the message proposed by the theory and emphasized that ‘it makes students familiar with different methods and techniques’, ‘it ensures student-centered learning’ and ‘it includes students in the lessons more.’ The teachers who regarded social studies textbooks as inadequate in terms of multiple intelligence practices mostly stated that ‘they have to use the supportive book’ and ‘the books consist of simple activities inappropriate for students’ age’. The majority of teachers who expressed concerns on the requirements for more successful multiple intelligence applications suggested that ‘education programs and seminars concerning the theoretical and practical parts of the theory must be arranged’ and ‘activities with the involvement of students must be organized and learning through experience must be promoted.’ Highlights: In the light of the findings of the study, it is recommended that textbooks must be reviewed in terms of the Theory of Multiple Intelligence, teachers must be encouraged to participate in applied trainings, and the parents must be included in these applied trainings, thereby ensuring continuous and permanent learning. | |
| dc.description.abstract | Çalışmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, “4 ve 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarında çoklu zekâ _x000D_ uygulamalarının incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma modeli kapsamında durum çalışması yöntemi ile _x000D_ gerçekleştirilmiştir Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylanmış ilkokul 4. sınıf ve ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler kitapları _x000D_ içinde dört ayrı ders kitabı incelenmiştir. Ayrıca, İstanbul ili Avrupa Yakası’nda bulunan bir özel ve bir devlet okulunda _x000D_ görev yapan 4. sınıf, sınıf öğretmenleri ve 6.sınıf, sosyal bilgiler öğretmenlerinden oluşan toplam sekiz öğretmen ile yüz _x000D_ yüze görüşme yapılmıştır. _x000D_ Materyal ve Yöntem: Veriler doküman incelemesi ve görüşme teknikleriyle toplanmış, içerik analizi tekniğiyle _x000D_ çözümlenmiştir. _x000D_ Bulgular: Doküman incelemesinden elde edilen sonuçlara göre; sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan etkinliklerin _x000D_ içinde yoğunluğuna göre; mantıksal, sözel ve görsel zekâ etkinlikleri yer almaktadır. Öğretmenler, kuramın kendilerine _x000D_ verdiği mesaj ile ilgili en çok; “öğrenciye kendini ifade etme özgürlüğü tanıdığını” belirtmiş, “değişik yöntem ve teknikleri _x000D_ öğrencinin önüne getirdiği” ve “öğrenci merkezli öğrenmeyi sağladığı”, “öğrenciyi derse daha fazla dâhil ettiğini” _x000D_ vurgulamışlardır. Sosyal bilgiler ders kitaplarının çoklu zekâ etkinlikleri açısından yeterli olması konusunda yetersiz _x000D_ görüş bildiren öğretmenlerin en çok; “yardımcı ders kitabı kullanma zorunda kaldıkları”, “yaşlarına uygun olmayan, _x000D_ basit etkinliklerin mevcut olduğu” görüşleri ön plana çıkmıştır. Çoklu zekâ uygulamalarının daha başarılı olabilmesi için _x000D_ yapılabileceklere yönelik görüş bildiren öğretmenlerin çoğu; “kuramın teorik kısmıyla uygulamasına yönelik eğitim ve _x000D_ seminerler düzenlenmesi”, “öğrencilerin de dâhil oldukları etkinlikler düzenlenmesi, yaşayarak öğrenmelerinin _x000D_ sağlanması gerektiği” görüşlerini bildirmişlerdir. _x000D_ Önemli Vurgular: Araştırmadan elde edilen bulgular çerçevesinde; ders kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramı açısından _x000D_ yeniden ele alınması, öğretmenlerin kuram ile ilgili uygulamalı eğitimlere katılımlarının teşvik edilmesi, bu eğitimlere _x000D_ velilerin de dâhil edilerek öğrenmelerin sürekliliği ve kalıcılığının sağlanması önerilmektedir. | |
| dc.identifier.doi | 10.24106/kefdergi.754945 | |
| dc.identifier.issn | 1300-8811;2147-9844 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11424/253497 | |
| dc.language.iso | eng | |
| dc.relation.ispartof | Kastamonu Eğitim Dergisi | |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.title | Investigation of Multiple Intelligence Practises in Social Studies Courses in Context of Textbooks _x000D_ and Teachers’ Opinions | |
| dc.title.alternative | Sosyal bilgiler Dersi Çoklu Zekâ Uygulamalarının Ders Kitapları ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında İncelenmesi | |
| dc.type | article | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| local.avesis.id | d9762a17-7652-419f-a571-ff1645424c5b | |
| local.import.package | SS24 | |
| local.import.source | TRDizin | |
| local.indexed.at | TRDIZIN | |
| oaire.citation.endPage | 653 | |
| oaire.citation.issue | 3 | |
| oaire.citation.startPage | 643 | |
| oaire.citation.title | Kastamonu Eğitim Dergisi | |
| oaire.citation.volume | 29 | |
| relation.isAuthorOfPublication | b050768e-fa57-421f-aaaf-a22b23f942a8 | |
| relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | b050768e-fa57-421f-aaaf-a22b23f942a8 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Üstündağ Şener and Doğan - 2021 - Investigation of Multiple Intelligence Practises i.pdf
- Size:
- 851.19 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format