Publication:
Uluslararası öğrencilerin psikososyal sorunlarının keşfedilmesi ve ölçek geliştirme çalışması : Bir karma yöntem araştırması

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin psikososyal sorunlarını keşfetmek ve bu keşif sonuçlarından yola çıkarak öğrencilerin psikososyal sorunlarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır.Nitel ve nicel yöntemin birlikte kullanıldığı bir karma yöntem araştırması olan bu çalışmada keşfedici sıralı desen tercih edilmiştir. Araştırma evreni 2022-2023 ve 2023-2024 eğitim öğretim yıllarında Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerden oluşmuştur. Nitel bölümün çalışma grubunu maksimum çeşitlilik örnekleme ile belirlenen 12 kişi oluştururken ölçek geliştirme çalışması için AFA ve DFA toplam 396 uluslararası öğrenci ile çalışılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılırken nicel bölümünde geliştirilen beşli likert ölçek kullanılmıştır. Veriler SPSS 26 paket programı ve AMOS Graphics kullanılarak analiz edilmiştir.İlk olarak araştırmanın nitel bölümünden elde edilen veriler içerik analizi yaklaşımı ile analiz edilmiş ve öğrencilerin psikolojik, sosyal ve akademik olarak yaşadığı sorunlar ortaya konmuştur. Ayrıca öğrencilerin sorunlarla başa çıkma yolları ve sorunlara dair önerileri de nitel kısmın bulguları arasındadır. Nicel bölümde ise literatür ve nitel bölümden elde edilen bulgulara dayanan 24 maddelik Uluslararası Öğrenci Psikososyal Sorunlar Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek geliştirilirken madde havuzu uzman görüşüne sunulmuş sonrasında AFA ile yapı geçerliği çalışması yapılmış ve sonrasında DFA ile faktör yapıları doğrulanmıştır. DFA analizi sonucunda χ2/df (1.218), RMSEA (.049), GFI (.86), CFI (.93), AGFI (.82) ve NFI (.80) değerlerine ulaşılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa değeri .86 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin ayırt edicilik oranını ölçmek amacıyla yapılan bağımsız gruplar t-testi sonucunda ölçeğin ayırt edici olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p=0,000<0.05). Sonuç olarak Uluslararası Öğrenci Psikososyal Sorunlar Ölçeği 24 madde ve 5 alt boyuttan (algılanan ayrımcılık, iletişim zorlukları, sosyal uyum, psikolojik iyi oluş, kurumsal eksiklikler) oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır.
This study aimed to discover the psychosocial problems of international students studying in Turkey and to develop a measurement tool that can reveal these problems.In this study, which is a mixed methods research in which qualitative and quantitative methods are used together, an exploratory sequential design was preferred. The research population consisted of international students studying in Turkey in the 2022-2023 and 2023-2024 academic years. While the study group of the qualitative section consisted of 12 people determined by maximum diversity sampling, AFA and DFA worked with a total of 396 international students for the scale development study. While a semi-structured interview form was used in the qualitative part of the research, a five-point Likert scale developed in the quantitative part was used. Data were analyzed using SPSS 26 package program and AMOS Graphics.First, the data obtained from the qualitative part of the research was analyzed with the content analysis approach and the psychological, social and academic problems experienced by the students were revealed. In addition, students' ways of coping with problems and their suggestions regarding the problems are among the findings of the qualitative part. In the quantitative part, a 24-item International Student Psychosocial Problems Scale was developed based on the findings obtained from the literature and the qualitative part. While developing the scale, the item pool was presented to expert opinion, then the construct validity study was conducted with AFA, and then the factor structures were confirmed with DFA. As a result of the DFA analysis, χ2/df (1.218), RMSEA (.049), GFI (.86), CFI (.93), AGFI (.82) and NFI (.80) values were reached. Cronbach's Alpha value of the scale was found to be .86. Additionally, as a result of the independent groups t-test performed to measure the discrimination rate of the scale, it was concluded that the scale is discriminative (p=0,000<0.05). As a result, the International Student Psychosocial Problems Scale is a valid and reliable measurement tool consisting of 24 items and 5 sub-dimensions (perceived discrimination, communication difficulties, social adaptation, psychological well-being, institutional deficiencies).

Description

Keywords

Uyum sorunları, Uluslararası öğrenci, Karma yöntem araştırması, Psikososyal sorunlar, Ölçek geliştirme Adaptation problems, International student, Mixed methods research, Psychosocial problems, Scale development

Citation

Collections