Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Tez Koleksiyonu by Subject "..Public Relations Tool"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Publication Metadata only Yapay zeka uygulamalarının halkla ilişkiler aracı olarak kullanımı(2022) Çeber, Burak; Karayel Bilbil, Emel; Marmara Üniversitesi; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Halkla İlişkiler Anabilim Dalı; Halkla İlişkiler Bilim DalıTeknolojik gelişimin süreklilik arz etmesi ve yeni teknolojilerin insan hayatının her alanına sirayet etmesi ile birlikte veri hacmi hiç olmadığı kadar hızlı bir şekilde artmaktadır. İnsanların, günlük alışkanlıklarını yerine getirirken dahi veri türetmesi, bilgisayarların bu verileri işleme kapasitelerinin her geçen gün biraz daha geliştirilmesini zorunlu kılmakta, bu da sektörde daha önce görülmemiş büyüklükte bir değişimin yaşanmasına yol açmaktadır. Bu değişimin tetikleyicisi ise teknolojik gelişmelerin merkezinde bulunan ve sosyal-ekonomik hayatı derinden etkilemeye başlayan yapay zekâ uygulamalarıdır. Günümüzde yapay zekâ uygulamaları bir kurumdaki hemen hemen tüm fonksiyonlara etki edebilmektedir. Son dönemde halkla ilişkiler uygulamalarının verimliliğini arttırmak için makine öğrenimi, chatbot veya yapay zekâ destekli sunulan hizmet, teknoloji ve uygulamaların kullanımına başvurulması halkla ilişkilerin gelişiminde önemli bir eğilim olarak ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda halkla ilişkiler faaliyetlerinin gerçekleştirildiği kurum ve ajanslarda yapay zekâ uygulamalarından nasıl, hangi alanlarda ve hangi görevlerde yararlanıldığının ortaya konulması önem arz etmektedir. Bu tez çalışması ile yapay zekâ uygulamalarının halkla ilişkilerde kullanım alanlarını ve bu uygulamaların kullanımı ile yerine getirilebilen görevleri; yapay zekâ uygulamalarının kullanımından doğan etki, sınır ve zorluklarla birlikte saptamak ve yapay zekânın halkla ilişkilerde potansiyel kullanım alanlarını belirlemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda 13 halkla ilişkiler ajansı ve 5 kurum(birim) olmak üzere, çoklu durum çalışması kapsamında toplam 18 derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiş ve bu görüşmeler doküman analizleriyle desteklenmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analiz yöntemleri kullanılmış; veriler, belirlenen kod ve temalar çerçevesinde nitel ve karma yöntemler için kullanılan MAXQDA Analytics Pro 2020 analiz programı ile çözümlenmiştir.Çalışmada; rutin işlerin yerine getirilmesi, sosyal medya izleme, medya izleme ve dağıtımı, rakip ve paydaş analizi, içerik oluşturma ve iyileştirme, trend takibi, kampanya yönetimi, influencer ve gazeteci seçimi, hikâye anlatımı, kriz öngörü ve takip, itibar denetimi ve korunması, ölçüm ve raporlama süreçlerinde yapay zekâ uygulamalarının kullanıldığı, ancak bu kullanımın halkla ilişkiler uygulamalarının tamamen yapay zekâ tarafından gerçekleştirilmesi veya yapay zekânın görevleri kendi kendine yerine getirmesi şeklinde değil, halkla ilişkiler uygulayıcılarının kontrolünde ve onların yönlendirmesiyle gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu anlamda yapay zekâ uygulamaları, geniş kapsamlı halkla ilişkiler süreçlerinden çok görevlerin belirli aşamalarını destekleyen bir araç niteliği taşımaktadır. Bununla birlikte yapay zekâ uygulamalarının halkla ilişkilere katkılarının otomasyon, hız, doğruluk çerçevesinde görevlerin yerine getiriliş şekilleriyle ilintili olduğu; yapay zekâ uygulamalarının iş süreçlerini hızlandırma, kolaylaştırma ve iyileştirme konusunda kurum ve ajanslara önemli kazanımlar sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.