Person:
BOSTAN, MESUT

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

BOSTAN

First Name

MESUT

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • PublicationOpen Access
    Cinema as The “weapon of The enemy”: The archaeology of an islamist film criticism discourse
    (2022-06-01) BOSTAN, MESUT; MUSTAFA, SÜHEYLA NİL; Bostan M., Mustafa S. N.
    The issue of how cinema should be, the influence of which on the society was indisputable for the intellectuals, became an important subject during especially 1960s in Turkey. During these years, the discourse of Islamism once again made an appearance in Turkish politics and thought in the form of a nationalist religious discourse. This study will examine the reproduction process of Islamist discourse on cinema and analyze the composition of Islamist film criticism. Even though the discourse of film criticism expressed as “arming up with the weapon of the enemy” seemed to come forward with its rejectionist attitude, it actually reflected an attitude toward harmony beyond measure. Redescribing cinema as an area dominated by symbolic violence caused the amorphization and reactiveness of cinema products. On the other hand, a second direction that opened a door for the imitation of the cinematic movements and products considered as rivals brought along the state of being bereft of identity despite its heavy emphasis on identity. The idea of “arming up with the weapon of the enemy” showed a continuity in the perception of cinema as a propagandist and political instrument. It became functional as a discourse activated by Islamists before they entered into the fields such as cinema production and film criticism, fields that were new to them. This understanding is based on a modernization-oriented approach that envisages a rupture with the tradition and distinguishing oneself from the existing cultural accumulation. It produces the content of this understanding by translating the dominant thoughts in the area on which it would like to exert its dominance into religious terminology. In that regard, it is a product of a mimetic cultural stance.
  • Publication
    Tanpınar’ın metinleri Türk sinemasına neden uyarlanmadı
    (2022-01-14) BOSTAN, MESUT; BOSTAN M.
  • Publication
    Tanpınar Metinleri Türk Sinemasına Neden Uyarlanmadı?
    (Yıldırım Belediyesi Kültür Yayınları, 2022-01-01) BOSTAN, MESUT; BOSTAN M.
  • Publication
    Populist cinema: Ideology of Turkish cinema in 1960's
    (Dakam Publishing, 2015-01-01) BOSTAN, MESUT; KAPLAN, FATİME NEŞE; BOSTAN M., KAPLAN F. N.
  • PublicationOpen Access
    Mimetic theory and cinema: desire and hate in Little Children
    (2022-01-01) BOSTAN, AYŞE DİLARA; BOSTAN, MESUT; BOSTAN A. D., BOSTAN M.
    Bu çalışmada, yönetmenliğini Todd Field’ın üstlendiği Tutku Oyunları (2006) filminin Girardcı bir analizi yapılacaktır. Tom Perrotta’nın Little Children isimli kitabından uyarlanan film, Amerikan taşrasında yaşayan bir grup insanın arzu ve nefret dinamiklerini konu alır. Tutku Oyunları, arzunun ve nefretin taklitçi doğasını göstermesi bakımından edebiyat kuramcısı René Girard’ın romansal yapıt kavramı bağlamında incelenmeye elverişli bir anlatıdır. Girard, Romantik Yalan ve Romansal Hakikat: Edebi Yapıda Ben ve Öteki adlı eserinde arzuyu ve özneyi yücelten romantik yapıt ile arzunun mimetik yapısını görünür kılan romansal yapıt arasında bir karşıtlık kurar. Girard’ın teorisine göre romansal yapıtlar, teorisyenin üçgen arzu olarak isimlendirdiği model üzerinden arzunun dolayımlılığını görünür kılmaktadır. Tutku Oyunları filmi de merkezine aldığı karakterlerin arzularındaki mimetik yapıyı deşifre etmesi bakımından romansal bir yapıttır. Çalışmanın amacı Girard’ın teorisini sinema çalışmaları açısından bir imkân olarak değerlendirdikten sonra Tutku Oyunları filmindeki arzunun mimetik yapısını metin analizi yöntemi ile incelemektir. Bu çalışma sadece bir film analizi uygulaması olmanın ötesinde filmi günümüz kültürüne dair bir yorum olarak anlayan teorik bir mahiyet de taşır. Girard’ın romanlar üzerinden yaptığı hem kültürü analiz etme hem de kültüre dair teorik bir bakış geliştirme çabasına benzer şekilde bu çalışma da sinemayı hem analiz etmeyi hem de sinema üzerinden günümüzün kültürüne dair bir yorum getirmeyi amaçlamaktadır. Anahtar kelimeler: René Girard, sinema, romansal yapıt, mimetik arzu
  • Publication
    Bizim filmlerimiz onların filmleri
    (Vakıfbank Kültür Yayınları, 2022-01-01) BOSTAN, MESUT; Ray S., BOSTAN M.
  • Publication
    Sunuş: Satyajit ray, hint sineması ve modernizm
    (Vakıfbank Kültür Yayınları, 2022-01-01) BOSTAN, MESUT; BOSTAN M.
  • Publication
    "Digital Turkish Dizi": Ethos" as a self-analysis
    (2022-05-26) BOSTAN, MESUT; BOSTAN M.
  • Publication
    İlk nifak: Birinci Türk film festivali ve yeşilçam'da sinemacılar- eleştirmenler karşıtlığının kökenleri
    (2022-09-28) BOSTAN, MESUT; BOSTAN, AYŞE DİLARA; BOSTAN M., BOSTAN A. D.
    Türkiye'de film festivalleri ve bu festivallerde verilen ödüller en baştan bugüne tartışmalara sebep olmuştur. 1959 yılında Gazeteciler Cemiyeti tarafından düzenlenen Birinci Türk Film Festivali de özellikle vermediği En İyi Film ödülü sebebiyle sinemacılar ve eleştirmenler arasında bir tartışma yaşanmasına sebep olur. Halit Refiğ yıllar sonra yaşanan bu tartışmayı Türk sinemasına dair kendi anlatısının temel eksenlerinden birini oluşturan sinemacılar-eleştirmenler karşıtlığının gün yüzüne çıktığı bir milat olarak anlatır. Refiğ'e göre herkesin senenin en iyi filmi olarak gördüğü Üç Arkadaş'a (Memduh Ün, 1958) festivalde ödül verilmemesi Türk sinemasına dair olumsuz bir tavrın ilk somut örneğidir. Refiğ bu konuda sinema alanı içerisindeki eleştirmenlerin ötesinde edebiyatçı aydınları suçlar. Yine de festivaldeki ödül kararlarının yarattığı skandalın hesabı sinema eleştirmenlerine kalır. 1960'lı yıllarda eleştirmenler cephesinin bir nevi sözcüsü durumuna gelen Nijat Özön ise festival sonrası yaşanan tartışmada eleştirmenlerin hata yaptığını itiraf eder. Tartışmanın sinema alanında eleştirmenlere yönelik bakışta bir kırılmaya yol açtığını söyler. Bu olaydan sonra eleştirmenlerin iyi niyetinden şüphe edilmeye başlandığını ve sinema eleştirisi pratiğinin de son birkaç sene içerisinde yaşadığı canlılığın aksine bir durgunluk evresine girdiğini anlatır. Bu çalışmada Birinci Türk Film Festivali dolayımında gerçekleşen olaylar ve tartışmalar bağlamında Yeşilçam içerisinde başta sinemacılar ve eleştirmenler şeklinde oluşan gruplaşmalar olmak üzere farklı konum, statü ve değer yargılarının bir dökümünü yapmaya ve böylelikle Yeşilçam sinemasının ilişki ağını ortaya koymaya çalışacağım.
  • Publication
    Nitelik ve sahicilik: Gönül dağı dizisinde kültürel söylem
    (2022-06-21) BOSTAN, MESUT; BOSTAN M.