Publication: Örgütsel uyumlanmanın kurumsal girişimcilik ve çalışan girişimciliği üzerine etkisi
Abstract
Çalışmada, örgütsel uyumlanma düzeyinin kurumsal girişimcilik ve çalışan girişimciliği üzerindeki etkisine odaklanılmıştır. Örgütler, stratejik yönetsel kararlarını nihai sonuca erdirmek için destekleyici bir örgüt yapısına, uygun telafi politikalarına ve yönetim kontrol biçimlerine sahip olmalıdır. Başarılı bir strateji uygulama süreci için örgüte dair tüm bileşenlerin bir uyum ve ahenk içinde olmasının gerekliliği, örgütsel uyumlanma kavramını çalışmaya dahil ederken; kurumsal girişimcilik ve çalışan girişimciliğinin örgüt düzeyinde tetikleyicilerle domine edilmesi; akıllara, örgütlerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdikleri strateji varyasyonlarının girişimcilik üzerinde anlamlı bir etki yaratıp yaratmadığı sorusunu getirmektedir. Bu nedenle, araştırmada farklılaştırıcı olarak strateji tipi seçilmiştir.Örneklemi 165 şirketten oluşan çalışmada örgütsel uyumlanma, kurumsal girişimcilik ve çalışan girişimciliği üzerine aracı (mediator) ve moderatör analizleri yapılmıştır. Ek olarak, demografik verilere uygulanan algı farkı testleriyle çalışamadan yan çıktılar elde edilmiştir. Araştırmanın perspektif ve geliştireceği model açısından literatüre katkıda bulunması beklenmektedir. Aynı zamanda, kurumsal girişimcilik ve strateji geliştirme alanlarında yapacağı tavsiyeler ile strateji pratisyenlerine yol gösterici olması hedeflenmektedir.
The study focuses on the effect of organizational alingment levels on corporate entrepreneurship and crowdventuring. Organizations must adopt an organizational structure, compensation policies, and management control styles that support the strategies they choose. While the necessity for all components of the organization to be in harmony for a successful strategy process, the concept of organizational alingment is included in our study; the dominance of corporate entrepreneurship and crowdventuring with triggers at the organizational level; It has brought to mind the question of whether the strategy variations developed by the organizations in line with their own needs have a meaningful effect on entrepreneurship. Hence, the strategy type was chosen as the moderator in the research.In the study, the sample of which consisted of 165 companies, mediator and moderator analyzes were conducted on organizational alingment, corporate entrepreneurship and crowdventuring. In addition, additional results were obtained from the study with the perception difference tests applied on demographic questions.It is expected to contribute to the literature with the perspective it will bring to the related field and the model it will develop. At the same time, it is aimed to be a guide for strategic policymakers with its recommendations in the fields of corporate entrepreneurship and strategy development.
The study focuses on the effect of organizational alingment levels on corporate entrepreneurship and crowdventuring. Organizations must adopt an organizational structure, compensation policies, and management control styles that support the strategies they choose. While the necessity for all components of the organization to be in harmony for a successful strategy process, the concept of organizational alingment is included in our study; the dominance of corporate entrepreneurship and crowdventuring with triggers at the organizational level; It has brought to mind the question of whether the strategy variations developed by the organizations in line with their own needs have a meaningful effect on entrepreneurship. Hence, the strategy type was chosen as the moderator in the research.In the study, the sample of which consisted of 165 companies, mediator and moderator analyzes were conducted on organizational alingment, corporate entrepreneurship and crowdventuring. In addition, additional results were obtained from the study with the perception difference tests applied on demographic questions.It is expected to contribute to the literature with the perspective it will bring to the related field and the model it will develop. At the same time, it is aimed to be a guide for strategic policymakers with its recommendations in the fields of corporate entrepreneurship and strategy development.
Description
Keywords
Örgütsel uyumlanma, Strateji, Kurumsal girişimcilik, Çalışan girişimciliği
Organizational alignment, Strategy, Corporate entreprenuership, Crowdventuring