AÇA, MEHMET2022-03-152022-03-152018-01-011308-4445;nullhttps://hdl.handle.net/11424/254058Geleneksel toplumlarda evlilik, sadece evlenenler için değil, onların içinde yaşadıklarıtoplumlar için de önemlidir. Toplumun varlığının devamını mümkün kılacak kuşaklarınyetiştirilmesini sağlayan evlilik, önemli bir toplumsal iş durumundadır. Bu nedenledir ki,evlilik bir tören eşliğinde gerçekleştirilmiş, evlenenler “eşit” ve “olgun” insanlar sıfatıyladiğer “eşit” ve “olgun” insanların oluşturduğu topluma “üreme” ve “bereket” odaklı ritüellereşliğinde kabul edilmişlerdir.Toplum hayatının korunabilmesi ve sürdürülebilmesinde yaşamsal bir öneme sahip olanevliliğin köken mitlerinin anlatımının dışında kalması mümkün değildir. Evliliği kültürün enönemli kurumu olarak gören mitolojik bilinç, diğer pek çok kurum ve davranış örneğindeolduğu gibi, evliliğin kökeni ya da ortaya çıkışını da izah etmeye çalışmıştır. Bu çalışmadaTürk köken mitlerinin evlilik kurumunun ortaya çıkışını nasıl izah ettikleri, kutsalkitaplarda yer alan anlatımlarla karşılaştırılarak sorgulanmıştır. Yapılan izahlardan evliliğingenellikle “doğal varlık”tan “kültürel/sosyal varlık”a geçiş, mitolojik dünyadan ve farklı oluşyabaniliğinin mutlu zamansızlığından kopuş olarak algılandığı tespit edilmiştir. Evliliği,insanlığa ölümle birlikte gönderilen bir “sınırlama” olarak nitelendiren mitolojik bilinç,eskiden akraba demeden ve evlilik kanunlarını bilmeden beraber yaşayan, hayvanlar gibiçiftleşip çoğalan insanların evlenerek yabanilikten kurtulduklarına hükmetmiştir.Marriage is important to not only the married people but also societies within_x000D_ which they are living in traditional societies. Marriage providing to be raised generations that_x000D_ would make possible continuation of existence of society is in the position of an important_x000D_ social work. For this reason, the marriage was carried out accompanied with a ceremony and_x000D_ the married people were accepted in the capacity of “equal” and “mature” people into the_x000D_ society which is constituted by other “equal” and “mature” people, in company with_x000D_ “reproduction”-and “plentifulness”-oriented rituals. It is not possible for the marriage, which is_x000D_ of a vital importance in being able to protect and to sustain social life, to stay out of narration_x000D_ of origin myths. Mythological consciousness regarding the marriage as the most important_x000D_ institution of the culture tried also to explain the origin or emergence of the marriage, as it_x000D_ was in examples of a lot of other institutions and behaviours. In this study, we questioned how_x000D_ Turkic origin myths had explained emergence of marriage institution, by comparing with _x000D_ narrations which took part in the sacred books. We determined that, from explanations made,_x000D_ the marriage was perceived as transition from “natural being” to “cultural/social being” and_x000D_ as the breaking from mythological world and from happy timelessness of the untamedness of_x000D_ being different, in general. The mythological consciousness describing the marriage as a_x000D_ “restriction” which was sended to huminity together with the death decided that people living_x000D_ together, copulating and reproducing like animals in the past, without saying the relatives and_x000D_ without knowing marriage rules, got rid of untamedness by getting married.turinfo:eu-repo/semantics/openAccessKÖKEN MİTLERİ EVLİLİK KURUMUNUN ORTAYA ÇIKIŞINI NASIL_x000D_ AÇIKLIYORDU?HOW DID THE ORIGIN MYTHS EXPLAIN THE ORIGIN OF THE MARRIAGE INSTITUTION?article10.12981/motif.427