Dervent, FatihTatlıcı, Bleda Buse2021-09-102021-09-102021https://katalog.marmara.edu.tr/veriler/yordambt/cokluortam/C/E/C/E/A/602ecb928a9a4.pdfhttp://hdl.handle.net/11424/216798Genel alan bilgisi (GAB) beden eğitimi öğretmenlerinin verimli bir öğretim süreci gerçekleştirebilmeleri için gerekli olan temel unsurlardandır. Bu çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmenleri ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı öğrencileri için hentbol GAB testinin geliştirmesi ve testin geçerlik ve güvenirlik analizinin yapılması, aynı zamanda geliştirilen testle beden eğitimi öğretmenlerinin ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerinin hentbol GAB düzeylerinin belirlenmesidir.Hentbol GAB testinin geçerlik ve güvenirlik çalışması için üç farklı üniversiteden 67 erkek ve 37 kadın olmak üzere toplam 104 beden eğitimi öğretmen adayı katılımcı olmuştur. Çalışmanın GAB düzeyi belirleme kısmı için farklı illerde görev yapan 154 beden eğitimi öğretmeni ve Türkiye’nin yedi farklı coğrafi bölgesini temsil edecek şekilde belirlenmiş 10 üniversitenin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programında öğrenim gören 813 öğrenci katılımcı olmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve hentbol GAB testi kullanılmıştır. Hentbol GAB testinin geçerlik ve güvenirlik analizinde Rasch modeli, beden eğitimi öğretmenlerinin ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerinin hentbol GAB düzeylerini belirlemek için yapılan analizlerde tanımlayıcı istatistik ve çoklu karşılaştırmalar için tek yönlü ANOVA analizleri kullanılmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizinde hentbol GAB testinin içinde yer alan 20 sorudan 18’i beklenen değer aralığında bulunmuştur. Uyum indeksleri bakımından yeterli olmayan soruların test dışında bırakılması önerilmektedir. Maddelerin, kişilerin ayırt edicilik ve güven indeksleri yeterli düzeydedir. Yapılan analiz geliştirilen hentbol GAB testinin geçerli ve güvenilir olduğunu ortaya koymaktadır.Araştırma sonucunda; beden eğitimi öğretmenlerinin hentbol GAB ortalaması 12.26 (Ss= 4.10, % 68.11) ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerinin ortalaması 9.11 (Ss= 3.63, % 50.61) olarak belirlenmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin hentbol GAB düzeyleri Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerine göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. (F(1,883)= 91.15, p<.05). Hentbol dersini alan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerinin hentbol GAB düzeyi dersi almayanlara göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (F(2,729)= 44.88, p<.05). Hentbol antrenörlük deneyimi olan beden eğitimi öğretmenlerinin hentbol GAB düzeyi hentbol antrenörlük deneyimi olmayan beden eğitimi öğretmenlerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (F(1, 149)=24.93, p<.05).Beden eğitimi öğretmenlerinin öğrencilerine farklı birçok spor dalını öğretmeleri gerekmektedir, bu nedenle farklı spor dalları için beden eğitimi öğretmenleri ve adaylarına yönelik GAB testleri geliştirilmelidir. Spor dallarına yönelik geliştirilen geçerli ve güvenilir GAB testleriyle Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programlarının etkisi ve verimliliği ölçülebilecektir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı’nda yer alan spor dallarıyla ilgili uygulamalı dersler GAB odaklı olmasına rağmen ilgili araştırmalarda öğrencilerin spor dallarıyla ilgili yeterli GAB düzeyine ulaşamadıkları görülmüştür. Bu da mevcut programın amacına ulaşamadığını ve yeniden tasarlanması gerektiğini göstermektedir.--------------------Common content knowledge (CCK) is one of the fundamental elements for physical education teachers to accomplish an efficient teaching process. This study aims to develop a handball CCK test for physical education teachers and Physical Education Teacher Education Program students, to analyse the validity and reliability of the test, and to determine handball CCK levels of physical education teachers and Physical Education Teacher Education Program students.For the validity and reliability analysis of the handball CCK test, a total of 104 physical education preservice teachers consisting of 67 males and 37 females from three different universities participated in the study. The sample was comprised of 154 physical education teachers working in different provinces, and 813 students studying at Physical Education Teacher Education Program of 10 universities determined to represent seven different geographical regions of Turkey. The data collection tools in the study included personal information form and handball CCK test. In the validity and reliability analysis of the handball CCK test, Rasch model was used while descriptive statistics were benefited in the analyses to determine the handball CCK levels of the physical education teachers and the students of Physical Education Teacher Education Program. Also, one-way ANOVA was utilised for multiple comparisons.According to the validity and reliability analysis conducted, 18 out of 20 items in the handball CCK test were found in the expected value range. It is recommended that the items that do not display adequate fit indices are removed from the test. The distinctiveness and reliability indexes of the items and individuals were sufficient. The analysis conducted revealed that the handball CCK test developed was valid and reliable.As a result of the study, the handball CCK mean of the physical education teachers was calculated to be 12.26 (Sd = 4.10, 68.11%) while the mean of the Physical Education Teacher Education Program students was 9.11 (Sd = 3.63, 50.61%). The handball CCK levels of the physical education teachers were found to be significantly higher than the Physical Education Teacher Education Program students. (F(1,883)= 91.15, p<.05). The handball CCK levels of the Physical Education Teacher Education Program students who took the handball course were found to be significantly higher than those who did not (F(2,729)= 44.88, p<.05). Besides, the handball CCK levels of the physical education teachers with handball coaching experience were found to be significantly higher than the physical education teachers without handball coaching experience (F(1, 149)=24.93, p<.05).Physical education teachers are required to teach their students many different sports. For this reason, CCK tests should be developed for physical education teachers and teacher candidates for different sports. Thanks to valid and reliable CCK tests developed for different sports, the effectiveness and efficiency of Physical Education Teacher Education Programs can be measured. Although the physical activity and sport courses in the Physical Education Teacher Education Programs are CCK-focused, it has been observed in the relevant literature that students have not reached the sufficient CCK levels. This shows that the current program has failed to achieve its purpose and needs to be redesigned.XI, 57 s.turinfo:eu-repo/semantics/openAccessSportsStudy and teachingSporÖğrenim ve öğretimBeden eğitimi öğretmenleri ve beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin hentbol genel alan bilgisi düzeylerinin belirlenmesi = Determining common content knowledge levels of physical education teachers and physical education teacher education programs studentsmasterThesis