Person:
KARACA, SEMRA

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

KARACA

First Name

SEMRA

Name

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • PublicationOpen Access
    Ergenlere verilen çatışma yönetimi programının değerlendirilmesi: yetiştirme yurdu örneği
    (2021-01-01) ÜNSAL, GÜL; KARACA, SEMRA; Çiçekoğlu Öztürk P., Ünsal G., Karaca S.
    Bu araştırmanın amacı, Ankara’daki yetiştirme yurtlarında kalan ergenlere yönelik hazırlanan çatışma yönetimi eğitiminin, ergenlerin çatışma yönetme biçimleri üzerine etkinliğini değerlendirmektir. Araştırma yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin çatışma yönetimi eğitiminin etkisini inceleyen, deney ve kontrol gruplu, yarı deneysel desende ön test, son test ve izleme testli, yarı yapılandırılmış olarak planlanmıştır. Araştırma, 40 ergen deney (eğitim alan) grubu ve 40 ergen kontrol grubu olmak üzere Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı, Ankara’daki bir sevgi evi ve yetiştirme yurtlarında yaşayan 80 ergen ile yürütülmüştür. Eğitim grubundaki ergenlere 10 hafta boyunca araştırmacı tarafından hazırlanan çatışma yönetimi eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada, Çatışma Çözme Davranışı Belirleme Ölçeği kullanılarak eğitim alan ve kontrol gruplarındaki ergenlerde ön-test, son- test ve izleme testi olarak tekrarlı değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesi için SPSS-15 paket programı ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. On hafta boyunca uygulanan eğitim programının eğitim alan gruptaki ergenlerin, problem çözme puanlarını anlamlı derecede yükseltmiş, saldırganlık puanlarını ise anlamlı derecede düşürmüştür (p˂0.05). Ergenlere yönelik hazırlanan çatışma yönetimi eğitim programının yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin çatışma çözme stratejilerini olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.
  • PublicationOpen Access
    Meta-analysis of the effect of psychosocial skills training on the quality of life of people with schizophrenia
    (2022-10-01) KARACA, SEMRA; ÖNGÜN, ESEN; ÜNSAL, GÜL; Öngün E., Ünsal G., Karaca S.
    Purpose The purpose of this study was to synthesize the studies examining the effects of psychosocial skills training (PSST) on the quality of life of people with schizophrenia using a meta-analysis. Design and Methods Fifteen studies were included in the meta-analysis according to the inclusion and exclusion criteria. Findings PSST was found to have a moderate effect on the overall score of quality of life of individuals with schizophrenia, a moderate effect on the psychological dimension, and a low effect on the physical dimension. Practice implications It can be said that psychosocial skills training is an effective intervention that can be used to improve the quality of life of people with schizophrenia.
  • Publication
    Evaluation of a stress coping course for psychological resilience among a group of university nursing students
    (WILEY, 2019) ÜNSAL, GÜL; Onan, Nevin; Karaca, Semra; Barlas, Gul Unsal
    Purpose This study was conducted to evaluate a stress coping course for psychological resilience among a group of university nursing students. Design and Methods This was a quantitative study that had a pretest/posttest design without a control group. Data were collected from 78 first-year nursing students using a Stress Self-assessment Checklist and the Psychological Resilience Questionnaire (PRQ). Findings A significant increase was determined in the subscales of self-perception and social resources of PRQ following the course (P <= 0.05). Practical Implications The findings emphasized that more attention should be given to the potential role of psychological resilience in dealing with the inevitable sources of stress in the education of nursing students.
  • Publication
    Investigation of the Online Game Addiction Level, Sociodemographic Characteristics and Social Anxiety as Risk Factors for Online Game Addiction in Middle School Students
    (SPRINGER, 2020) KARAKOÇ, AYŞE; Karaca, Semra; Karakoc, Ayse; Gurkan, Ozlem Can; Onan, Nevin; Barlas, Gul Unsal
    The purpose of this study was to investigate the online game addiction (OGA) level and the risk factors involved in OGA among middle school students. The descriptive cross-sectional study was conducted at seven middle schools in the province of Istanbul. The data were collected with a questionnaire, the Computer Game Addiction Scale for Children (CGASC) and the Social Anxiety Scale for Children (SASC); 1174 students who played online computer games were included in the study. It was found that 5.7% of the sample group were addictive users, that 44% were problematic users and that an older age, a higher level of social anxiety (SA), having a mother who is employed, having parents who completed high school or a higher level of education, and the time spent on the computer are risk factors for OGA.