Person:
ÖZNAZ, DEMET

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ÖZNAZ

First Name

DEMET

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Publication
    Spor markalarında tipografik inceleme: Logo tasarımı
    (2018-10-30) İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ÖZNAZ, DEMET; BAYBURTLU, ÇİMEN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G., İŞGÖREN A. N., ÖZNAZ D., BAYBURTLU Ç.
    Sanayi devrimiyle birlikte Tasarım olgusu, gelişmiş firmaların görünen yüzü olan kurumsal kimlik oluşturulmasında daha da önem kazanmıştır. Kurumsal kimlik noktasında firma veya markaların tüketici zihnine yerleşip uzun yıllar var olabilmesindeki en önemli araç ise görsel bir dil olan Logolardır. Logolar bir kurumun, bir ürünün benzerinden ayırt edilebilmesini sağlayan ona saygınlık kazandıran; özgün, dikkat çekici, estetik, hizmete özel ve her türlü reklam araçlarında kullanılabilen ve uygulanabilen, Tipografik özellikler taşıyan, evrensel bir dildir. Spor, günümüzde hızla değişen ve kitle iletişim araçları ile küçülen dünyamızda, insan hayatını ve toplumu etkileyebilecek güce sahip küresel bir olgudur. Spor markalarında, bu bilinçle, insan yaşamının ayrılmaz bir parçası olan bu olgunun tanıtılması ve aktarılmasında önemli bir tanıtım basamağıdır Logolar. Bu çalışmada; Spor Sektöründe Tanınan Marka Logoları; tipografik açıdan incelenmiş olup, biçim, renk ve anlam bakımından, firma özelliklerini yansıtıp yansıtmadığı, biçimsel ve estetik özellik taşıyıp taşımadığı, grafik sanatı temel ilkelerinden yola çıkılarak incelenmiş ve başarılı olmuş bu logoların özellikleri tespit edilmiştir. Ayrıca etkili bir logo tasarımı için uygulanması gereken tipografik özellikler irdelenmiş olup öneriler sunulmuştur.
  • PublicationOpen Access
    The importance of cooperation between vocational schools and industry
    (2009) ÇINAR, AYŞE; İşgören, Nuriye Çevik; Çınar, Ayşe; Tektaş, Necla; Oral, Bekir; Büyükpehlivan, Gülhan; Ulusman, Leyla; Öznaz, Demet; Polat, Zuhal; Uzmanoğlu, Selçuk
  • PublicationOpen Access
    Evaluation of educational and technical structure at vocational schools
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) ÇINAR, AYŞE; Uzmanoglu, Selcuk; Isgoren, Nuriye Cevik; Cinar, Ayse; Tektas, Necla; Oral, Bekir; Buyukpehlivan, Gulhan; Ulusman, Leyla; Oznaz, Demet; Polat, Zuhal; Uzunboylu, H
    In Turkey, vocational schools are one of the most important educational institutions for breeding well-qualified manpower in higher education level. At present time, the main purpose of these institutions that provide vocational training in accordance with two-year education programs is: to provide the breeding of of well-qualified manpower who may be able to adapt to scientific and technological developments and provide quality production that needed by business life. In the process of training the students of vocational school in accordance with these qualifications, educational partnerships that are established with the collaboration of both university and industry have become very important. In order to substantiate the necassary cooperation in this partnership Marmara University Vocational School of Technical Sciences has started a project. In this project work, within the inclusion of students, industry and academic staff, three surveys have been conducted in order to collect data. The survey applications that have been carried out included, firstly, the thoughts of the vocational school's students about the education provided in Vocational School of Technical Sciences (T.B.M.Y.O); secondly, their thought of the sector's cooperation with vocational schools and the evaluation of the graduates performances. Thirdly, another survey regarding the adequacy of the training fields and the students of the vocational schools was conducted and it's reviews have been addressed. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • PublicationOpen Access
    General view of university students Marmara University Vocational School of Health Services Case
    (E D P SCIENCES, 2016) ÖZNAZ, DEMET; Akyurt, Nuran; Balikci, Murat; Oznaz, Demet; Caliskan, H; Onder, I; Masal, E; Besoluk, S
    The aim of this study was to determine the attitude towards the socio-economic conditions and demographic characteristics and the university life of medical students. To determine the students' socio-demographic characteristics Personal Information Form was used developed by researchers according to literature. The form contains expressions of the students such as the economic situation, future concerns, finding a job, university life, social & recreational activities, build up relationships with people and parents education level. Target group of the study were 349 students from Marmara University Vocational School of health. The environment of the survey was limited to the students studying in all programs at Marmara University Vocational School of Health. The research was carried out with students at Marmara University Vocational School of Health in the fall semester of 2014-2015.
  • PublicationOpen Access
    Pera Palas’ta Gece Yarısı” adlı Türk dı̇zı̇sı̇nde kı̇ kadın karakterlerı̇n kostüm analı̇zlerı̇
    (2022-10-06) BAYBURTLU, ÇİMEN; ÖZNAZ, DEMET; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Bayburtlu Ç., Öznaz D., İşgören A. N., Acar Büyükpehlivan G.
    Bu çalışmada tüm dünyada en çok izlenen dijital kanallardan birinde yayınlanan önemli Türk dizi flmlerinden biri olan “Pera Palas’ta Gece Yarısı” dizisindeki ana karakterin giydiği kostümler incelenmiştir. Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığının devlet eliyle gerçekleşmesi 1964 yılında kurulan TRT ile başlamıştır. Özel kanalların yayın hayatına başlamasının ardından uydu ve kablo yayıncılığı da gündeme gelmiştir. Günümüze gelindiğinde tüm dünyada dijital yayın platformlarının televizyonların yerine tercih edilir hale geldiği görülmektedir. Türkiye, dijital yayın platformları açısından zengin bir ülkedir. Türkiye’de şu anda aktif olarak kullanılabilen ücretli platformlar arasında yer alan Netfix’in yapılan araştırmalarda televizyonlardan sonra en çok tercih edilen dijital platformlardan biri olduğu ortaya çıkmıştır. Akademik çalışmalar içinde dizi ve sinema flmleri birçok açıdan incelenmiştir. Filmlerin ekonomik göstergelerinin incelendiği akademik çalışmaların yanında tüketiciyi etkileme ve pazarlama teknikleri açısından flmlerin yarattığı etkiler de incelenmiştir. Anne ve baba, kadın ve erkek ikilemlerinde karakter analizlerinin de yapıldığı makalelere demografk ve sosyolojik açıdan karakterlerin irdelendiği akademik çalışmalar da eşlik etmektedir. Bu çalışma ile Türk kadın karakterinin moda ile olan ilişkisi Pera Palas’ta Gece Yarısı dizisi ile ortaya konmaktadır. Tüm dünyada yayınlanabilen dijital platformlardan birinde yayınlanan dizilerden biri olan Pera Palas’ta Gece Yarısı dizisinin tüm bölümleri izlenmiş ve dizide yer alan ana karakterin tüm kostümleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında dizideki ana kadın karakterin kostüm çözümlemesi ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Türk Dizileri, Pera Palasta Gece Yarısı, Kadın, Moda, Kostüm.
  • PublicationOpen Access
    Textile program students' evaluation of lecturers
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) ÖZNAZ, DEMET; Isgoren, Nuriye Cevik; Isgoren, Erkan; Oznaz, Demet; Ayla, Candan Durak; Uzunboylu, H
    It is an undeniable truth that, keep up with continuously developing technologies and education techniques is a desire. However, the competence of education staffs which haven't have sufficient structure and haven't been supported with in-service educations was always an argument subject. Students' views have important role at lecturers' performances' evaluation. Lecturers have some concerns about evaluating the education and instruction staff's competence with student surveys. This is because of the thought of students might not answer objectively. The precautions taken during the applying of the surveys can easily pass this problem. In the survey done for this study, the necessary precautions are taken and the students are made to evaluate the lecturers from objective point of view. In this study, the evaluation of Marmara University Vocational School of Technical Sciences Textile Program students about lecturers' teaching method and attitudes are examined. For this reason; a survey is done to the students to evaluate lecturers' attitude, and use of lesson equipment and material. The received data are statistically evaluated by using SPSS program. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Publication
    18.Yy ve 19. Yy. Dönem tablolarından örneklerle osmanlı dönemi̇ kadın kıyafetleri̇ni̇n gi̇yi̇m sanatları açısından değerlendi̇ri̇lmesi̇
    (2021-12-27) ÖZNAZ, DEMET; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; BAYBURTLU, ÇİMEN; Öznaz D., İşgören A. N., Bayburtlu Ç., Acar Büyükpehlivan G.
    Örtünme ve doğal koşullardan korunma dürtüsüyle temel bir gereklilik olarak ortaya çıkan giyim ihtiyacı, zamanla toplumların kendine özgü kültürel özelliklerini yansıtan giyim tarzlarına dönüşmüştür. İlk zamanlarda temel gerekçelerle örtünen insanoğlu, zamanla kıyafet veya giysi adı verilen bu bilinçli örtünmeyi, bazı kültürlerde ulusal kimliklerini vurgulayacak biçimde farklılıklar yaratarak geliştirmişlerdir. Öyle ki bazı topluluklar giysileri ile rahatlıkla ayırt edilebilir olmuştur. Bu bağlamda Türk kadın kıyafetlerinin, Orta Asya'dan başlayarak Anadolu'ya kadar süren ve bu topraklarda devam eden tarihsel sürecinde çok zengin bir giyim kuşam kültürüne sahip olduğu görülmektedir. Orta Asya Türk kadın giyimine ilişkin çok az sayıda bilgi, yapılan kazılar ve araştırmalar sonucu ortaya çıkarılabilmiş, günümüze kalabilen örneklerin azlığı ve zamana bağlı olarak yıpranmış olması Orta Asya Türk kadın giyimi konusunda kesin sonuçlar alınmasını engellemiştir. Selçuklu dönemine ait giysiler hakkında döneme ilişkin az sayıda kalabilen giysi örnekleri, minyatürler ve seyahatnameler, dönemin giysi özelliklerinin belirlenmesinde önemli katkılar sağlamıştır. Türk kadın giyiminde en zengin, görkemli örnekler ise Osmanlı döneminde görülmekte olup, döneme ilişkin günümüze kalabilen örnekler çeşitli müzelerde sergilenmekte, dönem tablolarında incelikle betimlenmekte, seyahatnamelerde ayrıntılı olarak tarif edilmektedir. Osmanlı İmparatorluğu ve Doğu, 15.YY.’dan itibaren Batı’nın ilgisini çekmiş, Avrupa’nın çeşitli sınıflardan insanları, aydınları, sanatçıları, çok erken dönemlerden başlayarak gizemli, kendilerine görece kapalı dünyanın büyüsüne kapılmışlardır. Değişik dönemlerde birçok yazar, sanatçı, seyyah bu gizemin izini sürmüş, yapıtlarında bazen gerçeklikleri, bazen de kendi hayallerini anlatmış, öyküleştirmiş, betimlemişlerdir. Özellikle 18.YY’da diplomatik ve ticari ilişkilerin artması, birçok diplomat, tüccar, gezgin ve ressamı Osmanlı topraklarına gelmesine neden olmuştur. Türk tarzı yaşam modasına kapılan birçok Avrupalı sanatçı Osmanlı dünyasını, kültürünü, yaşamını, giyim kuşamını zengin bir çeşitlilikle betimleyerek tarihin görsel belleğine işlemişlerdir. Bu çalışmada, Tük kadın giyiminin en zengin örneklerinin olduğu Osmanlı Dönemi 18.YY ve 19.YY. kadın kıyafetleri, dönemin ressamlarının tablolarında yer alan betimlemeler doğrultusunda giyim sanatları açısından değerlendirilerek, model-kesim özellikleri, malzeme ve süsleme özellikleri ile kıyafeti tamamlayan ögeler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, tarama modeline dayalı mevcut durumu ortaya koymaya yönelik nitel bir saha çalışmasıdır. Çalışmaya temel teşkil edecek dönem tablolarının belirlemesi amacıyla konu ile ilgili kaynaklar taranarak, kıyafet özelliklerinin ayrıntılı olarak betimlendiği eserler seçilerek inceleme kapsamına alınmıştır.
  • PublicationOpen Access
    Vocational school students attitudes toward computer technology Marmara University sample
    (E D P SCIENCES, 2016) ÖZNAZ, DEMET; Oznaz, Demet; Akyurt, Nuran; Isgoren, Nuriye; Balikci, Murat; Caliskan, H; Onder, I; Masal, E; Besoluk, S
    Rapid changes in information and information technology nowadays change the social life of the community and have become an important factor affecting the exchange and development of the institutions accordingly. The use of computer technology in all areas such as education, health, communication and banking affect business processes and methods in organizational structure and the education of technically skilled qualified individuals becoming important. The education of qualified individuals in desired qualities is closely related to their attitudes toward computer use. The target of this study was to determine among the students in health and technical programs whether there is a relationship between independent variables such as gender, area of study, use of social media tools and the attitude towards the use of computer technology.
  • Publication
    Portfolyo
    (Üniversite Yayınları, 2023-01-01) ÖZNAZ, DEMET; Öznaz D.
  • PublicationOpen Access
    Internship education analysis of vocational school students
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) ÇINAR, AYŞE; Polat, Zuhal; Uzmanoglu, Selcuk; Isgoren, Nuriye Cevik; Cinar, Ayse; Tektas, Necla; Oral, Bekir; Buyukpehlivan, Gulhan; Ulusman, Leyla; Oznaz, Demet; Uzunboylu, H
    The main purpose of vocational and technical education is to make the individuals gain; knowledge, ability, and practice sufficiency which are needed for particular occupation. On the other hand the main function is to make the individual provide financial income and with this be useful to society at social and economic ways. Vocational and technical education has great affection power at development of country's economy with human labor qualities. For this reason, in the developed countries vocational and technical education has special importance. In the developed countries; for more strong economy and more rapid social development, more qualified work labor is need to be provided. With this purpose, an effort is made to develop vocational and technical education. In Turkey, vocational schools are one of the most important education institutions at raising qualified human power. It is aimed the vocational school students to have more theoretical knowledge than technical man, and more practice ability than engineers by graduating with technician title. The cooperation between university and industry has importance at vocational school graduates having these abilities. In the education programs; students must continue a part of their education at industrial companies for 30 working days duration. This process is named as internship and it is necessary for the students to graduate. Students can find various abilities during the period where they were at the companies. In this study; it is aimed to analyze the expectations from internship education, and the gained knowledge and abilities of Marmara University Vocational School of Technical Sciences students. According to this, an answer is searched to the question What kind of knowledge and abilities do the vocational school students gain during the internship period? The universe of this study is the students studying at Marmara University Vocational School of Technical Sciences programs. It is goaled to discuss the education partnership between vocational school and industry according to the knowledge and abilities the students gained during the internship period. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.