Person: DERVENT, FATİH
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
DERVENT
First Name
FATİH
Name
6 results
Search Results
Now showing 1 - 6 of 6
Publication Open Access Making A Digital Game Active: Examining The Responses of Students to the Adapted Active Version(PEGEM AKAD YAYINCILIK EGITIM DANISMANLIK HIZMETLERI TIC LTD STI, 2016-02-09) DERVENT, FATİH; Inan, Mehmet; Dervent, FatihThe purpose of this study was to examine the differences between the responses to the digital and the active version of Angry Birds T. Participants of this study were comprised of 26 secondary school students who enrolled in a state or a private school. The data for the study were collected during the 2012-2013 school years by using a three question semi-structured interview. The responses to the interviews were analyzed with the qualitative method of content analysis. 6 categories and 31 codes were emerged from the responses of the students. According to responses of the students, entertainment was the most cited category and mostly referred to active games. Negative emotions were controllable in the active game play even students found it more challenging. This study has implications to design game based educational programs.Publication Open Access Beden Eğitimi Öğretmenleri için Futbol Genel_x000D_ Alan Bilgi Testinin Güvenirlik ve Geçerliği(2018-04-12) DERVENT, FATİH; Fatih DERVENT;Erhan DEVRİLMEZ;Mustafa Levent İNCE;Phillip WARDGenel alan bilgisi (GAB) kapsamına giren oyun kuralları, teknik ve taktik bilgileri beden eğitimi öğretmenlerinin etkin bir öğretim sergilemeleri için gereklidir. Alanyazında futbol da dâhil olmak üzere GABdüzeyini ölçen geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış çok fazla bilgi testine rastlanmamaktadır. Amacı,beden eğitimi öğretmenleri için Futbol GAB Testiningüvenirlik ve geçerlik çalışmasını yapmak olan buaraştırmaya 11 farklı üniversitenin beden eğitimi vespor öğretmenliği bölümlerinde öğrenim görmekteolan 241 öğrenci katılmıştır. Testte yer alan sorularfutbol konusunda deneyimli antrenörler, beden eğitimi öğretmenleri, öğretim elemanları, program geliştirme ve dil bilim uzmanlarından oluşan uzman grubutarafından alan bilgisi kavramsal çerçevesi (Ward,2009) temel alınarak belirtke tablosuyla oluşturulmuştur. Futbol GAB Testinde her biri 10’ar tane olmaküzere oyun kuralları bilgisi, teknik bilgisi ve taktikbilgisi düzeyini ölçen 30 çoktan seçmeli soru bulunmaktadır. Rasch modeli kullanılarak yapılan güvenirlikve geçerlik değerlendirmesi 30 sorudan 24’ünün uyumindeksleri açısından kabul edilen düzeyin üzerinde olduğunu ortaya koymaktadır. Uyum indekslerinin kabuledilebilir düzeyi dışında kalan maddeler yeniden düzenlenebilir. Maddelerin ayırt edicilik (6.93) ve güvenirlik(.98) değerleri kabul edilebilir düzeyin üzerindedir kibu durum testin iç tutarlılık düzeyinin yüksek olduğunugöstermektedir. Yapılan Rasch analizi bilgi testinin güvenilir ve geçerli bir futbol GAB Testi olduğunu ortayakoymaktadır.Publication Metadata only Transfer of Content Development Across Practica in Physical Education Teacher Education(HUMAN KINETICS PUBL INC, 2018) DERVENT, FATİH; Dervent, Fatih; Ward, Phillip; Devrilmez, Erhan; Tsuda, EmiPurpose: Instructional tasks are a form of content knowledge that can be defined as specialized content knowledge (SCK). We examined the changes in the use of instructional tasks and SCK index scores of preservice teachers from methods to final practicum. Method: Five preservice teachers were observed through the methods practicum where they taught a small group consisting of six to eight students and then through final practicum where they taught whole intact classes. A modified version of content development categories and formula to measure the depth of content development was used. SCK index scores of the preservice teachers created by the formula were used to compare the changes from methods with final practicum. Results: The results showed an increase in the mean SCK index scores of the preservice teachers from methods practicum to final practicum. The use of informing and extending-applying tasks decreased in the final practicum, while an increase occurred in the use of refining and applying tasks. Discussion/Conclusion: Increase in the mean SCK index scores seemed to reflect the strong SCK emphasis of the physical education teacher education program. It can be concluded that SCK can and should be taught to preservice teachers.Publication Open Access Spor Paydaşlarının Fairplay Kavramına İlişkin_x000D_ Metaforik Algıları(2019-09-03) DERVENT, FATİH; Mehmet İNAN;Fatih DERVENT;Buket KARADAĞBu araştırmanın amacı, spor paydaşlarının (antrenör, sporcu, öğretim elemanı,yönetici ve öğrenci) “fairplay” ifadesine ilişkin kavramların, metaforlar aracılığı ileortaya çıkarılmasıdır. Katılımcılar 402 kişiden oluşmaktadır. Verilerin toplanabilmesiiçin her katılımcıya “Fairplay ___________ gibidir, çünkü _________ ” cümlesiniiçeren bilgi formu verilmiş ve akıllarına gelen ilk metaforu gerekçesiyle yazarakboşlukları doldurmaları istenmiştir. Bu araştırmada karma araştırma yöntemikullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiş, nicel veriler isebetimsel istatistikler kullanılarak sunulmuştur. Elde edilen bulgularına göre katılımcılar23 adet geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından üçfarklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bunlar sırasıyla: “bir değer olarakfairplay”, “sosyal etkileşim olarak fairplay” ve “bir hak olarak fairplay” kategorileridir.Analiz sonuçlarına göre fairplay ifadesi ile katılımcıların çoğunlukla değerlersisteminde yer alabilecek kavramlar ürettiği sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, fairplayifadesinin uğraşı alanları ve cinsiyetlere göre farklı olarak algılandığı ve buna görekavramlaştırıldığı belirlenmiştir. Metaforların fairplay kavramını anlamak için etkili biraraç olduğu söylenebilir.Publication Metadata only Differences in the Content Knowledge of Those Taught to Teach and Those Taught to Play(HUMAN KINETICS PUBL INC, 2018) DERVENT, FATİH; Ward, Phillip; Tsuda, Emi; Dervent, Fatih; Devrilmez, ErhanPurpose: Little is known about how teachers acquire specialized content knowledge (SCK). We examine the hypothesis that SCK is not acquired from K-12 physical education and from extracurricular activities characterized by playing; instead, SCK must be explicitly taught to teachers. Method: Students were enrolled in either basic physical activity instruction classes (n = 119), where the focus of instruction was on learning to play (common content knowledge), or physical education teacher education movement classes (n = 72), where the focus of instruction was on learning to teach (SCK). Content maps were used to assess the SCK of the study participants prior to and after receiving instruction in badminton, tennis, basketball, and volleyball. Results: Non-parametric statistics showed significant differences in pretest scores. However, these differences were determined to be not meaningful. Pre-post gains were significant for both groups but, meaningfully different only for the teaching group. Discussion: Findings demonstrate that (a) SCK is not acquired in any depth from engagement in K-12 physical education and extracurricular experiences, and (b) can be explicitly taught to teachers.Publication Metadata only Soccer Techniques and Tactics FOR THIR- THROUGH EIGHTH-GRADE STUDENTS in Physical Education(ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2018) DERVENT, FATİH; Li, Weidong; Dervent, Fatih; Xie, Xiuye