Person:
DERVENT, FATİH

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

DERVENT

First Name

FATİH

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Publication
    Faculty perspectives using practice-based teacher education in physical education
    (2023-07-01) DERVENT, FATİH; Ward P., DERVENT F., Kim I., Ko B., Xie X., Tsuda E., Santiago J. A., Iserbyt P., Devrilmez E.
    Purpose: Practice-based teacher education (PBTE) has been proposed as an approach to combat forms of teacher education that create prescriptive understandings of teaching that are disconnected from practice. In physical education, PBTE is becoming more prevalent. Some have argued that many of its elements have been in use for some time, whereas other elements have been refined or are new. In this study, we were motivated to examine the use of PBTE by physical education teacher educators and their perceptions of PBTE. Method: Participants were nine teacher educators from the United States (n = 6), Turkey (n = 2), and Belgium (n = 1). Surveys were used to gather data on the use of PBTE and the perceptions of teacher educators. Data describing the use of PBTE in their programs were descriptively analyzed. Our perceptions were interpreted using an intrinsic case study with PBTE serving as the case. Findings: Programs adopted similar and different elements of PBTE. Four themes emerged relative to the perceptions of teacher educators about PBTE: (a) how the context of the teacher educator influences their use of PBTE, (b) teacher educators’ use of PBTE, (c) the advantages of using PBTE, and (d) a critical analysis of PBTE. Conclusion: Our approach to operationalizing PBTE may help encourage useful conversations in physical education teacher education.
  • Publication
    Ortaokul öğrenci̇leri̇ni̇n beden eğiti̇mi̇ dersi̇ne yöneli̇k sınav kaygılarının İncelenmesi̇
    (2022-12-31) DERVENT, FATİH; çiy d., DEVRİLMEZ E., BİLGİÇ M., DERVENT F.
    Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersindeki sınav kaygısı düzeylerinin incelenmesidir. Bu araştırmada yöntemsel model olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerindeki 6 ilinden (İstanbul, Ankara, Hatay, Kütahya, Mersin ve Karaman) toplam 813 (444 kız, 369 erkek) ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Beden Eğitimi Dersi Sınav Kaygı Envanteri’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerine ilişkisini incelemek amacıyla MANOVA analizi tercih edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sınıf ve cinsiyet değişkenlerinin etkileşim içinde olarak beden eğitiminde sınav kaygısı alt boyutları ile istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi sınav kaygılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf değişkenine bakıldığında 7. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi sınav kaygı düzeylerinin diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenini incelendiğinde ise, kız öğrencilerin beden eğitimi sınav kaygı düzeylerinin erkek öğrencilerin beden eğitimi sınav kaygı düzeylerinden daha yüksek olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi, sınav kaygısı, ortaokul öğrencileri
  • Publication
    Instructional Progression and the Role of Working Models in Physical Education
    (ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2020) DERVENT, FATİH; Ward, Phillip; Ayvazo, Shiri; Dervent, Fatih; Iserbyt, Peter; Kim, Insook
    Given that the primary task of teaching is to teach the content of physical education, attention to how instructional tasks operationalize the curriculum and progress learning is essential knowledge for teachers. Task progression in physical education occurs when tasks are designed to successively and incrementally present physical education content to students, leading to more sophisticated knowledge and improvement in performance and knowledge. We present a synthesis of the literature on instructional tasks, content knowledge, and content development and use this synthesis to examine the concept of working models as a tool to aid teaching in physical education. We present four propositions to guide thinking about working models and conclude with implications for student learning, teachers, teacher educators and researchers.
  • PublicationOpen Access
    Teaching sports in physical education
    (2022-01-01) DERVENT, FATİH; Ward P., DERVENT F., Iserbyt P., Tsuda E.
    In Physical Education Teacher Education programs, we argue that a focus on fewer models to be taught and learned would provide time for higher competence to be attained by preservice teachers in a curriculum limited in terms of contact hours. During their teacher training, preservice teachers should be given ample opportunities to practice the model and reflect upon their effectiveness in teaching it. We conclude the article by addressing in-service teachers and recommend starting with a model they find appealing in a content domain they are familiar with, and to tinker with their teaching to become more competent.
  • PublicationOpen Access
    Turkish validity and reliability of physical education and sport course exam anxiety scale
    (2021-04-01) DERVENT, FATİH; DEVRİLMEZ E., Çiy D., BİLGİÇ M., DERVENT F.
    Öğrenme sürecinin sonunda bir sınıf atlamanın veya bir derece elde etmenin belirleyicisi olan sınavlar, öğrenciler için genel anlamda kaygı unsuru olabilir. Bu durum beden eğitimi ve spor dersleri için de geçerlidir ve ölçülmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Danthony, Mascret ve Cury (2019) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sınav Kaygısı Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlamasının gerçekleştirilmesidir. Ölçeğin uyarlama süreci iki dil uzmanı tarafından gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 195 kız ve 164 erkek toplam 359 ortaokul öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Rastgele yöntemle 74 katılımcı açımlayıcı faktör analizi, 200 öğrenci doğrulayıcı faktör analizi ve 85 öğrenci ise test tekrar test analizi için ayrılmıştır. Çalışma verisi 2019-2020 güz döneminde toplanmıştır. Beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygısı ölçeğinin geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için ise Cronbach Alfa iç tutarlılık ve test tekrar test analizleri kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi bulguları, ölçeğin orijinal halinde yer aldığı gibi 19 madde ve beş faktörlü yapıyı belirlemiştir. Belirlenen yapı, toplam varyansın % 67.18’ini açıklamaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi bulguları, modelin uyum indekslerinin ve parametrelerinin tamamının beklenen düzeyin üzerinde olduğunu göstermektedir. Güvenirlik analizlerinden iç tutarlılık Cronbach Alfa katsayısı toplam ölçek için .81 ile yeterli bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin alt boyutlarının değerleri endişe .68, kendin kendine odaklanma .77, bedensel belirtiler .75, fiziksel gerginlik .86 ve algılanan kontrol .89 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin test tekrar test güvenirliği için toplam değer .88 olarak tespit edilmiştir Ölçeğin test tekrar test güvenirliği alt boyutlar açısından incelendiğinde endişe .81, kendin kendine odaklanma .84 bedensel belirtiler .82, fiziksel gerginlik .86 ve algılanan kontrol .79 olarak bulunmuştur. Bu değerler ölçeğin toplam ve alt boyutlarının güvenilir olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, Türk kültürüne uyarlaması yapılan ölçek, öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersi sınav kaygılarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır.
  • Publication
    Yaşam boyu mesleki gelişim: Öğrenen öğretmen
    (Gençlik ve Spor Yayınları, 2023-01-01) DERVENT, FATİH; DERVENT F.; İnce, Musa Levent; Altınsöz, Irmak Hümeriç; Hünük, Deniz
    Beden eğitimi ve sporun genel eğitimdeki yeri ve önemi öğrencilerin fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal iyi oluşuna olan etkilerinden dolayı giderek daha iyi anlaşılmaktadır. Günümüzde, genel eğitim ve beden eğitimi ve sporla ilgili bilimsel bilgi birikimimiz hızla artmaktadır. Bu durum beden eğitimi ve spor derslerinin amaç ve uygulamalarını sürekli bir gelişim sürecinde tutarken, öğretmenlerin mesleki alan bilgilerini de sürekli güncellemelerini gerektirmektedir. Ülkemizde beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki gelişim süreçlerini inceleyen Milli Eğitim Bakanlığı ve üç üniversite (ODTÜ, Fırat Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi) iş birliği ile gerçekleştirilen bir TÜBİTAK destekli projede (Proje No: 215K460) beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin 1) Okula özgü ders tasarımı, 2) Öğretim stratejileri, modelleri ve yöntemleri, 3) Ölçme ve değerlendirme, 4) Uyarlanmış beden eğitimi, 5) Dijital teknoloji kullanımı ve 6) Yaşam boyu mesleki gelişim konularında mesleki bilgilerini güncellemeye ihtiyaçları olduğu saptanmıştır. Proje kapsamında konu uzmanı akademisyenler, beden eğitimi öğretmenlerinin belirlenen altı alandaki ihtiyaçlarını karşılamak için mesleki gelişim içerikleri hazırlamışlardır. Elinizdeki kaynak, proje kapsamında geliştirilen içeriklerin Gençlik ve Spor Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı desteği ile konu uzmanı akademisyen ve beden eğitimi öğretmenleri tarafından düzenlenerek kitaplaştırılmasından oluşturulmuştur. Bu kitap belirlenen altı konu alanından “Yaşam boyu mesleki gelişim” ile ilgilidir.
  • PublicationOpen Access
    A social network analysis of global scholarship on physical education content knowledge
    (2023-01-01) DERVENT, FATİH; Devrilmez E., Ward P., DERVENT F., Tabak E. Y., Özer Ö.
    We use a co-authorship network analysis to describe and examine the social network of researchers studying physical education content knowledge worldwide. Co-authorship network analysis is a method for determining the scope, trend, and focus of research around a topic. It provides a way to evaluate both the growth of a field and to examine the extent of research collaboration. Our review consists of 101 articles that were examined in our network analysis. Our results show that the research on content knowledge occurs within and among 13 high-income economies. Research productivity in this area is on an upward trajectory since 1990. The research in physical education occurs in a distributed network with some authors serving as key hubs for research collaboration. From a global perspective, there is a need to create links to low-income economies to strengthen their research capacity.
  • PublicationOpen Access
    Improving students’ korfball skills with in-depth content knowledge
    (2022-01-01) DERVENT, FATİH; GÜLER, MELİKE LALE; DERVENT F., GÜLER M. L. , Yoruç Çotuk M.
    © 2022 SHAPE America.In this article, we present in-depth content knowledge required for preservice and practicing physical education teachers to teach korfball. We begin by describing knowledge of game rules, safety, etiquette, techniques, and tactics of korfball, which refers to common content knowledge (CCK) and continue with defining knowledge of student errors, instructional tasks, and representations. This refers to specialized content knowledge (SCK) that is essential for teachers to deliver meaningful learning experiences to students in physical education lessons. The article provides preservice and practicing physical education teachers with educationally rich examples to improve their teaching practices, thus promotes students’ lifelong engagement in korfball.
  • Publication
    A national analysis of the content knowledge of Turkish physical education teacher education students
    (ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2020) DERVENT, FATİH; Dervent, Fatih; Devrilmez, Erhan; Ince, Mustafa Levent; Ward, Phillip
    Background: Content knowledge is universally acknowledged as one of several knowledge bases that inform pedagogical content knowledge (PCK). Content knowledge has been both hypothesized and demonstrated to influence PCK in two ways. First, teachers must know the rules, safety, etiquette, technique, and tactics of a movement form to teach it. This domain of content knowledge is called common content knowledge (CCK), that is the knowledge that one needs to perform the content. Second, in addition teachers must also know how to select, design, and represent instructional tasks that describe the rules, safety, etiquette, techniques, and tactics to students in ways that they will understand and respond to errors by students in terms of rules, safety, etiquette, techniques, and tactics, that is called specialized content knowledge (SCK) for physical education. Purpose: This study examined the effects of teacher training on the levels of soccer and gymnastics CCK and SCK that preservice teachers learn in physical education teacher education (PETE) programs. Method: Participants were 1514 undergraduate physical education teacher education students (i.e. freshman n = 435; sophomore n = 397; junior n = 383; senior n =299) enrolled in 16 universities that were representative of all geographical regions of Turkey. A cross-sectional analysis was conducted to examine the depth of CCK and SCK. To measure the depth of CCK, we used validated multiple-choice soccer and gymnastics tests. Content maps were used to examine the depth of SCK. To analyze the differences in the CCK and SCK scores of soccer and gymnastics at each grade level, a one-way ANOVA test, and Bonferroni follow-up test was used. To compare the differences between the entrance and exit CCK and SCK levels, t-test was utilized. In addition, we conducted an analysis of content class syllabi and interviews with the instructors (soccer n = 8; gymnastics n = 9) to determine the extent to which the content and delivery of the courses distinguished between CCK and SCK. Findings: Regardless of the grade level, PETE students' CCK scores were below the success criterion of 60% that is being used in the Turkish Higher Education system (the soccer CCK= 51.85%; the gymnastics CCK = 49.91%). In terms of SCK, scores were below the 3.0 benchmark of adequate SCK (the soccer SCK = 0.23; the gymnastics SCK = 0.20). Despite the significance of differences between CCK and SCK scores among grade levels, the scores were very low showing little content knowledge. Conclusion: Freshman data showed that neither CCK nor SCK in soccer programs. The students in PETE programs examined in this study demonstrated limited improvement in CCK and SCK from freshmen to seniors. Turkish PETE programs must be redesigned to teach each domain of content knowledge. Results of this study may help to change the prevalent, though incorrect, mindset that students obtain CCK and SCK by learning how to perform a sport.
  • Publication
    Skill Analysis for Teachers: Considerations for Physical Education Teacher Education
    (ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2021) DERVENT, FATİH; Ward, Phillip; Ayvazo, Shiri; Dervent, Fatih; Iserbyt, Peter; Kim, Insook; Li, Weidong
    In this article, essential knowledge for teacher educators in the teaching of skill analysis is discussed. The research literature shows that preservice and practicing teachers are not well trained in skill analysis and content knowledge as they need to conduct and act on their diagnoses. First, the reasons why skill analysis deserves much more attention in teacher education are described. Next, skill analysis is defined and essential knowledge for teacher educators and teachers discussed. Finally, examples are provided for improving the practice of teaching skill analysis to preservice teachers.