Person: ÜNSAL, GÜL
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
ÜNSAL
First Name
GÜL
Name
16 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 16
Publication Metadata only Opinions and Expectations Related to Job Placement of Individuals with Schizophrenia: A Qualitative Study Including Both Patients and Employers(SPRINGER, 2019) ÜNSAL, GÜL; Oz, Yuksel Can; Barlas, Gul Unsal; Yildiz, MustafaThe present study was conducted to identify the problems related to the placement of individuals with schizophrenia into jobs, the conditions allowing them to keep working and to reveal obstacles to their employment. The depth-interview technique was used for obtaining information from both patients with schizophrenia (n=25) and the human resource managers of selected companies (n=8). All interviews were recorded, transcribed and assessed using a thematic analysis approach. After the evaluation of qualitative data, the main emerging themes included the problems and suggestions of the patients, the worries of the employers about persons with schizophrenia and things that they could do about employment. The results of this study can be used to identify solutions to the problem as they were obtained from the individuals who were personally experiencing employment difficulties and from the employers, who were in a position to help solve the problems.Publication Open Access Ergenlere verilen çatışma yönetimi programının değerlendirilmesi: yetiştirme yurdu örneği(2021-01-01) ÜNSAL, GÜL; KARACA, SEMRA; Çiçekoğlu Öztürk P., Ünsal G., Karaca S.Bu araştırmanın amacı, Ankara’daki yetiştirme yurtlarında kalan ergenlere yönelik hazırlanan çatışma yönetimi eğitiminin, ergenlerin çatışma yönetme biçimleri üzerine etkinliğini değerlendirmektir. Araştırma yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin çatışma yönetimi eğitiminin etkisini inceleyen, deney ve kontrol gruplu, yarı deneysel desende ön test, son test ve izleme testli, yarı yapılandırılmış olarak planlanmıştır. Araştırma, 40 ergen deney (eğitim alan) grubu ve 40 ergen kontrol grubu olmak üzere Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı, Ankara’daki bir sevgi evi ve yetiştirme yurtlarında yaşayan 80 ergen ile yürütülmüştür. Eğitim grubundaki ergenlere 10 hafta boyunca araştırmacı tarafından hazırlanan çatışma yönetimi eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada, Çatışma Çözme Davranışı Belirleme Ölçeği kullanılarak eğitim alan ve kontrol gruplarındaki ergenlerde ön-test, son- test ve izleme testi olarak tekrarlı değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesi için SPSS-15 paket programı ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. On hafta boyunca uygulanan eğitim programının eğitim alan gruptaki ergenlerin, problem çözme puanlarını anlamlı derecede yükseltmiş, saldırganlık puanlarını ise anlamlı derecede düşürmüştür (p˂0.05). Ergenlere yönelik hazırlanan çatışma yönetimi eğitim programının yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin çatışma çözme stratejilerini olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.Publication Metadata only Kadın ruh sağlığına toplum ruh sağlığı hemşireliği yaklaşımı(Türkiye Klinikleri, 2018-01-01) ÜNSAL, GÜL; CAN ÖZ Y., ÖNGÜN E., ÜNSAL G.Kadın ruh sağlığı sorunları birçok durumun sonucu olarak gelişebilir. Kadınlar yaşam süreci boyunca erkeklere göre daha fazla risk faktörlerine maruz kalmaktadır. Kadınların ruh sağlıklarının korunup yükseltilmesi için toplum ruh sağlığı hemşireliği uygulamaları önemlidir. Bu makalede, kadının karşılaşabileceği ruhsal problemler ve toplum ruh sağlığı hemşiresinin önemi tartışılmıştır.Publication Metadata only An evaluation of a psychoeducation programme for emotion identification and expression in individuals diagnosed with schizophrenia(WILEY, 2020) ÜNSAL, GÜL; Asik, Elif; Unsal, GulThe inability of individuals diagnosed with schizophrenia to recognize facial expressions is an important issue that has an impact on social functioning. This study was conducted to determine the effects of a psychoeducation programme for emotion identification and expression in those diagnosed with schizophrenia on their ability to identify and discriminate between emotions and social functionality. This quasi-experimental study (pretest-post-test, with control group) comprised an intervention (21) and a control (21) group conducted with individuals diagnosed with schizophrenia. A 10-week psychoeducation programme was offered to the intervention group. Measuring instruments were administered to the groups before the intervention, after the intervention, and 3 months after that. The measuring instruments consisted of a personal information form, the Facial Emotion Identification Test, Facial Emotion Discrimination Test, and Personal and Social Performance Scale. The data were analysed using the 'two-way repeated measures analysis of variance'. The TREND method was used for reporting. In the first measurements taken after the psychoeducation programme, a significant difference was found between the two groups in terms of their 'Facial Emotion Identification Test' and 'Personal and Social Performance Scale' mean scores. In the measurements taken 3 months after the psychoeducation programme, this difference had disappeared. The psychoeducation programme is an effective programme that makes recognition of facially expressed emotions possible and increases the social functioning of patients.Publication Open Access Üniversite Yaşamında Yakın İlişkiler ve İstismar(2018) ÖNGÜN, ESEN; Esen ÖNGÜN;Gül ÜNSALRomantik ilişki istismarı, geçmişteki veya şimdiki sevgiliüzerinde güç kullanılan ve kontrol kurulan, tacize maruzbırakan ve zorlayıcı davranışları içeren bir durumdur.Romantik ilişkilerde yaşanan istismar, partner/eş istismarıolarak da anılmaktadır. İstismar ve şiddet kavramları özellikle fiziksel istismar ile fiziksel şiddet söz konusu olduğunda net olarak birbirinden ayrılamamakta, her ikisi de benzer anlamda kullanılmaktadır. Şiddet, ilişkide genelliklebiri tarafından diğerini kontrol altında tutmak için kullanılır. Romantik ilişkide şiddet duygusal, fiziksel ve cinselsaldırganlığı içermektedir. Üniversite yıllarına denk düşengeç ergenlik döneminde de romantik ilişkilerde istismarasık rastlanmaktadır. Bu derlemede üniversite öğrencileriarasında istismar yaşantısının, yakın ilişkilerdeki risklerive sonuçları, bu ilişkilerdeki şiddetin çeşitleri ve etkileri elealınarak, önleyici yolları tartışılmıştır.Publication Open Access Validity and reliability of the Pictorial Pediatric Symptom Checklist(KARE PUBL, 2019) ARDIÇ, ELİF; Ardic, Elif; Unsal, Gul; Bayram, SerapPublication Metadata only Public mental health nursing handbook(Akademisyen Yayınevi Kitabevi, 2023-05-01) ÜNSAL, GÜL; Ünsal G. (Editör), Avcı D. (Editör), Duran S. (Editör); Ünsal, Gül; Avcı, Dilek; Duran, SongülSon yıllarda yapılan araştırmaların vurguladığı gibi ruhsal bozuklukların nüfus morbiditesi, mortalitesi ve sağlık eşitsizliği üzerindeki giderek artan önemi göz önüne alınarak toplum ruh sağlığını koruma, geliştirme ve rehabilitasyonunda görev alan toplum ruh sağlığı hemşirelerine rehber olması için konularında deneyimli bölüm yazarlarının işbirliği ile meslektaşlarımıza ve öğrencilerimize katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde, toplum ruh sağlığı hemşireliğinin tarihi ve geleceğinden başlayarak toplum temelli koruyucu ruh sağlığı hizmetleri; toplum ruh sağlığını koruma ve geliştirmede, terapötik müdahaleler ve ruh sağlığı okuryazarlığının yararları; kültür, göç ve evsizliğin ruh sağlığına etkisi; toplum ruh sağlığı açısından stigma, şiddet, intihar ve bağımlılıkla mücadelede yapılması gerekenler, kronik ruhsal bozukluklarda rehabilitasyon ve önemi gibi konular ele alınmıştır. Bunların yanı sıra önemli sorumluluk alanlarından çocuk, ergen, kadın, yaşlı ve şiddete uğrayan birey gibi dezavantajlı gruplara ilişkin konular üzerinde durulmuştur. Ayrıca, toplum ruh sağlığı hemşirelerinin önemli görev alanlarından işyerleri, okullar ve cezaevlerinde ruh sağlığı konularına da yer verilmiştir. Kitabın basılmasından hemen önce ülkemizin yaşadığı en büyük yıkımlardan biri olan Maraş depremi; “Afetlerde Ruh Sağlığı” konusunun ne kadar önemli olduğunu bir kez daha göz önüne koymuştur. Bu konu ile ilgili bölümümüzün okuyucularımıza katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Publication Metadata only Study of validity, reliability in accordance with Turkey conditions in ego functions assessment scale(WILEY, 2019) ÜNSAL, GÜL; Durmaz, Yadigar Cevik; Unsal, GulPurpose The aim of the study is to conduct a reliability and validity study of the Ego Function Assessment (EFA) scale. Design and Methods The study was conducted with a total of 426 participants, which included 213 patients with schizophrenia and a control group of 213 normal individuals. The Individual Information Form, EFA Scale, Wonderlic Personnel Test, Adjective Check List, and Symptom Check List were used for data collection. Finding All the statistical procedures performed in the validity and reliability stages of the study show that the scale is a valid, reliable measurement tool for the Turkish culture. Practice Implications In psychiatric nursing, the use of the EFA scale can be recommended for planning individual patient care, which involves the assessment of a patient's functional adjustment on the basis of their own ego profile.Publication Open Access Meta-analysis of the effect of psychosocial skills training on the quality of life of people with schizophrenia(2022-10-01) KARACA, SEMRA; ÖNGÜN, ESEN; ÜNSAL, GÜL; Öngün E., Ünsal G., Karaca S.Purpose The purpose of this study was to synthesize the studies examining the effects of psychosocial skills training (PSST) on the quality of life of people with schizophrenia using a meta-analysis. Design and Methods Fifteen studies were included in the meta-analysis according to the inclusion and exclusion criteria. Findings PSST was found to have a moderate effect on the overall score of quality of life of individuals with schizophrenia, a moderate effect on the psychological dimension, and a low effect on the physical dimension. Practice implications It can be said that psychosocial skills training is an effective intervention that can be used to improve the quality of life of people with schizophrenia.Publication Metadata only Evaluation of a stress coping course for psychological resilience among a group of university nursing students(WILEY, 2019) ÜNSAL, GÜL; Onan, Nevin; Karaca, Semra; Barlas, Gul UnsalPurpose This study was conducted to evaluate a stress coping course for psychological resilience among a group of university nursing students. Design and Methods This was a quantitative study that had a pretest/posttest design without a control group. Data were collected from 78 first-year nursing students using a Stress Self-assessment Checklist and the Psychological Resilience Questionnaire (PRQ). Findings A significant increase was determined in the subscales of self-perception and social resources of PRQ following the course (P <= 0.05). Practical Implications The findings emphasized that more attention should be given to the potential role of psychological resilience in dealing with the inevitable sources of stress in the education of nursing students.