Person: ÜNSAL, GÜL
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
ÜNSAL
First Name
GÜL
Name
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
Publication Metadata only Public mental health nursing handbook(Akademisyen Yayınevi Kitabevi, 2023-05-01) ÜNSAL, GÜL; Ünsal G. (Editör), Avcı D. (Editör), Duran S. (Editör); Ünsal, Gül; Avcı, Dilek; Duran, SongülSon yıllarda yapılan araştırmaların vurguladığı gibi ruhsal bozuklukların nüfus morbiditesi, mortalitesi ve sağlık eşitsizliği üzerindeki giderek artan önemi göz önüne alınarak toplum ruh sağlığını koruma, geliştirme ve rehabilitasyonunda görev alan toplum ruh sağlığı hemşirelerine rehber olması için konularında deneyimli bölüm yazarlarının işbirliği ile meslektaşlarımıza ve öğrencilerimize katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde, toplum ruh sağlığı hemşireliğinin tarihi ve geleceğinden başlayarak toplum temelli koruyucu ruh sağlığı hizmetleri; toplum ruh sağlığını koruma ve geliştirmede, terapötik müdahaleler ve ruh sağlığı okuryazarlığının yararları; kültür, göç ve evsizliğin ruh sağlığına etkisi; toplum ruh sağlığı açısından stigma, şiddet, intihar ve bağımlılıkla mücadelede yapılması gerekenler, kronik ruhsal bozukluklarda rehabilitasyon ve önemi gibi konular ele alınmıştır. Bunların yanı sıra önemli sorumluluk alanlarından çocuk, ergen, kadın, yaşlı ve şiddete uğrayan birey gibi dezavantajlı gruplara ilişkin konular üzerinde durulmuştur. Ayrıca, toplum ruh sağlığı hemşirelerinin önemli görev alanlarından işyerleri, okullar ve cezaevlerinde ruh sağlığı konularına da yer verilmiştir. Kitabın basılmasından hemen önce ülkemizin yaşadığı en büyük yıkımlardan biri olan Maraş depremi; “Afetlerde Ruh Sağlığı” konusunun ne kadar önemli olduğunu bir kez daha göz önüne koymuştur. Bu konu ile ilgili bölümümüzün okuyucularımıza katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Publication Open Access Meta-analysis of the effect of psychosocial skills training on the quality of life of people with schizophrenia(2022-10-01) KARACA, SEMRA; ÖNGÜN, ESEN; ÜNSAL, GÜL; Öngün E., Ünsal G., Karaca S.Purpose The purpose of this study was to synthesize the studies examining the effects of psychosocial skills training (PSST) on the quality of life of people with schizophrenia using a meta-analysis. Design and Methods Fifteen studies were included in the meta-analysis according to the inclusion and exclusion criteria. Findings PSST was found to have a moderate effect on the overall score of quality of life of individuals with schizophrenia, a moderate effect on the psychological dimension, and a low effect on the physical dimension. Practice implications It can be said that psychosocial skills training is an effective intervention that can be used to improve the quality of life of people with schizophrenia.Publication Open Access The effect of mindfulness-based group skill training for mothers who have children with intellectual disabilities during the COVID-19 pandemic: A feasibility study(2024-01-01) ÜNSAL, GÜL; Budak M. İ., ÜNSAL G.Objectives: This study aimed to assess the effects of mindfulness-based skill training on stress, cognitive emotion regulation (CER), and mindfulness levels in these mothers. Methods: The study was conducted in Türkiye and is a single-arm, mixed-method feasibility study. Thirty-one mothers were given a 6-week online mindfulness-based group skill training. Although the study started with 43 mothers, it was completed with 31 mothers due to drop-outs (5) and a lack of follow-up (7) measurements and analyses were made. Perceived stress scale (PSS), mindfulness attention awareness scale and CER scale were used in the study. Results: The study had a strong recruitment rate of 71.66%. A statistically significant difference was found in the PSS scores of the participants at the pretest and post-test. There was no statistically significant difference between baseline and follow-ups in the Mindful attention awareness scale score and CER questionnaire score. Conclusion: It can be noted that the mindfulness-based skill training program given online during the COVID-19 period is effective in reducing the stress levels of mothers of children with intellectual disabilities. Keywords: COVID-19; intellectual disability; mindfulness; mother; stress.