Person: AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
AKMANSOY
First Name
ŞÜKRÜ CAN
Name
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
Publication Open Access Survey study on awareness and consciousness level of sustainability in dentistry(2023-09-01) TAĞTEKİN, DİLEK; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; ALKAN, ELİF; BEŞİROĞLU S., TAĞTEKİN D., AKMANSOY Ş. C., ÖZKUYUCU D., ALKAN E.The United Nations' 17 Sustainable Development Goals (SDGs) are vital for equitable global benefits and a healthier future. This study examines the awareness levels of individuals with and without clinical dentistry training using LimeSurvey Community Edition and SPSS (Version 28.0.1.). The survey, conducted between July 15, 2021, and January 1, 2022, had 1734 participants, excluding third-grade students due to differing clinical instruction. Dental students, dentists, specialty/PhD students, specialists, academicians, and health personnel were included. The dental questionnaire comprised 26 questions, with statistically significant differences (p<0.05) in 11 responses. Those with clinical dental education showed significant (p<0.05) positive responses to sustainability-related questions, but no significant difference (p≥0.05) in general sustainability statements. The study emphasizes the need to define fundamental steps to address the current lack of interest in Sustainability in Dentistry and suggests integrating sustainability topics into the dental curriculum. Encouraging such practices can have a global impact, aligning with the SDGs. Educating dentistry professionals on sustainability will contribute to achieving these goals and benefitting present and future generations.Publication Open Access Visagizm konseptinin doğal dişler ile uyumunun değerlendirilmesi(2022-04-01) AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; ŞANIVAR ABBASGHOLIZADEH, ZELİHA; Akmansoy Ş. C. , Şanıvar Abbasgholızadeh Z.GİRİŞ ve AMAÇ: Visagizm konseptinin, diş hekimlerine sadece estetik yönden değil aynı zamanda hastayı duyguları, kişilik algısı, davranışları ve özgüveni üzerinden değerlendiren psikososyal açıdan da yaklaşım sağlayarak restorasyonları tasarlama imkânı sağladığı iddia edilmektedir. Bu çalışmada, Visagizm konsepti uyarınca yapılan psikososyal analiz sonuçları ile hastaların doğal diş formları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.YÖNTEM ve GEREÇLER: Elli adet katılımcıya Visagizm konseptine göre psikososyal analiz yapılabilmesi için 50 soruluk bir anket uygulandı. Bununla beraber, katılımcılardan üst anterior dişlerinin tamamının belirgin şekilde görünebildiği fotoğrafları çekildi. Bu fotoğraflar üzerinden katılımcıların diş formları iki farklı hekim tarafından kör biçimde sınıflandırıldı. Katılımcıların anket sonucunda çıkan psikososyal kişilik tipleri sonucu olması gerektiği düşünülen diş formları ile hekimler tarafından belirlenen doğal diş formları arasındaki uyum değerlendirildi.BULGULAR: Katılımcıların psikososyal analiz sonuçları 3 (%6) melankolik, 22 (%44) neşeli, 7 (%14) neşeli-asabi, 15 (%30) neşeli- melankolik ile 3 (%6) neşeli-sakin olarak tespit edildi. Fotoğraflar üzerinden yapılan değerlendirmeler sonucunda ise diş formları 10 (%20) oval, 4 (%8) üçgen, 18 (%.36) dikdörtgen ve 18 (%.36) kare olarak belirlendi. Katılımcıların psikososyal analiz sonuçları neticesinde beklenen diş formları ve doğal diş formları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p<0,005).TARTIŞMA ve SONUÇ: Vigagizm konsepti günümüzde henüz çok yeni bir yaklaşım olup, bireyler üzerindeki pratik uygulamaları primitif düzeydedir. İlerleyen zamanlarda, bu konu üzerine farklı sosyoekonomik çevrelerde daha fazla örneklem sayısı kullanılarak çalışmalar yapılması sonuçların doğrulanması adına yol gösterici olacaktır.Publication Open Access The content of a dental mobile application for children from the perspectives of parents and pre-school teacher trainees(2023-02-01) KİTAPÇI, OKAN CEM; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; MUMCU, GONCA; Sarı F. B., Akmansoy Ş. C., Sırma N. S., Kılıç Aksu P., Şişman Kitapçı N., Kitapçı O. C., Köksal L., Karaçaylı Ü., Ural O., Mumcu G.Objective: The aim of this study was to describe the most desirable content of a dental application (dental app) for children from the perspectives of parents and preschool teacher trainees.Materials and methods: In this cross-sectional study, 51 parents whose children (36-72 months) were students in a preschool educational institution and 99 preschool teacher trainees in the same institution were included. Data were collected by the structured questionnaire in the face-to-face interviews regarding the desirable content of the dental app. The ratios of 1st ranked of the most prominent content and videos were noted.Results: In the study, \"List of institutions for oral and dental health services\" and \"Importance of regular dental examinations\" were observed to be important items for both (21,6%) and teacher trainees (24,2% and 19,2%) according to the scores of 1st ranked contents in a dental app. Moreover, the item \"Funny and educational games containing oral health\" for the video theme were 1st ranked item in the one-third of the parents (33,3 %).Conclusion: In a dental app, list of dental services was the prominent item for both parents and preschool teacher trainees. Moreover, the use of educational and entertaining videos may help the improvement of children’s oral health for them.Publication Open Access Dört Farklı Restorasyon Materyali ile Üretilmiş Onley ve Oklüzal Veneer Restorasyonların Kırılma Dayanımının İncelenmesi(2024-04-01) AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; KAHRAMANOĞLU, ERKUT; Akmansoy Ş. C., Kahramanoğlu E.GİRİŞ ve AMAÇ: Bu çalışmanın amacı, farklı restorasyon materyalleri olan cam seramik, hibrit seramik, hibrit kompozit ve kompozit rezin materyalleri kullanarak iki farklı preparasyon şekli ile hazırlanmış restorasyonlarının kırılma dayanıklılığı değerlendirmektir.YÖNTEM ve GEREÇLER: Çalışmamızda 80 adet çekilmiş homojen boyutlarda alt birinci molar diş kullanılarak ve dişler 10’ar dişten oluşan 8 ana gruba ayrıldı. Molar dişler üzerinde preperasyon dizaynı iki farklı alt grup şeklinde, ilk grup oklüzal veneer, ikinci grup ise mezio-oklüzal-distal onley kavitesi şeklinde hazırlandı. Restorasyonlar 4 ayrı materyal (IPS e.max CAD, Vita Enamic, SR Nexco Paste, Grandio Blocs) kullanılarak CEREC InEos Blue (Sirona, Bensheim, Germany) sistemi ile üretildi ve Variolink N siman (Ivoclar Vivadent AG) kullanılarak simante edildi. Kırma testi Shimadzu Universal Testing Kırma Cihazı ile yapılarak uygulanan kuvvet bilgisayar ortamına aktarıldı. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesi için Oneway Anova testi ve farklılığa neden olan grupların tespitinde Tukey HDS testi kullanıldı.BULGULAR: Kırılma dayanıklılığı açısından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır (p>0.05). Nexco Paste ve Vita Enamic materyallerinden üretilen onley restorasyonlarının kırılma dayanıklılığı değerleri diğer gruplara oranla istatistiksel olarak anlamlı derecede daha düşük bulundu.TARTIŞMA ve SONUÇ: Çalışmanın sonucunda, farklı iki kavite dizaynı ve dört restoratif materyalin posterior bölge vakalarında klinik olarak kullanıma uygun olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler:Kırılma direnci, CAD/CAM, oklüzal veneer, dental seramik, onley restorasyonPublication Open Access Satisfaction with Distance Learning in the post-COVID Era as influenced by Learning Environment, Technological Glitches and Course Content in Undergraduate Dental Education(2022-04-01) MUMCU, GONCA; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; KİTAPÇI, OKAN CEM; MUMCU G., SIRMA N. S., AKMANSOY Ş. C., ÇANDERELİ Z. Ö., BEYHAN T. E., AKSOY B., ŞİŞMAN KİTAPÇI N., KİTAPÇI O. C., KARAÇAYLI Ü., YAY M., et al.Aim: This study aimed to evaluate learner satisfaction related to the components of Distance Learning (DL) by using mediation analysis in dental students. Methods: In this study, 608 dental students were included. Data were collected through the use of an online questionnaire. Results: In the multiple mediation analysis, the increase in “Satisfaction score with DL” was directly mediated by the Clinical students (p=0.0250) and indirectly mediated by the increase in the score of items concerning “Relating Theoretical Course to Clinical Practice” (p=0.0009)”, “Satisfaction with Course Content” (p=0.0000)” and “Comfortable learning environment” p=0.0000) in Clinical students whereas a poor score was associated with an elevated score of the item concerning “Technological glitches in live lectures” (p=0.0000)” in Preclinical students. Conclusions: Satisfaction with DL was associated with the students’ clinical experience as well as course content, the learning environment. Unsurprisingly technological glitches were associated with the overall experience of DL. Keywords: Distance learning; Learning Environment; Technological Glitches; Course Content; Dentistry