Person: ÖZBEK, AHMET
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
ÖZBEK
First Name
AHMET
Name
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
Publication Open Access Giysi kirlilik algısı: Kullanıcı deneyimleri üzerine bir araştırma(2023-11-01) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Coşkun H.Clothes are undoubtedly one of the most polluting products in our world due to the pollution they create both during production and during washing after use. Because of this importance, the main purpose of this research is to determine in which situations clothing users perceive the clothing as dirty. For this purpose, a questionnaire has designed. Data have obtained from 337 people through the related questionnaire. From the analysis of the obtained data; It has been concluded that women’s perception of pollution is higher than men’s, and that clothing pollution perception differs according to age and education level, but not according to income levels. In addition, in terms of the perception of the contamination time of the clothes; It has been determined that there is a significant difference according to gender, age, education level and income variable. In addition, the majority of users perceive the garment as dirty if there is an odor in the garment, the garment is contaminated with sweat, and the garment is worn for long periods of travel. In addition, users; They perceive the clothes worn for less than half a day in hot weather, two days in cold weather, and three days or more in the house as dirty.Publication Open Access Hazır Giyim İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi(2022-11-27) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Evcik E.Günümüzde hazır giyim pazarında rekabet kaliteden pazarlama faaliyetleri üzerinden yapılmaktadır. Pazarlama faaliyetleri ise uzman personel, para ve zaman gerektiren faaliyetlerdir. Fakat hazır giyim işletmelerinin büyük çoğunluğu, KOBİ niteliğinde olduklarından, pazarlama için gereken kaynaklara (özellikle uzman personel, para gibi) yeterli miktarda sahip değillerdir. Hazır giyim işletmelerinin pazarlama sorununa günümüz teknolojilerinin getirmiş olduğu pek çok çözüm mevcuttur. Bu çözümlerden birisi ise sosyal medyadır. Sosyal medya, günümüz pazarlama stratejileri arasında gittikçe önem kazanan ve her büyüklükteki işletmenin potansiyel müşterilere ulaşmasını sağlayan bir internet pazarlama biçimidir. Bu çalışmanın amacı, Türk hazır giyim işletmelerinin sosyal medya kullanımlarını incelemektir. Bu amaca ulaşmak için yarı yapılandırılmış görüşme formu tasarlanmıştır. İlgili görüşme formu vasıtasıyla sosyal medya kullanan dört hazır giyim işletmesinden veri toplanmıştır. Bu verilerin analizinden; işletmeleri sosyal medya kullanmaya teşvik eden birincil sebeplerin; pazarlama, marka tanıtımı, marka bilinirliği ve geniş kitlelere ulaşmak olduğu tespit edilmiştir. İşletmelerin sosyal medya kullanmaya başlarken ki beklentilerinin; marka bilinirliği, marka tanıtımı, ünlerin özgünlüğünü göstermek ve müşteri kitlesini oluşturmak olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İşletmelerin mevcut sosyal medya kullanım düzeyine ulaşmak için gerçekleştirdikleri ilk faaliyetin sosyal medya hesabı açmak olduğu tespit edilmiştir. İşletmelerin sosyal medya kullanımının; müşteri ilişkilerini olumlu etkilediği, satışları, yeni ürün geliştirme sayısını ve marka değerini artırdığı tespit edilmiştir. Sosyal medya kullanmakta olan hazır giyim işletmelerinin sosyal medya kullanmaya istekli hazır giyim işletmelerine önerileri ise, müşteri ile interaktif iletişim kurmaları, sosyal medya paylaşımları için bir strateji belirlemeleri, sosyal medyalarını profesyonel yönetmelerini ve sosyal medya ile iletişimde kurumsal bir dil kullanmaları şeklinde olmuştur.Publication Open Access Medical personnel versus the others: comparative assessment for adverse effects of facemasks use during covid-19 in Turkey(2022-04-30) TURHAN, GÜLDEN; ÖZBEK, AHMET; Turhan G., Özbek A.The study is focusing on the judgements regarding the adverse effects of facemask use during the COVID-19 outbreak. Not only medical personnel but also the general public are bound to wear masks protecting them from highly transmissible diseases. The question to look for the answer is how medical personnel\"s complaints related to these facemasks differ compared to others. The online survey was applied to 675 respondents residing in Istanbul, Turkey. The complaints experienced in 377 medical personnel were inability to wash the face comfortably, headache, difficulty breathing, sweating, excessive hot flashes, not being recognized by the surrounding people, and to damage the face. The complaints reported by 298 general public were difficulty breathing, sweating, excessive hot flashes, and to damage the face. The side effects such as allergic effects, difficulty to wear on and take off the mask, feeling ugly when the mask is on the face, and perceiving high-priced were not felt much by the whole participants in the survey. They all were ambivalent on some effects that were thirsty feeling, the feeling of repression associated with the forced wearing of the mask and inability to see one\"s around on the road easily. Complaints differing significantly in the general public and medical staff include the inability to wash face comfortably, headache, thirsty feeling, allergic effect, high priced perception, damaging face, and inability to see one\"s around easily when one was on the road. For all negative effects caused by mask use, medical personnel had more strongly complaints in comparison with the others.Publication Open Access Endüstri 4.0 teknolojilerinin transferi: İSO 500 tekstil ve hazır giyimişletmeleri uygulaması(2022-07-01) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Alan M. A.Eşiğinde olduğumuz Endüstri 4.0’ın geleneksel endüstrileri ya değişeceği ya da tamamen ortadan kaldıracağı öngörülmektedir. Bu nedenden dolayı da Endüstri 4.0’a erken adapte olan işletmelerin diğer endüstri devrimlerinde olduğu gibi rekabette avantajı sağlayacakları açıktır. Buradan hareketle Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisinin, bu devrimden etkilenmesi kaçınılmazdır. Endüstri 4.0’a adapte olmanın en kolay yöntemlerinden birisi ise teknoloji transferidir. Bu nedenle bu çalışmada Türkiye için en önemli endüstrilerden biri olan Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi’nin Endüstri 4.0 Teknolojilerinin Transferi değerlendirilmektedir. Bu değerlendirme kapsamına, İSO’nun 500 Büyük Sanayi Kuruluşu listesine girmeyi başarmış Tekstil ve Hazır Giyim işletmeleri incelenmiştir. İlgili işletmelerin verileri; resmi web sayfaları, raporları, kurumsal medya paylaşımları ve haber kaynaklarından elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinden; Tekstil işletmelerinin %47,37’si (18 adet) ve hazır giyim işletmelerinin % 28,57’si (4 adet) Endüstri 4.0 teknolojilerinden bazılarını transfer etmiş olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Tekstil ve giyim işletmeleri en fazla Büyük veri teknolojisi transferi gerçekleştirmişlerdir. Diğer taraftan, Tekstil işletmeleri, sistem entegrasyonu, Hazır giyim işletmeler ise; Bulut Bilişim ve Özerk Robot teknolojilerini henüz transfer etmemiş oldukları tespit edilmiştir.Publication Open Access Tekstil sektöründe iş sağlığı ve güvenliği(Güven Plus Grup A.Ş. Yayınları, 2022-12-01) ÖZBEK, AHMET; Özbek A.İnsanoğlunun birincil ihtiyaçlarının en önemlilerinden birisi hiç şüphesiz giysi ihtiyacı olup, bu ihtiyaç tekstil ürünleriyle karşılanmaktadır.Tekstil ürünlerinin üretimi ilk zamanlar elde, daha sonra el tezgâhlarında, birinci endüstri devrimiyle birlikte fabrikalarda üretilmeyebaşlanmıştır. Fabrikalarda insan ve makinelerin birlikte üretim yapmaya başlamalarıyla birlikte ise iş sağlığı ve güvenliği problemleriortaya çıkmaya başlamıştır. Fabrikalarda çalışan kişi sayısının artmasıyla birlikte iş sağlığı problemleri toplumları ilgilendiren boyuta ulaşmıştır.Devletler hem toplumu korumak hem de üretimi devam ettirmek için iş sağlığı yasaları yürürlüğe sokmuştur. Tekstil üretimindeiş sağlığı ve güvenliği konusunda en fazla karşılaşılan tehlikelerin başında; yangın, gürültü, toz, tehlikeli kimyasallar ve hareketli aksamlargelmektedir. Bu çalışmada ilgili tehlikeler tanımlanmakta, bu tehlikelerin kaynakları ve bu tehlikelere karşı alınabilecek önlemler hakkındabilgi verilmektedir.Publication Open Access Müşteri Temsilcilerinin Mesleki Sorunlarının Belirlenmesi: Türk Hazır Giyim Sektöründe Uygulama(2023-08-24) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Köse T. E.Müşteri temsilcisi, müşteriden aldığı siparişi müşterinin isteklerine göre üreterek müşterisine teslim eden personeldir. Müşteri temsilcisi, özellikle fason üretim gerçekleştiren işletmelerde işletmenin başarısına ciddi şekilde etki etmektedir. İşi gereği hem hazır giyim üretimi hem de pazarlama ve müşteri ilişkileri konularında bilgi sahibi olması gerekmektedir. Ancak Türkiye’de müşteri temsilcisi eğitimi veren birkaç kurs dışında kuruluş bulunmamaktadır. Bu nedenden dolayı da, hazır giyim sektöründe doldurulması zor bir pozisyondur. Bu çalışmanın amacı, müşteri temsilcisinin iş akışının hangi aşamalarında hangi sorunlarla karşılaştıklarını belirlemektir. Bu amaca ulaşmak için bir anket tasarlanmıştır. İlgili anket, kolayda örneklem yöntemiyle hazır giyim işletmelerindeki müşteri temsilcilerine uygulanmıştır. Anket vasıtasıyla elde edilen veriler analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, sırasıyla en fazla problemle karşılaşılan aşamalar ve karşılaşılan sorunlar belirlenmiştir. Sonuç olarak müşteri temsilcilerinin; teknik dosyanın teslim alınması aşamasında eksik veya hatalı bilgi, proto numunesi takibi aşamasında ölçü kaynaklı problemler, ürün geliştirme aşamasında bilgi eksikliği, maliyetlendirme aşamasında belirsiz ve değişken fiyat ve ütü-paketleme aşamalarında ise yanlış aksesuar kullanımı, problemlerle karşılaştıkları tespit edilmiştir.Publication Open Access Analysing barriers of digitalization in apparel sector: a fuzzy DEMATEL approach(2023-11-01) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Kiraz A., Erkan E. F.The digital transformation process entails the creation of new business models, processes, software, and technologically advanced systems. This study aims to analyze the barriers that businesses in the apparel sector face during the process of digitalization. So far, no comprehensive study has been found in the literature that analyses how these barriers interact with each other to make better decisions for digital transformation. This study initiates by conducting an identification of the barriers faced by companies operating in the apparel sector during their pursuit of digitalization. Then, prioritizing important barriers and the relationships between these barriers are analyzed using the Fuzzy DEMATEL method. Research results showed that lack of expertise, lack of management support, insufficient financial resources and lack of IT system are the four main barriers. It is thought that the development of digitalization in the apparel clothing industry will increase by keeping these barriers in focus.Publication Open Access Dijital ortamda perde satışı için gerekli bilgilerin belirlenmesi(2022-11-13) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Güreler R. S.Günümüz işletmelerinin en önemli sorunlarından birisi ürünlerinin satışıdır. Ancak işletmelerin ürünlerinin satışını gerçekleştirebilmeleri için ekonomik imkan, zaman ve nitelikli personel ihtiyaçları bulunmaktadır. Fakat internet işletmelere satış faaliyetlerini daha ekonomik ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilme imkanı sağlamaktadır. Bu çalışmada, perde işletmelerinin; internet siteleri, sosyal medya platformları ve e-pazaryerlerinde satış gerçekleştirebilmeleri için ilgili mecralara hangi bilgileri girmeleri gerektiği araştırılmaktadır. Araştırma kapsamında ilgi mecralarda perde satışı gerçekleştiren işletmelerin internet verileri incelenmiştir. Kendi internet sitesinden perde satış gerçekleştiren işletmelerin web siteleri incelendiğinde; ortalama perde başına 4 adet fotoğrafa yer verdikleri, perdeleri genellikle ürün tipine göre sınıflandırdıkları ayrıca perdelere ait; genişlik ve yükseklik, kumaş İçeriği, temizleme (yıkama, kuru temizleme vb.), yıkama sıcaklığı, renk değişimi, ödeme şekli ve indirim durumu, teslimat, iade koşulları, iptal ve değişim bilgilerinin yer aldığı tespit edilmiştir. İşletmelerin sosyal medya (Instagram) sayfaları incelendiğinde ise; perde başına fotoğraf sayısının 3 adet olduğu ancak diğer bilgiler konusunda ortaklaşmanın yeterince gelişmediği görülmüştür. İşletmelerin e-pazaryerleri incelendiğinde ise; ortalama 4 adet fotoğrafa yer verildiği, perdelerin genellikle fiyat aralığına göre sınıflandırıldığı, ayrıca perdelere ait; renk, kumaş (PES, nylon, pamuk vb.), temizleme (yıkama, kuru temizleme vb.), genişlik ve yükseklik, stok, ödeme şekli, indirim durumu, teslimat şekli (kargo, kapıda teslim, kendin al vb.), planlanan teslim tarihi hakkında bilgiler verildiği tespit edilmiştir.Publication Open Access The effects of consumer clothes design engagement on brand love and loyalty(2022-07-01) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Tor-Kadıoğlu C.This study aims to investigate the effect of consumer engagement in the clothing industry on brand love and brand loyalty. Besides social peer influence was added to the model as an independent variable affecting loyalty and consumer engagement. In line with the research purpose, a model was developed that demonstrates the effect of consumer engagement on brand loyalty and brand love. Data were obtained from 399 consumers through a questionnaire designed to test the developed model. The variables in the established model were tested with confirmatory factor analysis. Hypotheses were tested with path analysis in the AMOS structural equation model. Consumer engagement in the design of clothes has positive effects on attitudinal loyalty and behavioural loyalty. No conclusion that consumer engagement leads to brand love. According to the results, behavioural loyalty leads to brand love. However, this feeling of consumers who show attitudinal loyalty is not effective on their brand loves. The variable that triggers consumers to engage in product design is the social peer effect.Publication Open Access Türk Hazır Giyim Sektöründe Fason Üretimden Marka Üretimine Geçiş: Nitel Bir Araştırma(2022-12-01) ÖZBEK, AHMET; Özbek A., Esmer Y.Türk hazır giyim sektöründe üretim çok büyük oranda fason olarak gerçekleşmektedir. Bu durum sektörde faaliyet gösteren işletmelerin arzu ettikleri karlılık oranına ulaşmalarına engel olmaktadır. Bu nedenle fason şeklinde üretim gerçekleştiren Türk hazır giyim işletmelerinin kendi markalarını oluşturmaları ve markalı ürün üretimine geçmeleri gerekmektedir. Çünkü marka, günümüz küresel dünyasında işletmelerin farklı olmalarını ve rekabet üstünlüğü gibi önemli avantajlar elde etmelerini sağlayan stratejik bir araçtır. Bu çalışmada, Türk hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin marka oluşturmak için gerçekleştirmeleri gereken faaliyetlerin belirlenerek bir model oluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yöntemi kapsamında görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma yöntemi kapsamında 3 aşamalı bir süreç benimsenmiştir. Birinci aşamada, açık uçlu bir soru formu oluşturularak, fason üretimde bulunan hazır giyim işletmelerinin markalaşmak için gerçekleştirmeleri gereken faaliyetler 19 uzmana sorulmuştur. İkinci aşamada uzmanlardan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak, fason üretiminde bulunan hazır giyim işletmelerinin kendi markalarını oluşturmak için izlemeleri gereken adımlar istatistiki bir şekilde belirlenerek bir yol haritası ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Üçüncü aşamada ise hazır giyim işletmelerinin fason üretimden markalı ürün üretimine geçebilmelerine yönelik bir model geliştirilmiştir. Bu model 8 adımdan (markalaşma kararı vermek, rakipleri analiz etmek, marka tescili yapmak, koleksiyon oluşturmak, tutundurma faaliyetlerinde bulunmak, müşterileri anlama çalışmalarında bulunmak, çalışanları sürekli eğitmek, müşteri sadakatini artırmak) oluşmaktadır.