Person:
ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ACAR BÜYÜKPEHLİVAN

First Name

GÜLHAN

Name

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • PublicationOpen Access
    Baski mürekkepleri temel terimlerinin tanımlanması
    (2022-01-01) ÖZDEMİR, LUTFİ; URAL, ELİF; OKTAV, MEHMET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G., OKTAV M., ÖZDEMİR L., URAL E.
    Basım sektöründe kullanılan iki temel baskı altı malzemesi, çeşitli türdeki kağıt/kartonlar ve mürekkeplerdir. Matbaa mürekkepleri; bir görselin baskı kalıbı aracılıyla baskı malzemesi üzerine taşınmasını sağlayan renkli, sıvı ya da yarı katı haldeki maddelerdir. Baskı mürekkeplerinin fiziksel ve kimyasal olarak farklı türde yüzlerce çeşidi vardır. Dokusu ve şekli ne olursa olsun; kağıt, plastik, metal, cam ve tekstillerin renklendirilmesinde ve yüzeylerinde görüntü oluşturulması için kullanılabilir. Baskı mürekkepleri, basıldıkları malzeme yüzeyine çok ince bir tabaka halinde uygulanır ve baskı sisteminin çeşidine bağlı olarak 5 ila 125 μm kalınlığa sahip olabilir. Mürekkebin görsel teknik özellikleri üç ana faktöre bağlıdır. Bunlar rengi, şeffaflığı ve parlaklığıdır. Mürekkep ile ilgili tüm unsurlar mürekkebin teknik özelliklerine ve basılabilirlik parametrelerine doğrudan etki eder. Ancak bu teknik terimlerin ne ifade ettiğinin iyi bilinmesi, mürekkebin optimum kullanımı ve tüm paydaşlar arasındaki sözlü ve yazılı teknik iletişim için önemli ve gereklidir. Bu çalışmada, baskı mürekkebine ait temel altı terim olan, renk, parlaklık, opaklık, ışık haslığı, yapışkanlık, viskozite terimlerinin Türkçe açıklamaları ve kullanımları, ayrıntılı olarak ortaya konulmuştur. Açıklamalar, basım teknolojilerinde üretim yapan teknik insanların, öğrencilerin ve araştırmacıların anlayacağı ortak teknik ifadelerle yapılmıştır.
  • PublicationOpen Access
    Plastik Film Malzemeler Üzerindeki Baskılarda Renk Farklılığına Neden Olan Etkenlerin Belirlenmesi
    (2020-12-01) OKTAV, MEHMET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Acar Büyükpehlivan G., Oktav M.
    Yaşam standartlarının yükselmesi, tüketim alışkanlıklarında meydana gelen değişimler ve tüketim ürünlerine olan talebin artması gibi nedenlerle ambalaj sektörü, giderek gelişen ve hızla büyüyen bir sektör haline gelmiştir. Ambalajda, ürünün tüm özelliklerini tüketiciye bildiren, adeta ürünün dili niteliğini taşıyan bilgiler ve baskı kalitesi, neredeyse ürün kalitesi ile eşdeğer öneme sahiptir. Günümüz baskı teknolojileri içerisinde esnek ambalaj üretiminde en çok flekso ve tifdruk baskı sistemleri kullanılmaktadır. Bu çalışmada, ambalajda en çok kullanılan plastik filmler üzerine, flekso baskı ile test baskıları yapılarak, öncelikle baskılarda renk farklılığına neden olan etmenler ve maksimum renk evrenini basabilmek için gerekli olan optimum şartlar uygulamalı olarak belirlenmiştir. Renk farklılığına neden olan ana faktörler olarak, kalıpların yapısı, hazırlanışı, yüksek tram sıklığı basılabilme kapasitesi, baskı işlemi sırasında yapılan ayarlar, baskı operatörünün bilgisi, becerisi ve baskı ortamının fiziksel şartlarının rol oynadığı belirlenmiştir. Ayrıca yapılan test baskılarında flekso baskıya ait renk evreni büyüklüğünün tifdruk baskıya yakın olduğu uygulamalı olarak tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Ambalaj Baskısı, Esnek Ambalajda Kalite, Flekso Baskı, Plastik Film Ambalaj Malzemesi
  • PublicationOpen Access
    Dijital fotoğrafçılıkta ISO değeri değişiminin renk evrenleri ve delta E (ΔE) değerleri üzerine etkisinin belirlenmesi
    (2022-02-01) ÖZDEMİR, LUTFİ; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ÖZDEMİR L., ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G.
    Geleneksel fotoğraf makinelerinde görüntü kimyasal yapıya sahip film yüzeyine aktarılırken, dijital fotoğraf makinelerinde ise görüntü, piksel mantığı ile çalışan algılayıcı üzerine aktarılmaktadır. Bu dönüşüm aşamasında konvansiyonel makinelerde filmde bulunan gümüş halojenürlere bağlı olarak ışık duyarlılığının gösterildiği DIN/ASA değeri tanımlanırken, dijital kullanımda ise DIN/ASA değerinin yerine, sensörün ışığa duyarlılığı olarak tanımlanan ISO değeri kullanılmaktadır. Fotoğraf çekiminde kullanılan ayarlar diyafram, obtüratör, white balance (beyaz ayarı) ve ISO’dur. Işık miktarının az olduğu ortamlarda, yüksek ISO değerleri kullanılmaktadır. Fakat yüksek ISO değerlerinin kullanılması fotoğrafta gürültü (noise) hatasını beraberinde getirmektedir. Bu durum özellikle ışık miktarının az olduğu müze, saray gibi kapalı alan çekimlerinde, orijinale yakın renk değerlerine sahip fotoğrafların elde edilmesinde problem olarak ortaya çıkar. Ayrıca, çekilen fotoğrafların hem dijital ortamlarda kullanılması için hem de basılabilmesi için renk evrenlerinin mümkün olduğunca geniş olması beklenir. Bu çalışmada, farklı ISO değerlerinin (100, 200, 400 ve 800), fotoğraf kalitesini nasıl etkilediği araştırılmıştır. Çalışma sonucunda, çekimi gerçekleştirilen fotoğrafların renklerinin ISO değerine bağlı olarak orijinal üzerindeki renklerden uzaklık değerleri (ΔE) belirlenmiş, ISO değerinin değişimine bağlı olarak ΔE değerinin de değiştiği tespit edilmiştir. Özellikle, ışığın az olduğu ortamlarda, daha geniş renk evreni ve doğru renk elde edilmesini sağlayan ISO değerleri ve doğru ISO ayarlarının nasıl kullanılması gerektiği konusunda katkı sağlayıcı tavsiyelerde bulunulmuştur. Ayrıca yapılan çalışmada, “fotoğrafta eşdeğerlik teorisi” renk evrenleri hesaplanarak kanıtlamıştır.
  • PublicationOpen Access
    Evaluation of educational and technical structure at vocational schools
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) ÇINAR, AYŞE; Uzmanoglu, Selcuk; Isgoren, Nuriye Cevik; Cinar, Ayse; Tektas, Necla; Oral, Bekir; Buyukpehlivan, Gulhan; Ulusman, Leyla; Oznaz, Demet; Polat, Zuhal; Uzunboylu, H
    In Turkey, vocational schools are one of the most important educational institutions for breeding well-qualified manpower in higher education level. At present time, the main purpose of these institutions that provide vocational training in accordance with two-year education programs is: to provide the breeding of of well-qualified manpower who may be able to adapt to scientific and technological developments and provide quality production that needed by business life. In the process of training the students of vocational school in accordance with these qualifications, educational partnerships that are established with the collaboration of both university and industry have become very important. In order to substantiate the necassary cooperation in this partnership Marmara University Vocational School of Technical Sciences has started a project. In this project work, within the inclusion of students, industry and academic staff, three surveys have been conducted in order to collect data. The survey applications that have been carried out included, firstly, the thoughts of the vocational school's students about the education provided in Vocational School of Technical Sciences (T.B.M.Y.O); secondly, their thought of the sector's cooperation with vocational schools and the evaluation of the graduates performances. Thirdly, another survey regarding the adequacy of the training fields and the students of the vocational schools was conducted and it's reviews have been addressed. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • PublicationOpen Access
    Pera Palas’ta Gece Yarısı” adlı Türk dı̇zı̇sı̇nde kı̇ kadın karakterlerı̇n kostüm analı̇zlerı̇
    (2022-10-06) BAYBURTLU, ÇİMEN; ÖZNAZ, DEMET; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Bayburtlu Ç., Öznaz D., İşgören A. N., Acar Büyükpehlivan G.
    Bu çalışmada tüm dünyada en çok izlenen dijital kanallardan birinde yayınlanan önemli Türk dizi flmlerinden biri olan “Pera Palas’ta Gece Yarısı” dizisindeki ana karakterin giydiği kostümler incelenmiştir. Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığının devlet eliyle gerçekleşmesi 1964 yılında kurulan TRT ile başlamıştır. Özel kanalların yayın hayatına başlamasının ardından uydu ve kablo yayıncılığı da gündeme gelmiştir. Günümüze gelindiğinde tüm dünyada dijital yayın platformlarının televizyonların yerine tercih edilir hale geldiği görülmektedir. Türkiye, dijital yayın platformları açısından zengin bir ülkedir. Türkiye’de şu anda aktif olarak kullanılabilen ücretli platformlar arasında yer alan Netfix’in yapılan araştırmalarda televizyonlardan sonra en çok tercih edilen dijital platformlardan biri olduğu ortaya çıkmıştır. Akademik çalışmalar içinde dizi ve sinema flmleri birçok açıdan incelenmiştir. Filmlerin ekonomik göstergelerinin incelendiği akademik çalışmaların yanında tüketiciyi etkileme ve pazarlama teknikleri açısından flmlerin yarattığı etkiler de incelenmiştir. Anne ve baba, kadın ve erkek ikilemlerinde karakter analizlerinin de yapıldığı makalelere demografk ve sosyolojik açıdan karakterlerin irdelendiği akademik çalışmalar da eşlik etmektedir. Bu çalışma ile Türk kadın karakterinin moda ile olan ilişkisi Pera Palas’ta Gece Yarısı dizisi ile ortaya konmaktadır. Tüm dünyada yayınlanabilen dijital platformlardan birinde yayınlanan dizilerden biri olan Pera Palas’ta Gece Yarısı dizisinin tüm bölümleri izlenmiş ve dizide yer alan ana karakterin tüm kostümleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında dizideki ana kadın karakterin kostüm çözümlemesi ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Türk Dizileri, Pera Palasta Gece Yarısı, Kadın, Moda, Kostüm.
  • PublicationOpen Access
    Internship education analysis of vocational school students
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) ÇINAR, AYŞE; Polat, Zuhal; Uzmanoglu, Selcuk; Isgoren, Nuriye Cevik; Cinar, Ayse; Tektas, Necla; Oral, Bekir; Buyukpehlivan, Gulhan; Ulusman, Leyla; Oznaz, Demet; Uzunboylu, H
    The main purpose of vocational and technical education is to make the individuals gain; knowledge, ability, and practice sufficiency which are needed for particular occupation. On the other hand the main function is to make the individual provide financial income and with this be useful to society at social and economic ways. Vocational and technical education has great affection power at development of country's economy with human labor qualities. For this reason, in the developed countries vocational and technical education has special importance. In the developed countries; for more strong economy and more rapid social development, more qualified work labor is need to be provided. With this purpose, an effort is made to develop vocational and technical education. In Turkey, vocational schools are one of the most important education institutions at raising qualified human power. It is aimed the vocational school students to have more theoretical knowledge than technical man, and more practice ability than engineers by graduating with technician title. The cooperation between university and industry has importance at vocational school graduates having these abilities. In the education programs; students must continue a part of their education at industrial companies for 30 working days duration. This process is named as internship and it is necessary for the students to graduate. Students can find various abilities during the period where they were at the companies. In this study; it is aimed to analyze the expectations from internship education, and the gained knowledge and abilities of Marmara University Vocational School of Technical Sciences students. According to this, an answer is searched to the question What kind of knowledge and abilities do the vocational school students gain during the internship period? The universe of this study is the students studying at Marmara University Vocational School of Technical Sciences programs. It is goaled to discuss the education partnership between vocational school and industry according to the knowledge and abilities the students gained during the internship period. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • PublicationOpen Access
    The importance of cooperation between vocational schools and industry
    (2009-01-01) İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ÇINAR, AYŞE; ORAL, BEKİR; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ULUSMAN, LEYLA; ÖZNAZ, DEMET; POLAT, ZÜHAL; UZMANOĞLU, MUSTAFA SELÇUK; İşgören A. N., Çınar A., Tektaş N., Oral B., Acar Büyükpehlivan G., Ulusman L., Öznaz D., Polat Z., Uzmanoğlu M. S.
    Technology takes place in every area of the daily life and its importance raise increasingly. For this reason; with the purpose of fitting to developing technologies; through the cooperation with industry, the education programs in vocational schools, which educate occupation, should be updated orderly. In this sense; who successfully gives education in between present facilities, and who refreshes itself according to new technologies to give more active and dynamic education; the Marmara University Vocational School of Technical Sciences started an infrastructural development project, to strengthen the cooperation between industries related to the programs in the vocational school. In the scope of the talked project; parallel to the developing technologies the subjects about; infrastructural development, making update on course name or course contents, developing laboratory and workshops’ technological infrastructure, developing training course facilities, building research-development center, and according to the practice ability of graduation projects in industry developing common goods takes place. In this study; the industry survey results according to the programs in vocational school related to industries is examined. Research results provided contribution to determine industries’ present situation and their expectations from vocational schools.
  • PublicationOpen Access
    Evaluation of educational and technical structure at vocational schools
    (2010-01-01) ULUSMAN, LEYLA; UZMANOĞLU, MUSTAFA SELÇUK; ÖZNAZ, DEMET; ORAL, BEKİR; ÇINAR, AYŞE; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; POLAT, ZÜHAL; Uzmanoğlu M. S., Öznaz D., Ulusman L., Oral B., Tektaş N., Çınar A., Acar Büyükpehlivan G., İşgören A. N., Polat Z.
    In Turkey, vocational schools are one of the most important educational institutions for breeding well-qualified manpower in higher education level. At present time, the main purpose of these institutions that provide vocational training in accordance with two-year education programs is: to provide the breeding of of well-qualified manpower who may be able to adapt to scientific and technological developments and provide quality production that needed by business life. In the process of training the students of vocational school in accordance with these qualifications, educational partnerships that are established with the collaboration of both university and industry have become very important. In order to substantiate the necassary cooperation in this partnership Marmara University Vocational School of Technical Sciences has started a project. In this project work, within the inclusion of students, industry and academic staff, three surveys have been conducted in order to collect data. The survey applications that have been carried out included, firstly, the thoughts of the vocational school’s students about the education provided in Vocational School of Technical Sciences (T.B.M.Y.O); secondly, their thought of the sector’s cooperation with vocational schools and the evaluation of the graduates performances. Thirdly, another survey regarding the adequacy of the training fields and the students of the vocational schools was conducted and it’s reviews have been addressed.
  • PublicationOpen Access
    Internship education analysis of vocational school students
    (2010-05-01) POLAT, ZÜHAL; ÖZNAZ, DEMET; ULUSMAN, LEYLA; ORAL, BEKİR; ÇINAR, AYŞE; UZMANOĞLU, MUSTAFA SELÇUK; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; Polat Z., Öznaz D., Ulusman L., Oral B., Tektaş N., Çınar A., Uzmanoğlu M. S., Acar Büyükpehlivan G., İşgören A. N.
    The main purpose of vocational and technical education is to make the individuals gain; knowledge, ability, and practice sufficiency which are needed for particular occupation. On the other hand the main function is to make the individual provide financial income and with this be useful to society at social and economic ways. Vocational and technical education has great affection power at development of country’s economy with human labor qualities. For this reason, in the developed countries vocational and technical education has special importance. In the developed countries; for more strong economy and more rapid social development, more qualified work labor is need to be provided. With this purpose, an effort is made to develop vocational and technical education. In Turkey, vocational schools are one of the most important education institutions at raising qualified human power. It is aimed the vocational school students to have more theoretical knowledge than technical man, and more practice ability than engineers by graduating with technician title. The cooperation between university and industry has importance at vocational school graduates having these abilities. In the education programs; students must continue a part of their education at industrial companies for 30 working days duration. This process is named as internship and it is necessary for the students to graduate. Students can find various abilities during the period where they were at the companies. In this study; it is aimed to analyze the expectations from internship education, and the gained knowledge and abilities of Marmara University Vocational School of Technical Sciences students. According to this, an answer is searched to the question “What kind of knowledge and abilities do the vocational school students gain during the internship period?” The universe of this study is the students studying at Marmara University Vocational School of Technical Sciences programs. It is goaled to discuss the education partnership between vocational school and industry according to the knowledge and abilities the students gained during the internship period.