Person: GÜLER, MELİKE LALE
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
GÜLER
First Name
MELİKE LALE
Name
6 results
Search Results
Now showing 1 - 6 of 6
Publication Open Access Wellness perceptions of female and male athletes playing in different volleyball leagues(2023-06-01) GÜLER, MELİKE LALE; SUNA N., ODABAŞ H. İ., KISTAK ALTAN B., GÜLER M. L.The purpose of this study was to compare the wellness self-perception of female and male volleyball players playing in different leagues according to league and gender. 78 women and 48 men aged 18-60 playing in different leagues of the Volleyball Federation of Turkey (Misli.com Sultans League (Super League – female), AXA Sigorta Efeler League (Super League – male), First League (female and male)) and independent of federation the Veteran’s League participated in the study voluntarily. An online survey was conducted with the volleyball players assessing their wellness self-perception and demographic characteristics. IBM SPSS Statistics 24.0 was used for data analysis. A t-test was used for independent groups and an ANOVA analysis for multiple comparisons. The level of statistical significance was set at p< 0.05. The results indicated that the perception of wellness for the volleyball players participating in the study was at a “high level”. It was determined that the scores of the participants’ wellness self-perception and sub-dimensions did not differ significantly by gender (p> 0.05). In addition, emotional wellness scores differ significantly according to the league they play (p< 0.05); however, it was determined that gender and league had no common effect on sub-dimensions and wellness self-perception total scores (p> 0.05).Publication Open Access Improving students’ korfball skills with in-depth content knowledge(2022-01-01) DERVENT, FATİH; GÜLER, MELİKE LALE; DERVENT F., GÜLER M. L. , Yoruç Çotuk M.© 2022 SHAPE America.In this article, we present in-depth content knowledge required for preservice and practicing physical education teachers to teach korfball. We begin by describing knowledge of game rules, safety, etiquette, techniques, and tactics of korfball, which refers to common content knowledge (CCK) and continue with defining knowledge of student errors, instructional tasks, and representations. This refers to specialized content knowledge (SCK) that is essential for teachers to deliver meaningful learning experiences to students in physical education lessons. The article provides preservice and practicing physical education teachers with educationally rich examples to improve their teaching practices, thus promotes students’ lifelong engagement in korfball.Publication Open Access Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin olimpik konulara yönelik farkındalıkları ve olimpik kavramlara ilişkin değerlendirmeleri(2010-06-01) GÜLER, MELİKE LALE; ÇOTUK, MÜFİDE; ÇOKNAZ D., ATALAY NOORDEGRAAF M., GÜLER M. L., ÇOTUK M.Bu çalışmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda (BESYO) öğrenim gören öğrencilerin olimpik konulara yönelik farkındalıklarını belirleyerek, olimpik kavramlar ile ilgili değerlendirmelerini saptamaktır. Betimsel yöntemden yararlanılan araştırmada “Olimpiyat oyunları, tarih, kişi ve kurumlar”, “Semboller”, “Kavramlar” ve “Olimpik idealler” bölümlerinden oluşan ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Olimpik Bilgi Toplama Formu” kullanılmıştır. Altı farklı bölgedeki 11 BESYO’dan 726 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Açık uçlu sorular yoluyla öğrencilerden alınan yazılı değerlendirmeleri içeren bölümlerde nitel çözümlemeye gidilmiştir. Çalışmanın güvenirliğini artırmak ve yanlılığı azaltmak için açık uçlu sorular ile alınan nitel veriler sayısallaştırılmıştır. Böylece ortaya çıkan tema ve kategoriler arasında karşılaştırma yapılması mümkün olmuştur. Nitel analiz sırasında dört araştırmacı birbirlerinden bağımsız çalışmışlar, bulunan sonuçlar karşılaştırılarak örüntüler çıkarılmıştır. Araştırmanın geçerliliği için bulguların anlamlı bir bütün oluşturması sağlanarak kendi aralarında tutarlı ve anlamlı olmasına dikkat edilmiştir. Öğrencilerin % 77, 8’inin olimpiyat oyunlarının dört yılda bir yapıldığını bilmesine rağmen, % 69,7’sinin ilk kez ne zaman yapıldığını ve olimpik hareketin dünyadaki temsilcisini %78,9, Türkiye’deki temsilcisini %71,1 oranında bilmedikleri ortaya çıkmıştır. Sembollerde, halkaların hem yazılı hem de görsel olarak birinci sırada ifadelendirildiği görülmektedir. Kavramlar için yapılan analizlerde olimpiyat kavramında spor, organizasyon; olimpizmde, yönetim ve organizasyon, olimpiyat düşüncesi; olimpik harekette ise bedensel hareket ve olimpik düşünce gibi temalar bulunmuş, olimpiyat oyunlarında en çok tekrarlanan kavramların spor/spor branşları (%38,14; %10,34; %7,73), diğer iki kavramın rekabet (%8,35) ve başarı (%6,42) olduğu ortaya çıkmıştır. Sporda ideallerde fair play ve kazanmak temaları öne çıkarken, fair play ile ilgili cevaplarda sporda saygı ve dostluk öne çıkmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin olimpik konularla ilgili farkındalıklarının yeterli düzeyde olmadığını, kavramları değerlendirmede spor ve yarışmaya odaklanma eğiliminde olduklarını söylemek mümkündür. Anahtar Kelimeler: Olimpik, olimpiyat oyunları, olimpizmPublication Open Access Spor ve medya iişkisi ve Türkiye'de spor medyası(1995-01-01) GÜLER, MELİKE LALE; Güler M. L., Demir V.Kitle iletigim araglan(medya), geni$ kitlelere ulagabilmesi ve bu kitleleri kolayhkla etkileyebilmesi agrsrndan yasantlmzda gok onemli yeri olan araglardr. Kitle iletigimi kavramt yakrn donemde ortaya grkan bir kawamdr. Basrn-yayrn sanayiindeki geligim, radyo, televizyon gibi gorsel ve i$itsel araglarm yaygrnlaqmasr, teknolojideki hrzh geliqmelerin klasik basn kavramryla ifade edilemeyecek hale gelmesi bunlann hepsini ifade edecek bir kavrama ihtiyag gostermigtir. Kitle iletiqimi biitilr bunlafl igeren bir kawam olarak kullanrlmaktadrr. Kitle iletigimini sa[layan gazete, radyo, televizyon gibi araglara da kitle iletigim araqlan adt verilmektedirPublication Open Access Evaluation of Body Mass Index and Body Compositions of Elite and Non-Elite Korfball Athletes by Gender: Descriptive-Comparative Study(2022-03-01) GÜLER, MELİKE LALE; ODABAŞ H. İ., GÜLER M. L., GÜNAY A.The aim of the study was to compare the body mass index (BMI) and body compositions of elite and non- elite play- ers by gender in korfball, a mixed-gender team sport. Material and Methods: Thirty-nine athletes aged 17-30, 20 national athletes play- ing in international tournaments, and 19 playing only in national tour- naments voluntarily participated in the study. Body compositions of the participants were evaluated by using a Bluetooth-based device, BiodyXpert Bioimpedance. Fat%, fat weight, lean body weight (LBW), bone mineral content, total water, and basal metabolic rate were evaluated. Results: The BMI, %fat, LBW of the elite female and male players respectively is (21.00±2.73kg/m2 , 22.17±4.93, 47±4.31); (22.88±3.23 kg/m2 , %14.88±5.51, 64.13±6.2kg). The BMI, %fat, LBW of the non-elite female and male players respectively is (20.33±2.90 kg/m2 , %21.58±5.00, 44.5±4.1kg); (21±3.00 kg/m2 , %13.86±5.55, 62.71±1.16 kg). Height, weight, %fat, muscle mass and LBW values of elite athletes were found to be significantly higher than those of non- elite athletes (p<0.05). There was no significant difference in BMI and height values between the two groups (p<0.05). Conclusion: BMI and fat% of elite and non-elite female and male korfball players are within normal limits. LBW is higher in elite athletes than in non-elite athletes. As in other sports, fat % and fat weight are higher in female athletes than men, and LBW is higher in men. This difference is thought to be due to the physiological difference between men and women. Keywords: Korfball; body composition; body mass indexPublication Open Access Parental awareness and knowledge for participating in talent selection of golf(2017-05-01) AGOPYAN, ANİ; ÇOTUK, MÜFİDE; GÜLER, MELİKE LALE; AGOPYAN A., GÜLER M. L., ÇOTUK M., ODABAŞ H. İ.The aim of this study was to determine the golf knowledge and awareness of the parents whose children were involved in a golf talent selection project. It was held in order to spread golf and find new talents in Turkey. A questionnaire was applied to the parents of 400 children (223 boys and 178 girls) aged 8-11 during this project. Frequency distribution was used for each question (p<0.05). As a result, the majority of the parents who live in Silivri - where one of the well-known golf facilities in Turkey is located - did not have any knowledge about golf but the majority of the parents (97.3%) wanted their children to be involved in golf. This was not effective to bring their children for the project because more than half of the parents brought their children for golf talent selection leading by their of physical education and sport teachers (53.6 %). In addition more than half of the parents were active in sports therefore they encouraged and supported their children to play golf