Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Tez Koleksiyonu by Language "uig"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Metadata only Ergenlerde güneş ışınları, bronzlaşma ve kendi kendine deri muayenesi konusunda verilen eğitimin bilgi ve davranışlara etkisi(Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019) Duran, Emel; Ergün, Ayşe; Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı -Amaç: Güneşe zararlı maruziyetin ve dolayısıyla deri kanseri riskinin azaltılması için çocukluk çağlarında doğru bilgi ve davranışların kazandırılması önemlidir. Bu çalışma güneşten korunma ve kendi kendine deri muayenesi programının (GK-KKDMP) Türk ergenlerin bilgi ve davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.Gereç ve yöntem: Çalışma öntest- sontest kontrol gruplu deneysel bir araştırmadır. Çalışma İstanbul’da bir lisede öğrenim gören girişim grubunda 125, kontrol grubunda 296 öğrenci ile yapıldı. Veriler tanıtıcı form, güneşten korunma bilgi anketi, Transteoretik model güneşten korunma (GK) ve güneş koruyucu kullanma (GKK) değişim aşamaları, güneşten korunma davranış ölçeği, karar dengesi, öz yeterlilik ölçeği ve bronzlaşma tutumu soruları ile toplandı. Güneşten korunma ve kendi kendine deri muayenesi programı bir hafta süre ile asılan farkındalık afişleri, video gösterimi ve sağlık eğitimini içermektedir.Bulgular: Program sonrasında ergenlerin güneş yanığı sayısının azaldığı, KKDM muayenesi yapma sıklığının arttığı, bronzlaşmaya yönelik farkındalığın arttığı, GK ve GKK değişim aşamalarında ilerleme görüldüğü, güneşten korunma davranışlarının, öz yeterliliğin ve yarar algılarının artığı saptandı. Ayrıca girişim grubundaki öğrencilerin GK-DSÖ puanlarında da kontrol grubuna göre anlamlı yükselme olduğu belirlendi.Sonuç: Güneşten korunma ve kendi kendine deri muayenesi programı, öğrencilerin bilgi ve davranışlarını geliştirmede etkili bulundu ve okullarda uygulanması önerilir. İlerideki çalışmalarda GK-KKDMP’nın uzun süreli etkileri değerlendirilebilir. --------------------Aim: It is important to raise awareness, give accurate knowledge and develop behavior during childhood in order to decrease the harmful sunlight exposure and the risk of skin cancer. This study is conducted to determine the effect of sun protection and skin self- examination program(SP-SSEP) on the knowledge and behavior of Turkish adolescents.Method: The study is pretest posttest control group experimental research. The research is conducted at in a high school in İstanbul with an intervention group, consisting of 125 students and a control group, consisting of 296 students . The data were were collected with the questions about sun protection, Transtheoretical model sun screen use, stages of change, sun protection behavior scale, decision balance, self-sufficiency scale, sun protection proceeses, sun-tanning behavior. Sun protection and skin self-examinatian program comprise of health education, video display, a wareness posters posted on the walls for a week.Results: At the end the program, it is determined that the number of sunburns has decreaed, the frequency of skin self- examination has increased, The awareness of sun tanning has inareased, sun protection and sun screen uses have improved, sun protection behavior, self- sufficiency and benefit perception have increased.Conclusions: Sun protection and skin self-examination have been found effective in the impovement of the student knowledge and behavior thus. İt is advised to carry out this program at schools. İn future researches, the long-term effects of SP-SSEP can be evaluated.Item Metadata only Klasik dönem Mâtürîdî kelamında duyum ve duyulurlar(Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Dinçaslan, Sibel; Güdekli, Hayrettin Nebi; Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Kelam Bilim DalıFilozofların psikoloji, fizyoloji ve epistemoloji bahisleri altında ele aldığı duyular veduyulur nesnelere dair meseleler, Klasik dönem Mâtürîdî kelâmında çoğunlukla bilgi ve varlıkanlayışına ilişkin problemler etrafında tartışılagelmiştir. İlkçağ ve İslam filozoflarıduyumsamayı temelde nefsin hareketi veya kuvvesi kabul etmiş olsalar da nihayetinde bu yetiyiruh ve bedenin ortak fiili olarak görmüşlerdir. Bu düalist duyu anlayışını Fârâbî ve İbn Sînâ ilebenzer şekilde yansıtan Mâtürîdî kelâm âlimleri de duyu yetisinin temelde ruhsal bir güçolduğunu kabul etmekle birlikte bilgi elde etmede ruh ve bedenin ortak hareket ettiklerinidüşünmüşlerdir. Tezimizde, felsefe tarihinde duyular hakkında oluşturulan genel çerçeveüzerinden, klasik Mâtürîdî kelam geleneğinin duyular ve duyulur nesnelere dair benimsediğitemel yaklaşımlar incelenmiştir. Duyuların ve duyulurların mahiyeti, birbiriyle olan ilişkisi,duyumsamanın nasıl gerçekleştiği ve bu bilgi kaynağının bilgi teorisinde nerede durduğumeseleleri klasik kaynaklar üzerinden detaylı şekilde ortaya konmuştur.--------------------The issues related to senses and sensible objects, which philosophers deal with under thesubjects of psychology, physiology, and epistemology, have been discussed mostly around theproblems of knowledge and the understanding of existence in the classical period Mâturîdîtheology. Although ancient and Islamic philosophers basically accepted sensation as themovement or force of the soul, they eventually saw this ability as the joint act of the soul andbody. Mâturîdî theologians, who reflected this dualist understanding of sense in a similar wayto Fârâbî and İbn Sînâ, accepted that sensory faculty was essentially a spiritual power, besidethought that the soul and body act together in obtaining knowledge. In our thesis, the basicapproaches adopted by the classical Mâturîdî theological tradition on senses and sensibleobjects are examined through the general framework established about the senses in the historyof philosophy. The nature of senses and sensibles, their relationship with each other, howsensation takes place, and where this source of information stands in the theory of informationare presented in detail through classical sources.Item Metadata only Küreselleşme ve eğitim : uluslararası öğrenci hareketliliği ve Kassel Üniversitesi'nde öğrenim gören yabancı öğrencilerin işgücü piyasasında çalışma koşulları(Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Yüksel, Cansu; Kaşka, Selmin; Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bilim DalıUluslararası öğrenci hareketliliği olgusu, özellikle 2000'li yıllardan sonra tüm dünyada sayıları hızla artan bir öğrenci grubunu oluşturmaktadır. Küreselleşme süreciyle birlikte yaşanan dönüşümler yükseköğrenimin uluslararasılaşması üzerinde etkili olmuş ve uluslararası öğrenci hareketliliği olgusu üzerinde yapılan araştırmalar yaygınlaşmıştır. Uluslararası öğrenciler sahip oldukları çalışma izni ile gitmiş oldukları ülkelerin işgücü piyasasına girerek, gelişen hizmet sektöründeki işgücü açığını kapatma işlevini görmektedir. Uzun vadede ise ülkeler için nitelikli işgücü rezervini oluşturmaktadır. Bu çalışmada uluslararası öğrenci hareketliliği olgusu, küreselleşme ve neoliberal ekonomi politikaları bağlamında ele alınarak uluslararası öğrencilerin öğrenim görmek üzere gittikleri ülkenin işgücü piyasasındaki işlevleri araştırılmıştır. Tez çalışmasının son bölümünde yer alan alan araştırması, yükseköğrenim görmek amacıyla Almanya'nın Kassel şehrinde bulunan Kassel Üniversitesi'ne gelen uluslararası öğrencilerin işgücü piyasasındaki koşullarını konu almaktadır.Tez çalışmasının amacı uluslararası öğrencilerin ülkelerin işgücü piyasası açısından önemini ortaya koymaktır. Bu bağlamda olguyla ilgili literatür taraması yapılmış ve bu alan üzerinde daha önce yapılmış çalışmalar incelenmiştir. Alan araştırması veri toplama yöntemi olarak niteliksel görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin hizmet sektöründe yer alan yarı zamanlı işlerde çalıştıkları gözlemlenmiştir.--------------------The phenomenon of international student mobility constitutes a rapidly increasing student group all over the world, especially after the 2000s. The transformations experienced with the globalization process have had an impact on the internationalization of higher education and research on international student mobility has become widespread. International students enter the labor market of the countries they have gone with their work permit, and function to close the labor gap in the developing service sector. In the long run, it creates a qualified labor force reserve for countries. In this study, the phenomenon of international student mobility is discussed in the context of globalization and neoliberal economic policies, and the functions of international students in the labor market of the country they go to study are investigated. The research in the last part of the thesis is about the conditions in the labor market of international students who come to Kassel University in Kassel, Germany for higher education. The aim of the thesis is to reveal the importance of international students for the labor market of countries. In this context, a literature review about the case was made and previous studies on this field were examined. Qualitative interview technique was used as a field research data collection method. According to the findings, it was observed that students work part-time jobs in the service sector.Item Metadata only Seçici lazer ergitme yöntemi ile üretilen Ti-6Al-4V malzemelerinin sürüklenerek yüzeylerinin iyileştirilmesi ve aşınma karakteristiklerinin incelenmesi(Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Güneşsu, Emrah; Kaynak, Yusuf; Makine Mühendisliği Anabilim DalıSeçici Lazer Ergitme (SLE), toz yatağında ergitme ile hızlı prototipleme (HP) tekniklerinden biri olup, bir Eklemeli İmalat işlemidir. Seçici Lazer Ergitme (SLE), geleneksel yöntemler ile üretilmesi neredeyse imkânsız olan parça imalatı için oldukça geniş bir platform sağlamaktadır. Bu sayede malzeme/makine ekipmanı üretiminde devrim yaratır niteliktedir. SLE’nin çok eklemeli yaklaşımı, 3D CAD model tasarımını, herhangi bir destekleyici 3D dilimleme programını kullanarak, modeli tipik olarak 20 ila 100 µm arasında son derece ince katmanlara böler ve parça üretimi için 3D yazıcılara gönderir. SLE’de metal tozları, güçlü lazer kaynağı vasıtasıyla ergitilerek kaynaştırılır. Yüksek tarama hızında yönlendirilen lazer kaynaklı ısı enerjisi, üretilen parçaların nihai mekanik ve mikroyapısal özelliklerini belirleyen öenmli bir etkendir. Lazerin etkidiği noktada oluşan ergiyik havuzundaki fiziksel ve kimyasal mekanik ve mikroyapısal özellikleri değiştirir. Ayrıca ergime havuzunun şekli, soğutma kanalları, parçaların geometrik toleransları, hücresel tip kafes profilleri vb. karmaşık geometrilerin yapısal bütünlüğünü önemli oranda etkiler.Bu çalışmada, Seçici Lazer Ergitme yöntemi ile farklı geometriye sahip Ti-6Al-4V numuneleri üretilmiştir. Üretilen numunelere, yüzey işleme yöntemlerinden birisi olan sürükleyerek yüzey iyileştirme yöntemiyle farklı cihaz parametreleri ve yüzey iyileştirme medyaları kullanılarak yüzey kalitelerini iyileştirilme operasyonları uygulanmıştır. Yapılan bu işlemler sonucunda numunelerin aşınma davranışları incelenmiştir. Aşınma davranışları farklı koşul ve parametrelerde işlem gören numuneler ile hiç işlem görmemiş numuneye uygulanmış ve kıyaslanmıştır. Ayrıca yüzey bütünlükleri analizi için numunelerin yüzey pürüzlülükleri, topografileri, mikrosertlikleri, tane yapıları karakteristikleri ölçülerek analizleri gerçekleştirilmiştir. --------------------Selective Laser melting (SLM) is one of the techniques of powder bed fusion rapid prototyping (HP) and is an additive manufacturing process. Selective Laser melting (SLM) revolutionizes material/machine equipment production by providing a large platform for parts manufacturing that is almost impossible to produce by conventional methods. SLM is multi-splice approach uses the 3D CAD model design, using any supporting 3D slicing program, to divide the model into extremely thin layers, typically between 20 and 100 µm, and send it to 3D printers for part generation. In SLM, metal powders are fused by melting by means of a powerful laser source. Laser-induced heat energy, which is directed at a high scanning rate, alters the physical and chemical events in the ergiik melt that determine the final mechanical and microstructural properties of the manufactured parts and occurs at the point where the laser is affected. Also the shape of the melt pool, cooling channels, geometric tolerances of parts, cellular type lattice profiles etc. it significantly affects the structural integrity of complex geometries.In this study, the surface quality of Ti-6Al-4V materials with different geometry produced by selective laser smelting method was improved by using different device parameters and surface improvement media using drag surface improvement method, which is one of the surface treatment methods. As a result of these processes, the wear behavior of the samples was examined. Wear behavior of the materials was compared with the materials that were treated under different conditions and parameters as a result of the wear tests performed on the materials that were not treated at all. In addition, surface roughness, topography, microsertlik, grain structure characteristics of the samples were measured for surface Integrity analysis.Item Metadata only Türkiye'de 2002 sonrası din eğitimi tartışmaları(Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Altıntaş, Emre; Koç, Ahmet; Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Eğitimi Bilim DalıTürkiye’de 2002 sonrası dönem, örgün din eğitimi alanında yoğun tartışmaların yapıldığı önemli bir zaman dilimidir. Bu dönemde konuyla ilgili tartışmalar; DKAB dersi, seçmeli din dersleri, imam hatip okulları ve yüksek din eğitimi bağlamında cereyan etmiştir. DKAB dersiyle ilgili tartışmalarda bu dersin statüsü, öğretim programı ve ders kitabı ile öğretmeni irdelenmiştir. Seçmeli din derslerine dair tartışmalarda isteğe bağlı din eğitimi, bu derslerin meşruiyeti ve uygulamadaki durumu incelenmiştir. İmam hatip okulları kapsamında okulların amacı, öğretim programı, öğrencisi ve öğretmeniyle imam hatip ortaokulu konuları ele alınmıştır. Yüksek din eğitimi bağlamında ise; yüksek din eğitiminin amacı, isimlendirilmesi, bölümlere ayrılması, bu eğitimde öğretmen yetiştirilmesi, uzaktan eğitim, bu eğitimin müfredatı, öğrencisi ve öğretim üyesi konuları tartışılmıştır.--------------------The post-2002 period in Turkey, an important period when intense debates were made in the field of formal religious education. Discussions on the subject in this period took place within the context of DKAB course, elective religion courses, imam hatip schools and higher religious education. In the discussions about the DKAB course, the status of this course, the curriculum and the textbook and the teacher were examined. In the discussions on elective religion courses, optional religious education, the legitimacy of these courses and their status in practice were examined. Within the scope of imam hatip schools, the purpose of the schools, the curriculum, the students and teachers, and imam hatip secondary school were discussed. In the context of higher religious education; the purpose of higher religious education, naming it, dividing it into departments, training teachers in this education, distance education, the curriculum of this education, students and lecturers were discussed.Item Metadata only Uygurca Altun Yaruk’a ait belgeler (401-450)(Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2006) Savaşçı, Yusuf; Kaya, Ceval; Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Türk Dili Bilim DalıÖZETBu çalışma, Uygurca Altun Yaruk’a ait 50 belgenin transliterasyon, transkripsiyon, dizin ve tıpkıbasımını içermektedir. Bu belgeler Almanya’da Berlin’deki iki koleksiyonda korunmaktadır.Altun Yaruk, Mahayana Budizmine ait bir sutra kitabıdır. Şıñko Şeli Tutuñ tarafından Çinceden Uygurcaya çevrilmiş olan eser, Budizmin temellerini, felsefesini, Buda’nın menkıbe ve vaazlarını içerir. Eserin birçok nüshası vardır. En büyük nüsha Petersburg’dadır SUMMARYThis work comprises transcription and transliteration of 50 documents which belongs to Golden Light. It also comprises differences between paralell documents in Radloff-Malov copy and our documents. Golden Light is a Sutra book which belongs to Mahayana Budism. This text, translated from Chinese to Uygur language by Şıñko Şeli Tutuñ, includes the essence and philosophy of Budism, as well as legends and sermons of Buda. The text has three copies. The biggest copy of them is protected in Asian Museum at Petersburg. 50 documents, studied in this work, are protected in Turfan Collection in Berlin-Brandenburg Science Academy.Introduction, text, index and original copies are chapters of this work.Transliteration and transcription of 50 documents belonging to Golden Light and differences between paralell documents in Radloff-Malov copy and our documents are given in the text. Subsequently, words used in the text are given in the index. At the end of the work, original copies of documents are attached.Item Metadata only Veri işleme öğrenme alanının ortaokul matematik ders kitaplarında işlenişinin öğretim programı açısından değerlendirilmesi(Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü, 2019) Sevim, Kübra; Çanakçı, Orhan; İlköğretim Anabilim Dalı İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim DalıBu araştırmada veri işleme öğrenme alanı kazanımlarının ortaokul matematik ders kitaplarında işlenişinin Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı’nda programın öğrenme süreci, matematiksel beceriler, değerler eğitimi ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları açısından incelemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır.Çalışma grubu ölçüt örneklem yöntemiyle belirlenmiş, mesleğinde en az üç yılı doldurmuş ve ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde lisansüstü eğitim almış veya almakta olan 7 matematik öğretmeninden oluşmuştur.Araştırmada 2018-2019 eğitim-öğretim yılında kullanılan Koza Yayınları’na ait 7. sınıf Matematik Ders Kitabı (Erenkuş ve Eren Savaşkan, 2018) incelenmiştir. Çalışmada İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı dikkate alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan Ortaokul Matematik Ders Kitabı Değerlendirme Formu kullanılmıştır.Katılımcılara değerlendirme formunu doldururken yardımcı olması için araştırmacı tarafından örnek bir değerlendirme formu hazırlanmıştır. Burada aynı ifadelere farklı anlamlar yüklenmesinin önüne geçilmiştir.Verilerin analizi betimsel analiz ile yapılmıştır. Daha önceden belirlenmiş kavramlara göre kodlama yapılmıştır. Değerlendirme formu tema ve alt temalarla oluşturulmuştur. Öğrenme süreci, matematiksel beceriler, değerler eğitimi ve ölçme değerlendirme olmak üzere dört tema oluşturulmuştur.Araştırma sonucunda ders kitabının veri işleme öğrenme alanına yönelik kısmı; öğrenme süreci, matematiksel beceriler ve ölçme değerlendirme temalarında çoğunlukla yetersiz bulunmuştur. Değerler eğitiminde ise katılımcılar tarafından yeterli bulunmuştur.--------------------In this research, it is aimed to examine the process of data processing learning domain acquisition in middle school mathematics curriculum in terms of learning process, mathematical skills, values education and measurement-evaluation approaches in Middle School Mathematics Textbooks. Screening model was used in this study which was conducted by qualitative research method.The study group determined by criterion sampling method, consisted of 7 mathematics teachers who completed at least 3 years in their profession or continued their postgraduate education in the department of elementary mathematics teaching.In the research, 7th grade mathematics textbook (Erenkuş and Eren Savaşkan, 2018) of Koza Publishing which was used in 2018-2019 academic year was examined. In this study, Middle School Mathematics Textbook Evaluation Form prepared by the researcher was used considering the Primary School Mathematics Course Curriculum.A sample evaluation form was prepared by the researcher to assist the participants in completing the evaluation form. In this way, it is prevented to give different meanings to the same expressions.The data were analyzed by descriptive analysis. Coding was made according to predetermined concepts. The evaluation form was created with themes and sub themes. Four themes were developed: learning process, mathematical skills, values education, assesment and evaluation.As a result of the research, the part of the textbook related to data processing learning domain; learning process, mathematical skills, assessment and evaluation themes were found mostly inadequate. On the other hand, the values education were found sufficient by the participants.Item Metadata only X ve Y kuşaklarında iş tatminin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi : bir kamu kurumunda araştırma(Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Akıl, Sema Özfalcı; Öncer, Ayla Zehra; İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim DalıBu çalışmada X ve Y kuşaklarında iş tatmininin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada veri toplama anket yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Kuşakların iş tatminini ölçmek için, Dawis ve arkadaşları tarafından geliştirilen “Minnesota İş Tatmin Ölçeği”; örgütsel bağlılık seviyelerini ölçmek amacıyla da Meyer ve Allen’in üç boyutlu örgütsel bağlılık ölçeği kullanılmıştır. İstanbul ili Marmara Üniversitesinde görev yapmakta olan 87 X kuşağı ve 113 Y kuşağı çalışanı olmak üzere toplamda 200 kişiyi içermektedir. Araştırmada, çıkarımsal ve karşılaştırmalı istatistiksel analiz yöntemleri uygulanmıştır. Hazırlanan anket SPSS 22.0 for Windows paket programında güvenirlik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada kullanılan anket verilerinin güvenilirliğini ölçmede Cronbach’s Alpha yöntemi kullanılmıştır.Değişkenler arasındaki korelasyon katsayısının hesaplanması ile değişken arasındaki ilişkinin gücü ortaya konulmak istenmiş ve yapılan analize göre iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasında X kuşağına göre 0, 262 değeri elde edildiğinden pozitif yönlü ve anlamlı ve düşük şiddette korelasyon bulunmuştur. Değişkenler arasındaki korelasyon katsayısının hesaplanması ile değişken arasındaki ilişkinin gücü ortaya konulmak istenmiş ve yapılan analize göre iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasında Y kuşağına göre 0,687 değeri elde edildiğinden pozitif yönlü ve anlamlı ve orta şiddette korelasyon bulunmuştur. İş tatmini ve örgütsel bağlılık kavramının kuşaklara göre karşılaştırmasında Y kuşağının iş tatmini kavramına ait düzeyin X kuşağına oranla daha yüksek olduğu söylenebilir.İÇİNDEKİLERSayfa No.ÖZETiABSTRACTiiİÇİNDEKİLERiiiTABLOLAR LİSTESİviiŞEKİLLER LİSTESİviiiGİRİŞ9BİRİNCİ BÖLÜM12KUŞAKLAR VE KUŞAKLARIN SINIFLANDIRILMASI121.1. Kuşak Kavramını Oluşturan Etkenler121.1.1. Yaş Olgusu121.1.2. Fiziksel Yaş121.1.3. Yaşam Seyri Teorisi131.2. Kuşak Kavramı131.3. Kuşakların Sınıflandırılması151.3.1. Sessiz Kuşak (Geleneksel)161.3.2. Bebek Patlaması Kuşağı (Baby Boomers)171.3.3. X Kuşağı191.3.4. Y Kuşağı221.3.5. Z Kuşağı251.4. X ve Y Kuşağı Arasındaki Farklılıklar271.5. Sosyo-Demografik Özelliklerine Göre Türkiye’deki Kuşaklar29İKİNCİ BÖLÜM30İŞ TATMİNİ KAVRAMSAL ÇERÇEVE302.1. İş Tatmini Kavramı302.1.1. İş Tatminin Önemi312.2. İş Tatmininin Kuramsal Temelleri322.2.1. Kapsam Teorileri322.2.1.1. Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi332.2.1.2. McGregor’un X ve Y Kuramı342.2.1.3. Herzberg’in Çift Faktör Teorisi362.2.1.4. Alderfer’in ERG Teorisi362.2.1.5. McClelland’ın Başarı İhtiyacı Teorisi372.2.2. Süreç Teorileri382.2.2.1. Vroom’un Beklenti Teorisi382.2.2.2. Lawler ve Porter’ın Geliştirilmiş Beklenti Teorisi392.2.2.3. Locke’un Hedef Belirleme Teorisi392.2.2.4. Eşitlik Teorisi402.2.2.5. Amaç Teorisi402.3. İş Tatminini Etkileyen Faktörler412.3.1. Örgüt ile İlgili Faktörler412.3.1.1. İşin Niteliği (İşin Kendisi)412.3.1.2. Ücret ve Yan Ödemeler412.3.1.3. Bireyler Arası İlişkiler422.3.1.4. Yükselme Fırsatları422.3.1.5. Çalışma Arkadaşları432.3.2. Kişisel Faktörler432.3.2.1. Yaş432.3.2.2. Cinsiyet442.3.2.3. Eğitim442.3.2.4. Yetenek452.3.2.5. Motivasyon452.3.2.6. Kişilik462.3.2.7. Medeni Durum462.3.3. İş Tatminini Çevresel Açıdan Etkileyen Unsurlar462.3.3.1. Aile462.3.3.2. Coğrafi Bölge472.4. İş Tatmininin ve Tatminsizliğinin Sonuçları47ÜÇÜNCÜ BÖLÜM50ÖRGÜTSEL BAĞLILIK503.1. Bağlılık Kavramı503.2. Örgütsel Bağlılık Kavramı513.2.1. Örgütsel Bağlılığın Önemi523. 3. Örgütsel Bağlılık Süreci543.3.1. İşe Alma ve Seçme Süreci553.3.2. Örgütsel Toplumsallaşma553.4. Örgütsel Bağlılık Göstergeleri563.4.1. Örgütün Amaç ve Değerlerini Kabul ve İnanma563.4.2. Örgüt İçin Fedakarlıkta Bulunabilme563.4.3. Örgütte Varlığı Sürdürmeye Dair Duyulan İstek573.4.4. Örgüt Kimliği İle Kimliklenme573.4.5. İçselleştirme583.5. Örgütsel Bağlılığın Boyutları583.5.1. Tutumsal Bağlılık Yaklaşımları593.5.1.1. Etzioni’nin Yaklaşımı603.5.1.2. Kanter’in Yaklaşımı613.5.1.3. O’Reilly ve Chatman Yaklaşımı623.5.1.4. Allen ve Meyer Yaklaşımı633.5.1.4.1. Duygusal Bağlılık643.5.1.4.2. Devam Bağlılığı663.5.1.4.3. Normatif Bağlılık663.5.1.5. Penley ve Gould’un Yaklaşımı673.5.2 Davranışsal Bağlılık Yaklaşımları683.5.2.1. Becker Yaklaşımı693.5.2.2. Salancik Yaklaşımı693.5.3. Çoklu Bağlılık Yaklaşımı703.6. Örgütsel Bağlılığı Etkileyen Faktörler713.6.1. Kişisel Özellikler713.6.1.1. Cinsiyet713.6.1.2. Yaş713.6.1.3. Medeni Durum723.6.1.4. Eğitim Düzeyi723.6.2. Örgütsel Faktörler733.6.2.1. Ücret733.6.2.2. İşin Niteliği743.6.2.3. Yönetim Tarzı743.6.2.4. Örgüt Kültürü743.6.2.5. Örgütsel Adalet753.6.2.6. Örgütsel Ödüller753.6.2.7. Rol Belirsizliği763.6.2.8. Takım Çalışması763.7. Örgütsel Bağlılığın Sonuçları763.7.1. Düşük Düzey Örgütsel Bağlılık773.7.2. Orta (Ilımlı) Düzey Örgütsel Bağlılık77DÖRDÜNCÜ BÖLÜM783.7.3. Yüksek Düzey Örgütsel Bağlılık784.1. Araştırmanın Amacı804.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi804.3. Araştırmanın Sınırlılıkları ve Varsayımı804.4. Araştırmanın Hipotezleri814.5. Araştırmanın Modeli824.5. Verilerin Toplanması824.5.1. İş Tatmin Ölçeği834.5.2. Örgütsel Bağlılık Ölçeği844.6. Verilerin Analizi844.7. Araştırmanın Bulguları854.7.1. Örneklem Grubunun Demografik Özelliklerine İlişkin Bulgular854.7.2. Kuşaklara Göre Çıkarımsal İstatistik Bulguları87Tablo 4.9: X Kuşağının İş Tatmin Düzeyi ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki Çoklu Regresyon Analizi88Tablo 4.14: Y Kuşağının İş Tatmin Düzeyi ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki Çoklu Regresyon Analizi93SONUÇ98KAYNAKÇA105EKLER119Ek 1: Demografik Bilgi Formu119Ek 2: İş Tatmini Ölçeği120Ek 3: Örgütsel Bağlılık Ölçeği122--------------------İn this study, the effect of job satisfaction of X and Y generations on organizational commitment was examined. The research was carried out with the survey method. In order to determine the organizational commitment levels of the generations, Meyer and Allen's three-dimensional organizational commitment scale was used. “Minnesota Job Satisfaction Scale” developed by Dawis et al. Was used to measure the job satisfaction of generations. It includes a total of 200 people, including 87 X generation and 113 Y generation employees working in the Administrative Affairs Department of Istanbul Marmara University. Descriptive and comparative statistical analysis methods were used in the research. The prepared questionnaire was subjected to reliability analysis in SPSS 22.0 for Windows package program. Cronbach's Alpha method was used to measure the reliability of the survey data used in the research.The strength of the relationship between the variable was calculated by calculating the correlation coefficient between the variables, and according to the analysis, a positive and significant and low severity correlation was found between the job satisfaction and organizational commitment, since the value of 0,262 was obtained. The strength of the relationship between the variable was calculated by calculating the correlation coefficient between the variables and according to the analysis, a positive and significant and moderate severity correlation was found between the job satisfaction and the organizational commitment, as a value of 0,687 was obtained according to the Y generations. When comparing the concept of job satisfaction and organizational commitment according to generations, it can be said that the level of the generation Y job satisfaction level is higher than that of the X generation.İÇİNDEKİLERSayfa No.ÖZETiABSTRACTiiİÇİNDEKİLERiiiTABLOLAR LİSTESİviiŞEKİLLER LİSTESİviiiGİRİŞ9BİRİNCİ BÖLÜM12KUŞAKLAR VE KUŞAKLARIN SINIFLANDIRILMASI121.1. Kuşak Kavramını Oluşturan Etkenler121.1.1. Yaş Olgusu121.1.2. Fiziksel Yaş121.1.3. Yaşam Seyri Teorisi131.2. Kuşak Kavramı131.3. Kuşakların Sınıflandırılması151.3.1. Sessiz Kuşak (Geleneksel)161.3.2. Bebek Patlaması Kuşağı (Baby Boomers)171.3.3. X Kuşağı191.3.4. Y Kuşağı221.3.5. Z Kuşağı251.4. X ve Y Kuşağı Arasındaki Farklılıklar271.5. Sosyo-Demografik Özelliklerine Göre Türkiye’deki Kuşaklar29İKİNCİ BÖLÜM30İŞ TATMİNİ KAVRAMSAL ÇERÇEVE302.1. İş Tatmini Kavramı302.1.1. İş Tatminin Önemi312.2. İş Tatmininin Kuramsal Temelleri322.2.1. Kapsam Teorileri322.2.1.1. Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi332.2.1.2. McGregor’un X ve Y Kuramı342.2.1.3. Herzberg’in Çift Faktör Teorisi362.2.1.4. Alderfer’in ERG Teorisi362.2.1.5. McClelland’ın Başarı İhtiyacı Teorisi372.2.2. Süreç Teorileri382.2.2.1. Vroom’un Beklenti Teorisi382.2.2.2. Lawler ve Porter’ın Geliştirilmiş Beklenti Teorisi392.2.2.3. Locke’un Hedef Belirleme Teorisi392.2.2.4. Eşitlik Teorisi402.2.2.5. Amaç Teorisi402.3. İş Tatminini Etkileyen Faktörler412.3.1. Örgüt ile İlgili Faktörler412.3.1.1. İşin Niteliği (İşin Kendisi)412.3.1.2. Ücret ve Yan Ödemeler412.3.1.3. Bireyler Arası İlişkiler422.3.1.4. Yükselme Fırsatları422.3.1.5. Çalışma Arkadaşları432.3.2. Kişisel Faktörler432.3.2.1. Yaş432.3.2.2. Cinsiyet442.3.2.3. Eğitim442.3.2.4. Yetenek452.3.2.5. Motivasyon452.3.2.6. Kişilik462.3.2.7. Medeni Durum462.3.3. İş Tatminini Çevresel Açıdan Etkileyen Unsurlar462.3.3.1. Aile462.3.3.2. Coğrafi Bölge472.4. İş Tatmininin ve Tatminsizliğinin Sonuçları47ÜÇÜNCÜ BÖLÜM50ÖRGÜTSEL BAĞLILIK503.1. Bağlılık Kavramı503.2. Örgütsel Bağlılık Kavramı513.2.1. Örgütsel Bağlılığın Önemi523. 3. Örgütsel Bağlılık Süreci543.3.1. İşe Alma ve Seçme Süreci553.3.2. Örgütsel Toplumsallaşma553.4. Örgütsel Bağlılık Göstergeleri563.4.1. Örgütün Amaç ve Değerlerini Kabul ve İnanma563.4.2. Örgüt İçin Fedakarlıkta Bulunabilme563.4.3. Örgütte Varlığı Sürdürmeye Dair Duyulan İstek573.4.4. Örgüt Kimliği İle Kimliklenme573.4.5. İçselleştirme583.5. Örgütsel Bağlılığın Boyutları583.5.1. Tutumsal Bağlılık Yaklaşımları593.5.1.1. Etzioni’nin Yaklaşımı603.5.1.2. Kanter’in Yaklaşımı613.5.1.3. O’Reilly ve Chatman Yaklaşımı623.5.1.4. Allen ve Meyer Yaklaşımı633.5.1.4.1. Duygusal Bağlılık643.5.1.4.2. Devam Bağlılığı663.5.1.4.3. Normatif Bağlılık663.5.1.5. Penley ve Gould’un Yaklaşımı673.5.2 Davranışsal Bağlılık Yaklaşımları683.5.2.1. Becker Yaklaşımı693.5.2.2. Salancik Yaklaşımı693.5.3. Çoklu Bağlılık Yaklaşımı703.6. Örgütsel Bağlılığı Etkileyen Faktörler713.6.1. Kişisel Özellikler713.6.1.1. Cinsiyet713.6.1.2. Yaş713.6.1.3. Medeni Durum723.6.1.4. Eğitim Düzeyi723.6.2. Örgütsel Faktörler733.6.2.1. Ücret733.6.2.2. İşin Niteliği743.6.2.3. Yönetim Tarzı743.6.2.4. Örgüt Kültürü743.6.2.5. Örgütsel Adalet753.6.2.6. Örgütsel Ödüller753.6.2.7. Rol Belirsizliği763.6.2.8. Takım Çalışması763.7. Örgütsel Bağlılığın Sonuçları763.7.1. Düşük Düzey Örgütsel Bağlılık773.7.2. Orta (Ilımlı) Düzey Örgütsel Bağlılık77DÖRDÜNCÜ BÖLÜM783.7.3. Yüksek Düzey Örgütsel Bağlılık784.1. Araştırmanın Amacı804.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi804.3. Araştırmanın Sınırlılıkları ve Varsayımı804.4. Araştırmanın Hipotezleri814.5. Araştırmanın Modeli824.5. Verilerin Toplanması824.5.1. İş Tatmin Ölçeği834.5.2. Örgütsel Bağlılık Ölçeği844.6. Verilerin Analizi844.7. Araştırmanın Bulguları854.7.1. Örneklem Grubunun Demografik Özelliklerine İlişkin Bulgular854.7.2. Kuşaklara Göre Çıkarımsal İstatistik Bulguları87Tablo 4.9: X Kuşağının İş Tatmin Düzeyi ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki Çoklu Regresyon Analizi88Tablo 4.14: Y Kuşağının İş Tatmin Düzeyi ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki Çoklu Regresyon Analizi93SONUÇ98KAYNAKÇA105EKLER119Ek 1: Demografik Bilgi Formu119Ek 2: İş Tatmini Ölçeği120Ek 3: Örgütsel Bağlılık Ölçeği122