Person: KARACA, SEMRA
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
KARACA
First Name
SEMRA
Name
19 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 19
Publication Open Access The effect of psychoeducation on the social skills and problem-solving skills of female prisoners(2022-01-01) KARACA, SEMRA; KIZILKAYA M., Unsal G., KARACA S.Objectives: This research was designed to evaluate the effect of education developed to address the psychosocial needs of women in penal institutions related to social skills and problem-solving skills. Methods: The research was conducted between April 2013 and March 2014 with women serving a sentence in 2 Type E, closed prisons in Aydın, Turkey. The data were collected using a personal information form, a brief questionnaire, the Social Skills Inventory (SSI), the Problem-Solving Inventory (PSI) and an evaluation form. Content analysis was used to assess qualitative data, including frequency and percentage distribution, and quantitative data were evaluated using a t-test for dependent groups. Results: The average age of the participants was 37.79±8.94 years, and 48.1% were illiterate. In all, 25.9% of the women were convicted of theft and 72.2% had another 1-4 years remaining to serve. The mean PSI score before the psychoeducation course was 115.72±15.77, and 110.85±14.01 after the program. The mean SSI score was 243.94±31.15 before the psychoeducation course and 248.92±42.59 afterwards. There was a statistically significant difference between the mean scores of both scales before and after the psychoeducation program. Conclusion: The psychoeducation program prepared to meet the needs of the female prisoners studied had a positive effect on their social skills and problem-solving skills. The addition of psychoeducation programs to the educational programs offered in penal institutions could be very beneficial. Additional studies with control group monitoring are recommended.Publication Metadata only 3-6 yaş grubu kanser hastası çocukların ebeveynlerinde öz duyarlık, psikolojik dayanıklılık ve depresif belirtiler(2021-08-28) KARACA, SEMRA; Durgut T., KARACA S.Publication Open Access Bir grup üniversite öğrencisinde toplumsal cinsiyet rolleri ve homofobi arasındaki ilişkilerin incelenmesi(2021-01-01) KARACA, SEMRA; Kara Z., Karaca S.Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencileri örnekleminde toplumsal cinsiyet rolleri ve homofobi arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan çalışma bir devlet üniversitesinde okuyan 1048 üniversite öğrencisi ile yürütüldü. Veriler Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği ve Eşcinsellere İlişkin Tutumlar Ölçeği ile toplandı. Çalışma verileri bilgisayar ortamında SPSS 21 paket programı kullanılarak analiz edildi. Veriler değerlendirilirken değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu Shapiro Wilks testi ile analiz edildi. Sosyodemografik özellikler ve ölçek puan dağılımı tanımlayıcı istatistiksel analizler, bağımsız iki değişkenin karşılaştırılmasında normal dağılıma uygunluk sağlanıyorsa student t testi, sağlanamadığında ise Mann Whitney U testi ile analiz edildi. Ölçek puanları arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon analizi ile incelendi. Tüm analizler için anlamlılık p<0.05 düzeyinde kabul edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,39±2.23’tü ve %43,9’u erkekti. Öğrencilerin eşcinsellere yönelik tutum ölçeği puan ortalaması 86,71±24,88 olup, %49,04’ü ölçekten ortalamanın üstünde puan aldı. Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri puan ortalaması 66,49±22,33’tü. Toplumsal cinsiyet rolleri ve eşcinsellere ilişkin tutum ölçekleri puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönde ilişkiler (r=,310 ile ,651; p=,000) olduğu bulundu. Sonuç: Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları daha çok gelenekseldir ve yaklaşık yarısının eşcinsellere ilişkin tutumları homofobiktir. Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rolleri ile homofobi ilişkilidir ve toplumsal cinsiyet rolleri ölçeğinden alınan puanlar arttıkça homofobi ölçeğinden alınan puanlar da artmaktadır.Publication Open Access Ergenlere verilen çatışma yönetimi programının değerlendirilmesi: yetiştirme yurdu örneği(2021-01-01) ÜNSAL, GÜL; KARACA, SEMRA; Çiçekoğlu Öztürk P., Ünsal G., Karaca S.Bu araştırmanın amacı, Ankara’daki yetiştirme yurtlarında kalan ergenlere yönelik hazırlanan çatışma yönetimi eğitiminin, ergenlerin çatışma yönetme biçimleri üzerine etkinliğini değerlendirmektir. Araştırma yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin çatışma yönetimi eğitiminin etkisini inceleyen, deney ve kontrol gruplu, yarı deneysel desende ön test, son test ve izleme testli, yarı yapılandırılmış olarak planlanmıştır. Araştırma, 40 ergen deney (eğitim alan) grubu ve 40 ergen kontrol grubu olmak üzere Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı, Ankara’daki bir sevgi evi ve yetiştirme yurtlarında yaşayan 80 ergen ile yürütülmüştür. Eğitim grubundaki ergenlere 10 hafta boyunca araştırmacı tarafından hazırlanan çatışma yönetimi eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada, Çatışma Çözme Davranışı Belirleme Ölçeği kullanılarak eğitim alan ve kontrol gruplarındaki ergenlerde ön-test, son- test ve izleme testi olarak tekrarlı değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesi için SPSS-15 paket programı ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. On hafta boyunca uygulanan eğitim programının eğitim alan gruptaki ergenlerin, problem çözme puanlarını anlamlı derecede yükseltmiş, saldırganlık puanlarını ise anlamlı derecede düşürmüştür (p˂0.05). Ergenlere yönelik hazırlanan çatışma yönetimi eğitim programının yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin çatışma çözme stratejilerini olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.Publication Metadata only Otizmli çocuk annelerinde ebeveyn rolüne ilişkin kendilik algısı, sosyal destek ve depresif belirtiler(2021-07-27) KARACA, SEMRA; Akkaya Ç., KARACA S.Publication Metadata only Madde Bağımlılığı ve Bağımlılıkla İlgili Bozukluklar(Güneş Kitabevi, 2022-10-01) KARACA, SEMRA; Karaca S., Demirdil G.Publication Open Access Examination of impulsiveness and aggression in substance abuse(KLINIK PSIKIYATRI DERGISI, 2020) KARACA, SEMRA; Koksal, Berrak; Karaca, Semra; Citak, SerhatObjective: The use of addictive substances is usually related with many problems physical, mental and social aspects. The present study aims to examine levels of impulsiveness and aggression and the relationships between impulsiveness and aggression in substance abuse. Method: This cross-sectional study was conducted in an alcohol and addiction treatment center of a psychiatric hospital in Istanbul. In order to conduct this study, ethical committee permission was obtained from the Ethics Committee of Marmara University and official permission was obtained from hospital. The sample size was calculated using a statistical formula and the study was conducted with 126 patients. Data was collected by Demographic Information Form, Barrat Impulsivity Scale (BIS-11) and Buss Pery Aggression Scale (BPAS). The data was analyzed using descriptive statistical analysis Shapiro-Wilk test, Student's t test, Mann-Whitney U, One-way ANOVA, Kruskal Wallis and Pearson correlation analysis. Results: 92.9 % male of patients, 58.7 % were single, 40.5% high school graduates and mean age was 29.53 +/- 8.20. BIS-11 total score of the patients was 63.86 +/- 8:47. BPAS total score of the patients was 50.70 +/- 20.77. Statistically significant positive peer relationships were found between averages of BIS-11 total scores, BPAS total scores and all sub-scale scores (between BIS11 total scores and BPAS total scores r=0.299, p=0.001; physical aggression r=0.225; p=0.012; verbal aggression r=0.212, p=0.018; anger r=0.191, p=0.033; hostility r=0.373, p=0.001). Discussion: In this study, the majority of participants was male. Of substance abuse, it is seen that increased impulsivity, aggression increases overall score.Publication Open Access Fabrika çalışanlarında yalnızlık, depresyon ve tükenmişliğin incelenmesi(2021-01-01) KARACA, SEMRA; Tüfekçi B., Karaca S.Amaç: Bu çalışma fabrika çalışanlarında yalnızlık, dep resyon ve tükenmişliğin incelenmesi amacıyla yapıldı. Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki bu araştırma, İstanbul'da bir iş yerinde yapıldı. Araştırma nın evrenini işyeri çalışanları (N=450), örneklemini ise 265 çalışan oluşturdu. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, UCLA Yalnızlık Ölçeği 3. Versiyon, Beck Depresyon Envanteri ve Maslach Tükenmişlik Envanteri ile toplandı. Bulgular: Çalışanların yaş ortalaması 33,99±8,15, % 78.9’u erkek, %51,7’si ilköğretim mezunu, %83,0’ü işçi dir. UCLA yalnızlık ölçeği puan ortalaması 39,83±8,98; BECK depresyon envanteri puan ortalaması 8.06±7.66 ve Maslach Tükenmişlik Envanteri alt boyutlarından; duygu sal tükenme 20,05±7,17, duyarsızlaşma 8,78±3,94, kişisel başarı puan ortalaması 27,90±6,26’dır. Çalışanların UCLA yalnızlık ölçeği, BECK depresyon ölçeği ve Maslach Tü kenmişlik Envanteri puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur (p˂0,05). Sonuç: Bu araştırmanın bulguları, çalışanların yalnızlık, depresyon ve tükenmişlik puanlarının ilişkili olduğunu göstermektedir.Publication Open Access The effect of Self-Regulation Based Cognitive Psychoeducation Program on emotion regulation and self-efficacy in children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder(2023-06-01) KARACA, SEMRA; Sökmen Z., KARACA S.Aim: This study aimed to determine the effect of Self-Regulation Based Cognitive Psychoeducation Program on emotion regulation and self-efficacy in children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and receiving medication. Method: The sample of this study with control group and pre-test, post-test and follow-up randomized experimental design consisted of children followed in the child and adolescent mental health outpatient clinic of a state hospital. The data were evaluated by parametric and non-parametric analyses. Results: A statistically significant increase was determined in the internal functional emotion regulation mean scores of children, who participated in the Self-Regulation Based Cognitive Psychoeducation Program, measured before, immediately after, and 6 months after the intervention (p < 0.05). A statistically significant increase was also found in their external functional emotion regulation mean scores measured before and 6 months after the intervention (p < 0.05). In addition, a statistically significant difference was found between their internal dysfunctional and external dysfunctional emotion regulation mean scores measured before and 6 months after the intervention; however the mean scores of those in the control group 6 months after the intervention were higher than those in the intervention group (p < 0.05). Furthermore, there was a statistically significant increase in their self-efficacy mean scores measured before and 6 months after the intervention (p < 0.05). Conclusion: The Self-Regulation Based Cognitive Psychoeducation Program was found be effective in increasing the levels of emotion regulation and self-efficacy in children with ADHD.Publication Open Access Difficulties experienced by a group of nursing students during pandemic process and their coping strategies: A qualitative research(2022-03-01) KARACA, SEMRA; KARAKOÇ, AYŞE; Karaca S., Karakoç A.Objective: This phenomenologic study aims to investigate the difficulties experienced by a group of nursing students during the pandemia process thoroughly and to explain coping strategies. Methods: This research was carried out using the phenomenological method, which is one of the qualitative research methods, to examine the views of nursing students on their pandemic experiences and their coping strategies “Information Form” and “Questionnaire Form” were sent to the students online, and forms that were filled out completely and sent back were included in the content analysis. Results: Participants mean age was 21.19±1.06. Of the participants, 77.00% were female, 34.4% stated that they live in a metropolis during the pandemia process, while 83.6% mentioned that they were with their family, 31.1% did not leave their homes unless it is necessary. As a result of data analysis, the main themes of difficulties/stressors, stress/anxiety increasing factors, and coping strategies were reached. Conclusion: Student nurses experience more than one difficulty regarding the pandemia process; some students state that the pandemia process has changed their perception of their profession, and they mostly use positive methods to cope with these difficulties.