Person:
ERGÜN, AYŞE

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ERGÜN

First Name

AYŞE

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Validity and Reliability of Sun Protection Behavior Scale among Turkish Adolescent Population
    (ELSEVIER SCIENCE INC, 2015-09) ERGÜN, AYŞE; Aygun, Ozcan; Ergun, Ayse
    Purpose: The aim of this research was to adapt the Sun Protection Behavior Scale (SPBS) to Turkish and to perform validity and reliability analyses. Methods: The scale was administered to a total of 900 adolescents, the retest to 91 adolescents. The construct validity of the scale was evaluated using exploratory (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). The EFA and CFA were applied to sample groups of 449 and 451 people, respectively. Results: The Cronbach alpha coefficients for the Turkish form of the SPBS (alpha = .74) and its sunscreen (alpha = .88) and hat use (alpha = .70) subscales were found to be >=.70 while the sun avoidance subscale was calculated to be .67. The item-total score correlation between the scale and its subscales was >=.26 and the test-retest correlations were found to be >=.51. The CFA results verified the 8-item, 3-factor Turkish version of the SPBS. The confirmatory factor loadings for the scale were .45-.80 for sun avoidance, .72-.93 for sunscreen use, and .66-.83 for hat use. In particular, SPBS and sunscreen use (p < .001) exhibited significantly high mean scores among girls and economically better backgrounds (p = .007, p < .001, respectively). In addition, SPBS (p = .004) and hat use (p < .001) revealed that the mean scores were significantly high in younger adolescents. Conclusions: The SPBS was found to be valid and reliable and its psychometric characteristics acceptable. The scale can be used to measure the behavior of Turkish adolescent populations with respect to sun protection. Copyright (C) 2015, Korean Society of Nursing Science. Published by Elsevier. All rights reserved.
  • PublicationOpen Access
    Lise öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgi ve davranışları
    (2022-01-01) ERGÜN, AYŞE; Arslan Ö., ERGÜN A.
    Amaç: Bu çalışma lise öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgi ve davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da bir ilçede öğrenim gören (N=10226) lise öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma; Anadolu imam hatip liselerinden 201, mesleki ve teknik Anadolu liselerinden 316, Anadolu liselerinden 318 olmak üzere toplam 835 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmada veriler Kişisel Bilgi Formu ve Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve Ki-Kare testi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 16.12±1.27 ve %54.9’u erkektir. Öğrencilerin %46.2’sinin reçetesiz ilaç kullandığı, %59.1’inin reçetesiz ilaç kullanma nedeninin ağrı olduğu belirlenmiştir. İlaç kullanım bilgisinin %48.3 ile sağlık çalışanından, %36.3 ile eczacıdan alındığı saptanmıştır. Öğrencilerin Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği puan ortalamasının 34.02±5.12 olduğu ve %45’inin akılcı ilaç kullanım bilgisinin yetersiz olduğu bulunmuştur. Akılcı ilaç kullanım bilgi düzeyi yeterli olan kız öğrencilerin oranının erkek öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). Akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgi düzeyini etkileyen diğer değişkenler olarak okul başarısı, baba eğitim düzeyi ve lise türü belirlenmiştir. Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin yaklaşık yarısının akılcı ilaç kullanım bilgisinin yetersiz olduğu saptanmıştır. Okul sağlığı hemşiresinin adölesanlara ve ebeveynlerine yönelik akılcı ilaç kullanımı hakkında eğitimler düzenlemesi önerilmektedir.