Person:
POLAT, ÖZGÜL

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

POLAT

First Name

ÖZGÜL

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    48-72 aylık çocuklar için okul öncesi işitsel işlemleme_x000D_ testi (İŞTE)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (2020-03-01) KÜÇÜKOĞLU, ELİF; POLAT, ÖZGÜL; Elif KÜÇÜKOĞLU;Alev ÖNDER;ÖZGÜL POLAT
    : İşitsel işlemleme süreci çocukların işittiklerini algılama, yorumlama, anlama ve birbiriyleilişkilendirme şekilleriyle ilgili olan bilişsel becerilerdir. Bu çalışma okul öncesi dönem çocukların işitselişlemleme becerilerini değerlendirmek üzere geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amacıylatasarlanmıştır. İşitme engeli olmayan, 48-72 aylık çocuklar için geliştirilen Okul Öncesi İşitsel İşlemlemeTesti (İŞTE) listeleri, alan yazın taraması yapılarak hazırlanmıştır. Alan uzmanlarından alınan görüşlerdoğrultusunda test düzenlenmiş ve ardından Lawshe analizi uygulanarak yüzey ve kapsam geçerliliğisağlanmıştır (KGO=0.99, p<0.05). Örneklem, yaş, cinsiyet ve gelir grupları göz önünde bulundurularaktabakalı örnekleme deseniyle oluşturulmuştur. Test, araştırmacı tarafından İstanbul ilinde okul öncesieğitim alan 48-72 aylık 502 çocuğa uygulanmış, yapı geçerliliğinin sınanması için faktör analizi işlemleriöncesinde örneklem büyüklüğünün uygunluğunu belirleyebilmek amacıyla Kaiser-Meyer-Olkin Testiyapılmıştır (KMO=0.88; 2(231) =6905.36; p<0.01). Açımlayıcı faktör analizi sonucunda İŞTE’nin özdeğeri 1 ve 1 den fazla ( 1) olan 4 faktörlü bir yapıdan oluştuğu görülmüştür. Alt testler iç tutarlılıkkatsayıları; Ses Bilgisel Farkındalık: Aynı Sesle Başlayanlar (α=0.84), Ses Bilgisel Farkındalık: Aynı SesleBitenler (α=0.86), Kısa Süreli İşitsel Bellek (α=0.94), İşitsel Ayırt Etme (α=0.78) ve İŞTE toplamı(α=0.88) olarak hesaplanmıştır
  • PublicationOpen Access
    An Evaluation of the Effect of Marmara Family Skills Education_x000D_ Program on Parent’s Self-Efficacy Levels and Support Skills
    (2021-06-22) ÇELİK, BÜŞRA; Ozana URAL;ÖZGÜL POLAT;Hülya BİLGİN;FATMA ÖZGE ÜNSAL;Elif KÜÇÜKOĞLU;BUSRA CELIK;Tuba ÖZKABAK YILDIZ;Ayşe KUTLUATA
    The Marmara Family Skills Education Program (MFSEP) is an early intervention program that provides services to families with0- to 3-year-old children, using face-to-face and distance education technologies. This study aims to analyze the effect of MFSEPon parent self efficacy and their skills in promoting the growth of their children. In the research conducted in cooperation with theMarmara University and Mersin Yenişehir Municipality, 17 and 15 volunteer families made up the experimental and control groups,respectively. In other words, the study group comprised a total of 32 families. During the research process, MFSEP material wasgiven to the families in the experimental group, and the MFSEP was implemented with 12 sessions over 9 weeks. The families in thecontrol group were not given the material and were not included in the sessions. MFSEP implementations were carried out witha hybrid model where face-to-face and distance education technologies are used together. The families in the experimental andcontrol groups were subject to pretest and posttest applications at the beginning and end of the sessions, respectively. Moreover,qualitative data were gathered from the families in the experimental group through a semistructured interview form. The results ofthis study indicated that MFSEP participants differed with respect to self-efficacy levels statistically and that MFSEP made a positiveand significant contribution to the development levels of the children of MFSEP participants owing to the developmental activitiesthat were offered and implemented by parents with their children at home.