Person: ŞİŞMAN, FATMA NEVİN
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
ŞİŞMAN
First Name
FATMA NEVİN
Name
12 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 12
Publication Open Access Nursing approach for sexual assaults against women(2013-12-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; TEMEL M., ŞİŞMAN F. N.Violence against women is a complex and multi-dimensional phenomenon and is recognized as an important public health problem. Sexual assault, which is a type of violence against women, causes serious and long-term medical, psychological, legal and social issues. Generally, nurses are one of the first health professionals to meet the victims. For this reason, the nurses have an important position for identifying the victim, providing support and trust, and guiding treatment and legal processes. In this article, the key points of nursing approach for the victims of sexual assault are reviewed.Publication Open Access Çocuk ve adölesanlarda psikososyal iyilik halini geliştirmeye yönelik okul temelli ruh sağlığı programları: sistematik inceleme(2021-12-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; BIDIK G., ŞİŞMAN F. N.Amaç: Bu sistematik inceleme çocuk ve adölesanlarda psikososyal iyilik halini geliştirmek için yapılan okul temelli randomize kontrollü çalışmaların sonuçlarını ve hemşirelerin bu alana katkılarını değerlendirme amacı taşımaktadır. Gereç ve Yöntem: Sistematik incelemede, Ekim–Aralık 2019 tarihinde “school mental health”, “nurses”, “school-based”, “intervention”, “mental health promotion”, “school mental health services”, “school-based mental health interventions”, “randomized controlled trial”anahtar kelimelerinin kombinasyonu kullanılarak 2010–2019 yıllarında yayınlanan randomize kontrollü okul temelli ruh sağlığı programlarını içeren çalışmalar “PubMed”, “Scopus” ve “CINAHL” veri tabanlarından tarandı. 16 çalışma sistematik incelemeye dahil edildi. Bulgular: Çalışma sonucunda pozitif ruh sağlığı-psikolojik iyilik halini geliştirmeye odaklanan programların faydalarına yönelik bulgular ortaya çıktı. Mevcut bulgular, psikososyal iyilik hali programlarının, hedeflenen sosyal duygusal beceriler, yaşam becerileri, iletişim becerileri, sorun çözme becerileri, öz-farkındalık, esneklik, öfke yönetimi, benlik saygısı, öz-yeterlik, yaşam memnuniyeti, olumlu beden algısı ve ruh sağlığı okuryazarlığında artış sağladığını göstermektedir. Programlarda oyunlar ve küçük grup çalışmaları gibi etkileşimli yöntemlerin kullanımının, didaktik bilgi öğretim yöntemlerinden daha etkili olduğu ve hemşirelerin yapılan çalışmalarda bulunma durumunun yetersiz olduğu görüldü. Metodolojik kalite değerlendirmesinde riskli özellik taşıyan çalışmalar olduğu belirlendi. Sonuç: Bu bulgulardan hareketle hemşirelere, toplum ruh sağlığını geliştirmek adına, metodolojik kalitesi yüksekokul temelli ruh sağlığı çalışmaları ortaya koymaları önerilmektedirPublication Open Access Aile Sağlığı Merkezlerinde Hemşirelik ve Ebelik Hizmetleri Çalıştay Raporu(2023-03-01) GÜR, KAMER; APAYDIN KAYA, MEMNUNE ÇİĞDEM; ÇİFÇİLİ, SALİHA SERAP; EROL, SAİME; ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; KOLAÇ, NURCAN; Gür K., Apaydın Kaya M. Ç., Çifçili S. S., Kırımlı E., Erol S., Şişman F. N., Kolaç N.Aile Sağlığı Merkezlerinde Hemşirelik ve Ebelik Hizmetleri Çalıştayının (2022) kısa bir değerlendirmesini yapmanın okuyucular, ilgili ve yetkili kişiler için yararlı olacağını düşünüyoruz. Ülkemizde yürütülen birinci basamak sağlık hizmeti sunumunda yaşanan sorunlar, ihtiyaç duyulan hizmet içi eğitim alanları ve aile sağlığı hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olması gerektiği konularında bilgi paylaşımı, çözüm önerileri, geleceğe dönük planlamalar açısından bu çalıştay raporunun önemli bir bakış açısı kazandıracağını düşünüyoruz. Bu yazının amacı; çalıştayı yürüten moderatörler tarafından çalıştay sonrası oluşturulan raporun konuya ilgi duyan tüm tarafları ve siz değerli okurlar ile buluşmasıdır. Aile sağlığı merkezlerinde hemşirelik ve ebelik hizmetleri çalıştayı 24 Aralık 2022 tarihinde Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Konferans Salonunda düzenlendi. Çalıştay, Sağlık Bilimleri Fakültesi Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalından öğretim üyeleri, Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalından öğretim üyeleri, aile sağlığı merkezlerinde aktif olarak görev yapan doktor, ebe ve hemşireler ile birinci basamak sağlık çalışanları sendika ve dernek temsilcilerinden oluşan 41 sağlık profesyonelinin katılımıyla gerçekleşti. Çalıştayda üç çalışma grubu ile üç farklı konu ele alındı. Birinci grupta “mevcut koşullar ve iş gücü ile neler yapılıyor, neler yapılabilir?” konu başlığı, ikinci grupta “hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması” ve üçüncü grupta “aile sağlığı hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları neler olmalı?” konu başlıkları ele alındı.Publication Open Access Psychometric properties of the Turkish version of the behavior assessment for children (BAC) scale(SPRINGER, 2021-11) SEZER BALCI, AYŞE; Sisman, Fatma Nevin; Ergun, Ayse; Sezer Balci, AyseBehavioral problems are seen in one out of four school-age children. There are difficulties in evaluating children's behavior in Turkish culture and therefore a valid and reliable measuring tool is needed for assessing behavioral problems in this age group. The aim of this study was to evaluate the psychometric properties of the Turkish version of the Behavior Assessment for Children (BAC). The study was conducted using the cross-sectional data collection method to examine the content validity, factor structure, measurement invariance, reliability of BAC based on data from 495 parents and 14 teachers. The Content Validity Index (CVI) was used for testing content validity. Reliability analysis was carried out with Cronbach's alpha, MacDonald's omega test, item total correlations, Spearman Brown's and Guttman's split-half reliability coefficients, percent agreement and intraclass correlation coefficients (ICC). Construct validity was evaluated by confirmatory factor analysis (CFA). The measurement invariance was examined by multiple-group CFA. The CVI of the BAC was found to be .92. Three models were tested with CFA, and a 17-item, three-factor (attention, emotion, self-control) structure of the BAC was finally supported; this dimensional structure proved to be invariant across gender. Factor loadings varied between .56 and .83. Cronbach's alpha was .93; ICC was .60. Percent agreement varied between 41.6%-63.1%. It was determined that the BAC scale is a valid and reliable instrument that can be used to assess the behavioral problems of Turkish children. Its results can moreover contribute to the cross-cultural study of behavior problems and add to worldwide discussions.Publication Open Access Randomized controlled trial for the effects of an exercise program for functional remission and weight control in schizophrenia: a community mental health study(2022-01-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; ŞİŞMAN F. N., Buber B., Tas F., Turan H.This research was conducted to determine the effect of an exercise program on functional remission and weight control in schizophrenia. This experimental study was conducted with pre-posttests and a control group at community mental health centers with 32 individuals with schizophrenia. The individuals participating in the program registered a more significant increase on the functional remission levels compared to the control group and a significant difference was found between the pretest/posttest BMI measures of the experimental group. The nurse-led exercise program is an effective plan that can be used in achieving functional remission.Publication Open Access Development of an Assessment Scale of Adaptation Difficulty for the Elderly (ASADE) and Its Psychometric Properties(KARE PUBL, 2016) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; Sisman, Fatma Nevin; Kutlu, YaseminObjectives: The aim of this study was to develop The Assessment Scale of Adaptation Difficulty for the Elderly and determine its reliability and validity. Methods: The study sample was composed of 309 elderly participants aged 65 and older living in two nursing homes. The theoretical framework for the scale was the Roy Adaptation Model. The construct validity of the scale was tested using exploratory factor analysis, and reliability was assessed using internal consistency and split half reliability. Results: The content validity index of the scale was 98.54%. Factor analysis yielded 4 factors with eigenvalues of 1 and above, which explained 65.57% of the total variance. The alpha coefficient for the scale was 0.93. The Cronbach's Alpha values were 0.88 for the first half and 0.89 for the second half; the Guttman Cronbach's Alpha value was 0.83. Conclusion: The final scale consists of 24 items answered on a 4-point Likert-type scale. The scale is evaluated on the basis of a mean score; the lowest score possible is 0 and the highest is 3. The closer the individual's score is to 0, the higher the level of adaptation. The current study found good reliability and validity for the scale. It is recommended for use in determining the extent of adaptation difficulties of the elderly.Publication Open Access Development of the assessment of adaptation difficulty in elder (AADE) scale(2012-09-23) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; ŞİŞMAN F. N. , KUTLU F. Y.Objectives: The aim of this study was to develop the Assessment Scale of Adaptation Difficulty for the Elderly and determine its reliability and validity. Methods: The study sample was comprised of 309 elderly participants aged 65 and older living in 2 nursing homes. The theoretical framework for the scale was the Roy Adaptation Model. The construct validity of the scale was tested using exploratory factor analysis, and reliability was assessed using internal consistency and split-half reliability. Results: The content validity index of the scale was 98.54 %. Factor analysis yielded 4 factors with eigenvalues of 1 and above, which explained 65.57% of the total variance. The alpha coefficient for the scale was 0.93. Cronbach’s alpha values were 0.88 for the first half and 0.89 for the second half; the Guttman Cronbach’s alpha value was 0.83. Conclusion: The final scale consists of 24 items answered on a 4-point Likert-type scale. The scale is evaluated on the basis of a mean score; the lowest score possible is 0 and the highest is 3. The closer the individual’s score is to 0, the higher the level of adaptation. The current study found good reliability and validity for the scale. It is recommended for use in determining the extent of adaptation difficulties of the elderly. Amaç: Bu çalışmanın amacı Yaşlılarda Uyum Güçlüğünü Değerlendirme Ölçeği’nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirliğinin belirlenmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini iki huzurevinde yaşayan 65 yaş ve üstü 309 yaşlı birey oluşturdu. Ölçeğin kuramsal çerçevesini Roy Adaptasyon Modeli oluşturdu. Ölçeğin yapı geçerliği faktör analizi kullanılarak, güvenilirliği ise iç tutarlık ve yarıya bölme yöntemleri kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Ölçeğin kapsam geçerliği indeksi %98.54 olarak bulundu. Faktör analizi sonucunda özdeğeri bir ve üzeri olan toplam varyansın %65.57’sini açıklayan dört faktör elde edildi. Ölçeğin Cronbach’s Alfa değeri 0.93 olarak belirlendi. Yarıya bölme yöntemi sonucunda ise ilk yarının Cronbach’s Alfa değeri 0.88; ikinci yarının ise 0.89 olarak belirlendi ve Guttman Cronbach’s Alfa değeri 0.83 olarak bulundu. Sonuç: Tüm analizlerin sonucunda 24 maddeden oluşan dörtlü likert tipi bir ölçek geliştirildi. Ölçeğin değerlendirmesi ortalama puan hesaplanarak belirlenmekte olup, ölçekten alınacak en düşük puan 0 ve en yüksek puan 3’tür. Alınan puan 0’a yaklaştıkça uyum seviyesi yükselir. Bu çalışmada ölçeğin iyi bir geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğu belirlendi. Ölçeğin yaşlılarda uyum güçlüklerini belirlemek için kullanılması önerilir.Publication Open Access The Psychometric Features of the Turkish Version of the Ageism Survey and the Frequency of Ageism(ELSEVIER TAIWAN, 2016-09) ERGÜN, AYŞE; Erol, Saime; Ergun, Ayse; Kadioglu, Hasibe; Gur, Kamer; Albayrak, Sevil; Sisman, Fatma Nevin; Sezer, Ayse; Kolac, NurcanBackground: This study was conducted to adapt the ageism survey to the Turkish language and culture and to determine the frequency of occurrence of ageism. Methods: The study population consisted of 236 individuals aged 50-95 years. The cultural adaptation of the ageism survey was carried out through the method of translation/back-translation and the validity of the instrument was tested for content and construct validity; its reliability was tested by internal consistency analysis. Results: The mean age of the respondents was 64.44 +/- 9.57. The content validity index for the ageism survey was found to be 0.89 and Cronbach a value was 0.86. Item-total correlation values for all of the items were over 0.31. Of the participants, 82.5% reported being confronted with some kind of discriminatory behavior at least once. Conclusion: It was established that the ageism survey is appropriate to the Turkish language and culture and that it is a valid and reliable instrument. Copyright (C) 2016, Taiwan Society of Geriatric Emergency & Critical Care Medicine. Published by Elsevier Taiwan LLC.Publication Open Access Reliability and Validity of the Turkish Version of Children's Somatization Inventory(ELSEVIER SCIENCE INC, 2012-03) ERGÜN, AYŞE; Kadioglu, Hasibe; Sismari, Fatma Nevin; Ergun, AyePurpose: The purpose of this study was to examine the psychometric properties of the Children's Somatization Inventory (CSI) in Turkish schoolchildren and adolescents. Methods: The CSI was translated using translation and back-translation. The participants were 813 schoolchildren, adolescents and their parents (n = 453). Content and construct validity were assessed to test the validity of the CSI-24. Internal consistency reliability, interrater reliability (child-parent agreement) and test-retest reliability were assessed to test the reliability of the CSI-24. Results: Psychometric analyses of the Turkish version of the CSI-24 indicate high reliability and good content and construct validity. Conclusion: The Turkish version of the CSI-24 is a useful instrument for measuring self-reported somatic complaints in Turkish schoolchildren and adolescents between the ages of 9 and 15. Copyright (C) 2012, Korean Society of Nursing Science. Published by Elsevier. All rights reserved.Publication Open Access Validity and Reliability of Turkish version of Watson Caritas Self-Rating Score(2023-11-01) ŞİŞMAN, FATMA NEVİN; BIDIK G., ŞİŞMAN F. N.Amaç: Bu çalışmada amaç, Watson İyileştirici Öz-Değerlendirme Ölçeği’nin (WİÖÖ) Türkçe geçerlik, güvenirlik ve psikometrik özelliklerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu metodolojik araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul’da bir devlet üniversitesinin hemşirelik öğrencileri ile yürütüldü (n=444). Türkçeye uyarlama çalışması kapsamında ölçeğin dil uyarlaması çeviri-geri çeviri yöntemiyle yapıldı. Ölçeğin kapsam ve yapı geçerliği yapıldı. Güvenirlik çalışmasında Cronbach alfa katsayısı ve MacDonald’s Omega değerleri, test-tekrar test ve paralel form analizleri kullanıldı. Ekim-Kasım 2021 tarihinde 444 katılımcıdan toplanan veriler, test-tekrar test yöntemi için bu katılımcılar arasından seçilen 80 kişiden Ocak-Şubat 2022 tarihinde tekrar toplandı. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 20.29±2.32’tür. Ölçeğin kapsam geçerlik indeksi ortalama 3.65 ve %91.36 olarak belirlendi. Doğrulayıcı faktör analizinde uyum indekslerinin yeterli uyum gösterdiği görüldü. Beş madde ve tek alt boyuttan oluşan yapı doğrulandı. Ölçeğin toplam Cronbach alfa değeri 0.84, MacDonald’s Omega Değeri 0.84 olarak bulundu. Paralel form güvenirliğinde, WİÖÖ puanları ile Öz Anlayış Ölçeği (ÖAÖ), Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) ve Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği (SGKDÖ) puanları arasında orta düzeyde pozitif yönde ilişki saptandı. Ölçeğin test-tekrar test analizinde kullanılan Sınıf İçi Korelasyon Katsayısı (ICC) 0.75 olarak belirlendi (p<.001). Sonuç ve Öneriler: Ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu görüldü. Ölçek, öz bakım algısını değerlendirmek amacıyla Türk popülasyonda kullanılabilir. Türkçe WİÖÖ kullanılarak yapılan çalışmalar ile farklı kültürlerdeki çalışmalar karşılaştırılarak literatüre katkı sağlanabilir. Anahtar Kelimeler: Geçerlik, güvenirlik, hemşirelik, öz bakım algısı, Watson İyileştirici Öz-Değerlendirme Ölçeği