Person:
GÜLPINAR, MEHMET ALİ

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Job Title

Last Name

GÜLPINAR

First Name

MEHMET ALİ

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Tıp Eğitiminde İnsani Boyut ve Anlatı Tıbbının İmkânları
    (2019-12-30) GÜLPINAR, MEHMET ALİ; Merve YILDIZ;Mehmet Ali GÜLPINAR
    Flexner raporu, biyomedikal görüşün tıp eğitimine yerleşmesi açısındandönüm noktası olur. Flexner sonrası dönemde tıp eğitiminde biyomedikalyaklaşım güçlenir ancak sağlık eğitiminde ve sağlık bakım süreçlerindeinsani ve sosyokültürel yön kaybedilir. İnsan ve hasta bireyler biyolojikve hatta moleküler düzeye indirgenir. İnsanların aynı zamanda anlamodaklı hayat yaşadıkları gözden kaçırılır.Zaman içerisinde “bütünlüğün kaybı” olarak değerlendirilenbiyomedikal görüşe karşı anlamlı bir direnç ortaya çıkmaya başlar.Yalnızca hastaların bedenlerini değil aynı zamanda onların psişikyaşamlarını ve sosyal bağlamlarını da dikkate alan bütüncül bir yaklaşımolan “biyopsikososyal perspektif” savunulur. Tıp akademisyenleri,yorumlayıcı paradigma çerçevesinde sosyal ve insani bilimlerin sağlıkhizmetlerinde oynayabileceği role dikkat çekerler. Sosyal ve insanibilimlerin tıp eğitimi programlarına entegrasyonu süreç içerisinde hızkazanır ve tıp eğitiminde “tıpta insan bilimleri” bu bağlamsal zemindegelişir. Tıpta insan bilimleri içerisinde yer alan tıp ve edebiyat çalışmaları, biyopsikososyalyaklaşımla birlikte, doktor-hasta anlatı etkileşimi dâhil olmak üzere, kişilerarası deneyimlerindevreye girmesiyle anlatı tıbbını ortaya çıkarır. Dolayısıyla anlatı tıbbı, tıp eğitiminde biyomedikalperspektifin göz ardı ettiği insanı bütün olarak değerlendirme yaklaşımına karşı tıpta insanbilimlerinin tıp eğitimine entegre edilmesi çalışmalarının bir sonucu olarak gelişir. Tıp ve edebiyatbağlamında anlatı tıbbı, edebiyatın sanatsal söyleminin tıp eğitimine yedirilmesi amacını güder.Hastalık hikâyelerini tanıma, özümseme, yorumlama kapasitesi olarak tanımlanan anlatı tıbbı, tıpeğitiminde bütünlüğün kaybının iyileştirilmesi imkânı doğurur. Yakın/derinlikli okuma ve anlatısal/reflektif yazım gibi eğitim etkinlikleri ile kazanılan anlatı yeterlikleri, insani duyarlılığı artmış dahanitelikli hekimler yetişmesine katkı sağlayabilir.Bu yazıda, tıp ve tıp eğitimi süreçlerine dahainsani bir çerçeve sağlanması noktasındaanlatı tıbbının imkânları nelerdir sorusu elealınmış; yurtdışı ve yurtiçi çalışmalarla anlatıtıbbı uygulamalarının tıp eğitimine katkılarıdeğerlendirilmiştir.
  • PublicationOpen Access
    Akılcı İlaç Kullanımının Boylamsal Bir Koridor Şeklinde_x000D_ Üç Yıllık Klinik Eğitim Programına Entegrasyonu
    (2019-12-30) GÜLPINAR, MEHMET ALİ; Berna TERZIOGLU BEBITOGLU;Mehmet Ali GÜLPINAR
    Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili ülkemizde ve dünyada çok sayıda eğitimfaaliyeti yürütülmektedir. Ancak yapılan çalışmalarda günümüzde halenakılcı olmayan ilaç kullanımı olduğu, hekimlerin ve özellikle yeni mezunhekimlerin bu konuda yeterliğe sahip olmadığı ve öğrencilerin kendilerinireçete yazma konusunda yeterli hissetmedikleri bildirilmektedir. Bunedenle mezuniyet öncesi eğitim döneminde başlayan ve ileri eğitimve meslek yaşamları boyunca devam eden eğitimlerle akılcı ilaçkullanımının devamlılığının sürdürülmesi önemlidir.Öğrenen merkezli eğitim modellerinde öğrenenlerin kendi öğrenmesüreçlerini yönettiği probleme dayalı öğrenme ve işbaşında öğrenmegibi aktif öğrenme yöntemleriyle rasyonel farmakoterapi eğitimininyürütülmesi, öğrenmede kalıcılığın artırılması ve doktorların ileridekiklinik pratiklerinde kendi başlarına kaldıklarında rasyonel ilaçkullanımını değişen koşullara göre uygulayabilme yeterliğini kazanmaları için gereklidir.Klinik tedavi kılavuzları ve temel ilaç listeleri ile uyumlu rasyonel farmakoterapi eğitimi iyireçeteleme alışkanlığı kazandırmak için yararlı olmaktadır. Öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarıdikkate alarak, sıklıkla karşılaşılan klinik durumlar üzerinden yapılan probleme dayalı öğrenme ileişbaşında öğrenme etkinlikleri rasyonel ilaç kullanımı kazandırılması noktasında tercih edilebileceketkili yöntemlerin başında gelmektedir. Yine,toplumda sık görülen hastalıklara yönelikrasyonel farmakoterapi eğitim modülleri ile,akılcı ilaç kullanımının tıp fakültelerinde klinikeğitim dönemlerinde tüm staj programlarınaboylamsal bir koridor olarak entegre bir şekildedahil edilmesi ile, öğrencilerin karşılaşacaklarıhastalıklarda reçete yazmada kendilerinegüven duymalarına, kişisel ilaç formülerlerinihazırlayabilmelerine ve güvenli ve etkilitedavi planları oluşturabilmelerine olanaksağlayacaktır.