Publication: Akılcı İlaç Kullanımının Boylamsal Bir Koridor Şeklinde_x000D_
Üç Yıllık Klinik Eğitim Programına Entegrasyonu
Loading...
Date
2019-12-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili ülkemizde ve dünyada çok sayıda eğitimfaaliyeti yürütülmektedir. Ancak yapılan çalışmalarda günümüzde halenakılcı olmayan ilaç kullanımı olduğu, hekimlerin ve özellikle yeni mezunhekimlerin bu konuda yeterliğe sahip olmadığı ve öğrencilerin kendilerinireçete yazma konusunda yeterli hissetmedikleri bildirilmektedir. Bunedenle mezuniyet öncesi eğitim döneminde başlayan ve ileri eğitimve meslek yaşamları boyunca devam eden eğitimlerle akılcı ilaçkullanımının devamlılığının sürdürülmesi önemlidir.Öğrenen merkezli eğitim modellerinde öğrenenlerin kendi öğrenmesüreçlerini yönettiği probleme dayalı öğrenme ve işbaşında öğrenmegibi aktif öğrenme yöntemleriyle rasyonel farmakoterapi eğitimininyürütülmesi, öğrenmede kalıcılığın artırılması ve doktorların ileridekiklinik pratiklerinde kendi başlarına kaldıklarında rasyonel ilaçkullanımını değişen koşullara göre uygulayabilme yeterliğini kazanmaları için gereklidir.Klinik tedavi kılavuzları ve temel ilaç listeleri ile uyumlu rasyonel farmakoterapi eğitimi iyireçeteleme alışkanlığı kazandırmak için yararlı olmaktadır. Öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarıdikkate alarak, sıklıkla karşılaşılan klinik durumlar üzerinden yapılan probleme dayalı öğrenme ileişbaşında öğrenme etkinlikleri rasyonel ilaç kullanımı kazandırılması noktasında tercih edilebileceketkili yöntemlerin başında gelmektedir. Yine,toplumda sık görülen hastalıklara yönelikrasyonel farmakoterapi eğitim modülleri ile,akılcı ilaç kullanımının tıp fakültelerinde klinikeğitim dönemlerinde tüm staj programlarınaboylamsal bir koridor olarak entegre bir şekildedahil edilmesi ile, öğrencilerin karşılaşacaklarıhastalıklarda reçete yazmada kendilerinegüven duymalarına, kişisel ilaç formülerlerinihazırlayabilmelerine ve güvenli ve etkilitedavi planları oluşturabilmelerine olanaksağlayacaktır.
Several educational activities are carried out in_x000D_ our country and in the world regarding rational_x000D_ pharmacotherapy. However, it is reported that_x000D_ there is still irrational drug use, physicians_x000D_ and especially new graduates do not have the_x000D_ prescribing competency and medical students_x000D_ do not feel sufficient to prescribe themselves._x000D_ For this reason, maintaining the continuity of_x000D_ rational drug use with the trainings started in_x000D_ the undergraduate period and continued in the_x000D_ period of professional life training is important._x000D_ It is necessary to conduct the rational_x000D_ pharmacotherapy training with active learning_x000D_ methods such as problem based learning and_x000D_ workplace learning models in which the learner_x000D_ manage their own learning process, long term_x000D_ retention of knowledge increase the competence_x000D_ of the physicians to apply the rational drug_x000D_ usage according to the changing conditions in_x000D_ their future clinical practices consolidate._x000D_ Rational pharmacotherapy training, which is_x000D_ compatible with clinical treatment guidelines_x000D_ and basic drug lists, is useful for gaining good_x000D_ prescribing habits. Considering the knowledge,_x000D_ skills and attitudes of the students, problembased learning together with workplace learning_x000D_ activities on frequently encountered clinical_x000D_ conditions are the leading methods that can be_x000D_ preferred to bring rational drug use. Also, the_x000D_ rational pharmacotherapy training modules_x000D_ for the common diseases in the community_x000D_ will be included in every clerkship program as_x000D_ longitudinal threads in the medical faculties_x000D_ and will allow students to feel confident in the_x000D_ prescription writing, to prepare their personal_x000D_ drug formulas and to provide safe and effective_x000D_ treatment plan.
Several educational activities are carried out in_x000D_ our country and in the world regarding rational_x000D_ pharmacotherapy. However, it is reported that_x000D_ there is still irrational drug use, physicians_x000D_ and especially new graduates do not have the_x000D_ prescribing competency and medical students_x000D_ do not feel sufficient to prescribe themselves._x000D_ For this reason, maintaining the continuity of_x000D_ rational drug use with the trainings started in_x000D_ the undergraduate period and continued in the_x000D_ period of professional life training is important._x000D_ It is necessary to conduct the rational_x000D_ pharmacotherapy training with active learning_x000D_ methods such as problem based learning and_x000D_ workplace learning models in which the learner_x000D_ manage their own learning process, long term_x000D_ retention of knowledge increase the competence_x000D_ of the physicians to apply the rational drug_x000D_ usage according to the changing conditions in_x000D_ their future clinical practices consolidate._x000D_ Rational pharmacotherapy training, which is_x000D_ compatible with clinical treatment guidelines_x000D_ and basic drug lists, is useful for gaining good_x000D_ prescribing habits. Considering the knowledge,_x000D_ skills and attitudes of the students, problembased learning together with workplace learning_x000D_ activities on frequently encountered clinical_x000D_ conditions are the leading methods that can be_x000D_ preferred to bring rational drug use. Also, the_x000D_ rational pharmacotherapy training modules_x000D_ for the common diseases in the community_x000D_ will be included in every clerkship program as_x000D_ longitudinal threads in the medical faculties_x000D_ and will allow students to feel confident in the_x000D_ prescription writing, to prepare their personal_x000D_ drug formulas and to provide safe and effective_x000D_ treatment plan.