Person: CAN, HİLAL BAŞAK
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
CAN
First Name
HİLAL BAŞAK
Name
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
Publication Open Access Üniversite öğrencilerinde serbest zaman fiziksel aktivitelere katılımı kısıtlayan faktörlerin cinsiyete ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığına göre karşılaştırılması(2022-04-01) CAN, HİLAL BAŞAK; CAN H. B., ÖRS F. B., KEKLİCEK H.e düzenli fiziksel aktivite alışkanlığına göre incelenmesi ve karşılaştırılmasıydı. Yöntem: Katılımcıların sosyodemografik ve fiziksel özellikleri, düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı ve Serbest Zaman Fiziksel Aktivite Kısıtlayıcıları Ölçeği ile serbest zamanda fiziksel aktiviteye katılımlarını kısıtlayan faktörler Google Form’da hazırlanan form ile sorgulandı. Bulgular: Araştırmaya katılmaya gönüllü olan ve formu eksiksiz dolduran 362 (268 kadın/94 erkek) katılımcının verileri analiz edildi. Cinsiyet değişkenine göre yapılan incelemede, kısıtlayıcı faktörlerin başında kadınlar için sosyal çevrenin, erkekler için ise gelirin geldiği ve kadınların erkeklere kıyasla zaman (p<0,05), yetenek algısı (p<0,05), sosyal çevre (p<0,05) ve irade (p<0,001) faktörlerini daha fazla kısıtlayıcı olarak gördüğü bulundu. Düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı değişkenine göre yapılan incelemede, düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı olan ve olmayan katılımcılarda kısıtlayıcı faktörlerin başında sosyal çevrenin geldiği ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı olmayan katılımcıların olanlara kıyasla fiziksel algı (p<0,05), gelir (p<0,05), zaman (p<0,001), yetenek algısı (p<0,001), sosyal çevre (p<0,001), tesis (p<0,001) ve irade (p<0,001) faktörlerini daha fazla kısıtlayıcı olarak gördüğü saptandı. Kadınların erkeklere kıyasla (p<0,05) ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı olmayanların olanlara kıyasla (p<0,001) kısıtlayıcılarla daha fazla karşılaştığı bulundu. Sonuç: Kadınların erkeklere göre ve düzenli fiziksel aktivite yapmayanların yapanlara göre daha fazla faktörü fiziksel aktivite kısıtlayıcısı olarak kabul ettiği görüldü. Sosyal çevre başta olmak üzere fiziksel aktivite kısıtlayıcılarının motive edici faktörlere dönüştürülmesine yönelik üniversite bünyesinde yürütülecek çalışmalara ihtiyaç olduğu düşünülmektedirPublication Metadata only Ev ortamında ebeveyn gözetimi altında uygulanan hareket gözlem tedavisinin hemiparetik serebral palside el becerisi ve kullanımı üzerine etkisi: Olgu sunumu(2023-09-11) CAN, HİLAL BAŞAK; ACAR, GÖNÜL; CAN H. B., ACAR G.Hareket Gözlem Tedavisi (HGT), hemiparetik serebral palsili (HSP) çocuklarda üst ekstremite fonksiyonunu iyileştirmek amacıyla bir video klip yoluyla birinci perspektiften sunulan amaca yönelik hareketlerin izlenip sonrasında taklit edilmesiyle uygulanabilen bir rehabilitasyon yöntemidir. Bu çalışmanın amacı, ebeveyn gözetimi altında ev ortamında uygulanan HGT’nin 8 yaşındaki HSP’li çocuğun el becerisi ve kullanımı üzerine etkisini göstermekti. Olguya konvansiyonel fizyoterapiye ek olarak 3 hafta, haftada 5 gün toplam 15 seans ebeveyn gözetiminde HGT uygulandı. Ebeveyne HGT’nin evde nasıl uygulanacağıyla ilgili bir kılavuz verildi ve ilk seans fizyoterapist eşliğinde ZOOM Cloud Meetings uygulamasıyla gerçekleştirildi. Çocuk Kaba Motor Fonksiyon Sınıflama Sistemine göre seviye II, El Becerileri Sınıflandırma Sistemine göre düzey III ve House Fonksiyonel Sınıflandırma Sistemine göre seviye 5 idi. Tedavi öncesinde ve tedavi sonrasında kutu ve blok testi ve Minnesota el beceri testi ile çocuğun el becerisi ve Çocukların El Kullanım Deneyimi Anketi (ÇEDA) ve ABILHAND-Kids ile el kullanımı değerlendirildi. Tedavi öncesinde kutu ve blok testi sonucu etkilenmemiş el için 29 ve etkilenmiş el için 20 iken tedavi sonrası sırasıyla 32 ve 26 idi. Minnesota el beceri testi yerleştirme alt testinin tamamlanma süresi tedavi öncesinde etkilenmemiş el için 144 saniye ve etkilenmiş el için 229 saniye iken tedavi sonrası sırasıyla 125 saniye ve 215 saniye idi. Minnesota el beceri testi döndürme alt testinin tamamlanma süresi tedavi öncesinde 309 saniye iken tedavi sonrası 269 saniye idi. ÇEDA kavrama etkinliği puanı tedavi öncesi 40 iken tedavi sonrası 41, yaşıtlarına göre zaman kullanımı puanı tedavi öncesi 44 iken tedavi sonrası 56 ve aktivite yaparken rahatsızlık hissi deneyimi puanı tedavi öncesi 45 iken tedavi sonrası 59 idi. ABILHAND-Kids puanı tedavi öncesi 26 iken tedavi sonrası 27 idi. Tedavi öncesi ve tedavi sonrası sonuçlar karşılaştırıldığında ebeveyn gözetimi altında uygulanan HGT’nin el becerisi ve kullanımında olumlu yönde değişikliklere neden olduğu gözlendi. HGT’nin HSP’li çocukların rehabilitasyon programına eklenmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.Publication Metadata only Validity and reliability of the Turkish orebro musculoskeletal pain screening questionnaire-short form(2022-01-01) ATA TAY, HİLAL; CAN, HİLAL BAŞAK; Özdinç S., Pekçetin S., Can H. B., Ata H., Süslü B., Birtane M.BACKGROUND: The Orebro Musculoskeletal Pain Screening Questionnaire (OMPSQ) is one of the most recognized and widely used instruments for identifying the risk of pain chronicity.Publication Metadata only Perceived occupational competence and value among university students with premenstrual dysphoric disorder(SAGE PUBLICATIONS LTD) CAN, HİLAL BAŞAK; Pekcetin, Serkan; Ozdinc, Sevgi; Ata, Hilal; Can, Hilal Basak; Aydin, Nimet Sermenli; Durmus, Pelin Tas; Caliyurt, OkanIntroduction Premenstrual dysphoric disorder (PMDD) is defined as a mental health issue and is assessed using DSM-V diagnostic criteria. Premenstrual dysphoric disorder comprises emotional, behavioral, and physical symptoms that occur in the premenstrual phase and resolve shortly after the start of menstruation. These symptoms and functional impairment may negatively affect occupational competence and value. This study investigated perceived occupational competence and value in university students with premenstrual dysphoric disorder. Methods This cross-sectional study was performed at a public university with 35 students with PMDD and 35 age-matched students without PMDD. Occupational competence and value were evaluated using the Occupational Self-Assessment (OSA). Results There was a significant difference between the groups in OSA competence score (p < 0.05), while there was no significant difference in OSA value score (p > 0.05). Conclusion This study demonstrated that university students with PMDD experience more occupational competence challenges than peers without PMDD. Further studies should be performed to determine the role of occupational therapy in the rehabilitation of PMDD.Publication Metadata only Primary dysmenorrhea and postural control: Is it a problem only during menstruation?(ELSEVIER IRELAND LTD, 2021) CAN, HİLAL BAŞAK; Keklicek, Hilal; Aydin, Nimet Sermenli; Can, Hilal Basak; Aydin, Didem Donmez; Kayatekin, Ayse Zeynep Yilmazer; Ulucam, EnisBackground: The effects of the menstrual cycle and primary dysmenorrhea (PD) on phase-related cognitive and physical functions are controversial. This study was carried out to examine whether women with PD showed a different physical function or dual-tasking response than women without PD at times other than menstruation. Methods: Women with or without PD were recruited for the study. Individuals assessed on the first day of the menstruation and the day they reported themselves as well being (feeling good day-FGD). Zebris ? FDM Type Force Platform was used to evaluate postural stability. Individuals have were asked to perform to a 3-step balance test protocol; the first session: comfortable upright standing; the second session: standing with a motor task; the third session: standing with a cognitive task (counting backward). Correctly calculated numbers were also recorded. Results: The number of correct answers given by individuals during the cognitive dual-task was similar on the first day of menstruation and FGD (p 0,05). In the assessments performed on the first day of menstruation, there was no difference in any parameters between the groups (p 0.05). In the measurements made on FGD day with the cognitive task; there was a difference between the groups (p < 0,05). Individuals with PD had higher postural sway. Significance: This study showed that the primary dysmenorrhea is not only a problem for females during menstruation, primary dysmenorrhea causes impaired ability of the individual to perform dual-tasking and continuously affects postural stability.