Person:
ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ÇİLİNGİRTÜRK

First Name

AHMET METE

Name

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • PublicationOpen Access
    The Effect of Social Networks on Financial Literacy
    (SOSYOEKONOMI SOC, 2019-07-31) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; Cetiner, Muge; Cilingirturk, Ahmet Mete
    Financial literacy demonstrates the ability to make use of rational choices with the use of financial instruments and decision-making systems that are frequently encountered in everyday life. The most important part of the rational consumer or investor assumption is that the information must be fully and evenly distributed. However, today's researches focuse on non-rational behavioral finance models. Increasing financial literacy is important for sustainable household economic management. It is possible to increase the financial literacy with the internet-based social media and applications which affect every part of the society. According to the findings, social networks are a suitable tool for giving education on this subject. However, these results can be attributed to the financial and economic attitudes of the individuals.
  • PublicationOpen Access
    OECD ÜLKELERİNİN SAĞLIK GÖSTERGELERİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI VE YOLSUZLUK KONTROLLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
    (2021-11-29) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; Ensar GÜNEŞ;Ahmet Mete ÇİLİNGİRTÜRK
    Toplumların sağlık seviyeleri, ekonomik refah ve insani gelişmişlik düzeyini yansıtan en önemli göstergeler arasındadır. Bu nedenle devletler, toplumsal görevlerini yerine getirmek amacıyla, sağlık ve eğitim harcamalarına önem vermektedir. Ancak, yolsuzluk etkin ve verimli harcamaları engellemektedir. Bunun sonucu olarak, gelişmişlik göstergeleri ve bunların arasında sağlık da olumsuz etkilenmektedir. Bu çalışmada öncelikle ülkelerin sağlık göstergelerine göre belirli sınıflarda kümelendiği gösterilecektir. Bu sınıflarda dolaylı olarak toplumun yolsuzluk algısının nasıl olumsuz olarak şekillendiği ortaya çıkmaktadır. Devlet yönetiminde yolsuzluk ile artan harcamalar verimsiz olmakta ve performansları zayıflamaktadır. Bu çalışmada sağlık göstergelerine göre, OECD ülkeleri üç sınıfta kümelenmiştir. Kümelerin ortalama yolsuzluk kontrolü algısı anlamlı farklılıklar göstermektedir. Düşük sağlık performansı olan ülkelerde yolsuzluk kontrolü algısı da zayıftır. Aynı zamanda yolsuzluk kontrolü ile sağlık harcamaları arasında güçlü anlamlı pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Özellikle günümüzde ortaya çıkan COVID-19 pandemisinde öncelikle toplumun sağlığının korunması için yolsuzluk kontrolünün güçlendirilerek, halkın devletin sağlık uygulamalarına güvenini ve erişimini arttırmak gerekir.
  • PublicationOpen Access
    İnternet Sitesi İstatistiklerinin Orta Vadede Değişimi
    (2019-10-29) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; Gözde BOZKURT;Ahmet Mete ÇİLİNGİRTÜRK
    Bilgisayar ağlarının planlanması ve kaliteli ağ servisi sağlamak için internet veri trafiği modellerinin tahminlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada amaç, tıklama verilerinden meydana gelen sayfa merkezli verilere ait dağılımların modellenmesi ile benzetim ve planlama modellerine kaynak oluşturmaktır. Bu amaç doğrultusunda hedef olarak belirlenen web siteleri, aksesuar ve hazır giyimin pazarlandığı e-ticaret ile bilgi edinme amacı taşıyan haber siteleridir. Bu web sitelerinin göstergelerinden olan hemen çıkma oranı, sitede kalma süresi ve sayfa görüntüleme sayısına ait dağılımlar incelenmiştir. Beş ay aralıkla elde edilen verilerin karşılaştırmalı analiz edilmesiyle, hemen çıkma oranı ve sayfa görüntüleme sayısı göstergelerinin, yapılacak benzetim modellerinde Dagum ve Johnson SB dağılımları ile incelenebilir olduğu çıkarımı yapılabilmektedir. İnternet kullanıcılarının davranış şeklinin değişmesi nedeniyle, araştırmacıların diğer web sitesi göstergeleri için sürekli güncel verilere dayalı dağılımları kullanarak değerlendirmeler yapmaları uygun olacaktır. Elde edilen dağılım bilgileriyle, özellikle özel sektörde kullanılan satış simülasyonlarında, web siteleri arasındaki performans değerlendirmesi gibi çeşitli alanlarda kullanılabileceği düşünülmektedir.
  • PublicationOpen Access
    Türkiye’nin yaşam memnuniyetine mekansal etkinin analizi
    (2022-05-01) ERGÜT, ÖZLEM; ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; ERGÜT Ö., ÇİLİNGİRTÜRK A. M.
    Mekansal veri analizi, analiz sonuçları nesnelerin ya da analiz edilen olayların konumlarına bağlı olan, hem konum bilgisi hem de nesnelerin özelliklerinin kullanımı gerektiren yöntemlerden oluşmaktadır. Coğrafi Bilgi Sistemlerinde meydana gelen ilerlemeler ve verinin analiz edilmesine yönelik programların geliştirilmesi mekansal veri analizde kullanılan yöntemleri daha uygulanabilir hale getirmiştir. Mekansal veri analizinde mekansal etkileşim ön plana çıkmakta ve mekansal etkileşim hem mekansal bağımlılığı hem de mekansal heterojenliği kapsamaktadır. Mekansal bağımlılık veya mekansal otokorelasyon bir mekanda ya da bölgede gözlenen değerlerin komşu gözlem değerlerine bağlı olduğu durumu yansıtmaktadır. Konumun ve konumlar arasındaki etkileşimin önemli olduğu çalışmalarda bu bağımlılık yapısını dikkate alarak geliştirilmiş yöntemlerin kullanılması gerekmektedir. Mekansal analizde kullanılan en yaygın yöntemlerden biri mekansal regresyon analizidir. Bu çalışmanın amacı mekansal analiz literatüründeki son gelişmeler ışığında mekansal etkilerin de dahil edildiği farklı mekansal modeller kullanarak Türkiye’de il düzeyindeki mutluluk verilerinde mekansal bağımlılık yapısının olup olmadığı incelemektir. Konum bilgisini içeren veriler mekansal bağımlılık kavramını ön plana çıkarmakta, mekansal verideki bağımlılık yapısı regresyon analizini de içeren çeşitli istatistiksel yöntemlerde geçerli olan bağımsızlık varsayımının ihlal edilmesine neden olmaktadır. Çalışmada Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından il düzeyinde yapılan Yaşam Memnuniyeti Araştırması verileri kullanılarak sadece değişkenlerin almış oldukları değerler değil aynı zamanda konum bilgileri de hesaplamalara dahil edilerek mekansal etkilerin de eklendiği mekansal regresyon modelleri tahmin edilmiş, mekansal etkilerin modele dahil edildiği ve edilmediği regresyon analizi sonuçları karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda mekansal etkinin var olduğu, tahmin edilen mekansal regresyon analizi yardımıyla intihar ve çevre harcamaları değişkenlerinin dolaysız; işsizlik, gelir ve intihar değişkenlerinin ise dolaylı etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • PublicationOpen Access
    BİTİŞME ANALİZİ FAYDALARININ GENELLEŞTİRİLMİŞ TAHMİN DENKLEMLERİ İLE BELİRLENMESİ
    (2018-01-16) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; Duygu USTA;Ahmet Mete ÇİLİNGİRTÜRK
    Bitişme (Conjoint) analizi işletme bilimlerinde özellikle pazarlama dalında kullanılan tutarlılığı yüksek biryöntemdir. Bu analiz ürün çeşitlendirme ve yeni ürün geliştirmede fayda fiyat dengesini tahmin etmek içinsıklıkla kullanılmaktadır. Yöntemin dezavantajı önceden belirlenmiş profillere yani ortogonal tasarımadayanmasıdır. Kategori sayısının artması sorun yaratmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Bitişme Analizi ile eldeedilen bitişme katsayıları ve ürün faktör önemlerinin Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri ile eldeedilebileceğini ortaya koymaktır. Bu nedenle M. Baran (2007) tarafından yürütülen bir araştırmaya ait BitişmeAnalizi verileri kullanılmıştır. Baran, bu çalışmasında tüketicilerin belirli bir markadaki çay türlerini tercihetmedeki faktörlerin önem değerlerini ortaya koymuştur. Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri, doğrusalmodellerin genişletilmiş bir versiyonu olarak boylamsal, kümelenmiş ve panel verilerde daha etkin ve yansıztahminler elde etmek için geliştirilmiştir. Bu çalışmada tahmin katsayıları ve fayda değerleri her iki yöntemletahmin edilmiş ve Bitişme Analizi ile bulunan fayda değerlerinin Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri ile deelde edilebileceği ortaya konmuştur.
  • PublicationOpen Access
    Simulation for appropriate mean selection for cans approximation method in transportation models
    (2023-03-01) YILMAZ SOYDAN, NACİYE TUBA; ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; CAN, TUNCAY; YILMAZ N. T., ÇİLİNGİRTÜRK A. M., CAN T.
    Classical transportation models aim to minimize the total costs of homogeneous goods transport from supply points to demand points, taking into account unit transportation costs. They constitute a special case of network models and employ a technique based on linear programming. Suggested in 2015 and one of the early distribution methods, Tuncay Can’s Approximation Method (TCAM) is based on the geometric averages of unit transportation costs, although it is stated in the theorem that other means than geometric can be used. The aim of this study is to compare the total costs of a transportation model by solving a problem using geometric, arithmetic, square, and harmonic means based on TCAM. The coefficients of the transportation model were obtained randomly by simulation, and the method was repeated on the problem according to the different means and the appropriate means determined.
  • PublicationOpen Access
    Investigation of long-term change in web-based data traffic in terms of performance evaluation
    (2022-06-01) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; BOZKURT G., ÇİLİNGİRTÜRK A. M.
    Çalışma, web sitelerinin tıklama verilerinden elde edilen sayfa merkezli verilerin dağılımlarını modellemeyi amaçlamaktadır. Bu modelleme sayesinde simülasyon ve planlama modelleri için kaynak oluşturulması amaçlanmaktadır. Çevrimiçi pazarlama davranışlarının anlaşılmasında web sitelerinin kullanımı ve göstergelerinin analizi oldukça önemlidir. İş hedefleri doğrultusunda hazır giyim ve aksesuarların pazarlandığı e-ticaret ve bilgi edinme ve yayma amaçlı haber siteleri hedef olarak belirlenmiş web siteleridir. İlgili web sitelerinin hemen çıkma oranı, sayfa görüntüleme ve kalış süresi göstergelerinin dağılımları incelenmiştir. Elde edilen dağılım bilgileri ile özel sektörde kullanılan satış simülasyonları başta olmak üzere web siteleri arası performans değerlendirme gibi çeşitli alanlarda kullanılabileceği düşünülmektedir.
  • PublicationOpen Access
    Finansal Okuryazarlık Düzeyi ile Sosyal Ağların Etkileşimi Üzerine Ampirik Bir Uygulama
    (2020-04-28) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; Özlem ERGÜT;Ceren CAMKIRAN;Ahmet Mete ÇİLİNGİRTÜRK
    Finansal okuryazarlık, belirsizliğin arttığı bir ortamda kişilerin rasyonel karar verebilmelerini, finansal durumları hakkında bilinçli bir yol izleyebilmelerini sağlayan önemli bir kavram olarak güncelliğini korumaktadır. Bu konuda bilincin oluşturulması,bu bilincin doğru finansal davranışlara yönlendirilmesi açısından önemlidir. Buçalışmada amaç, kişilerin finansal okuryazarlık konusundaki bilgi düzeylerinden yola çıkarak finansal tutum ve davranışlarını incelemek, sosyal medya ve yazılım uygulamalarının finansal okuryazarlık üzerinde etkili olup olmadığını araştırmaktır. Bu amaçla225 kişiyle e-postayoluyla anket gerçekleştirilerekelde edilen veri setine karar ağaçları ve lojistik regresyon analizi uygulanmıştır. Karar Ağaçları sonuçlarına göre, sınıflamada en etkili değişkenin yaş olduğu belirlenerek veri seti, yaşı 25 yaş ve altı ile 25 yaş üstü olmak üzere iki gruba ayrılmıştır.Lojistik regresyon analizi sonuçlarına göre, finansal okuryazarlıkla ilgili temel bilgi düzeyini etkileyen değişkenler 25 yaş üstü için cinsiyet, eğitim ve sosyal ağ skoru iken 25 yaş ve altı için sadece finansal tutum skorlarıdır.
  • PublicationOpen Access
    Marka Algısının Lüks Ürün Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Birinci El ve İkinci El Karşılaştırması
    (2022-12-01) ÇİLİNGİRTÜRK, AHMET METE; Telli S. G., Çilingirtürk A. M., D. G. Ş.
    Tüketici davranışlarının değişmesiyle birlikte lüks ile ilgili yeni kavramların ortaya çıktığı görülmektedir. Herkese uygun bir lüks seçeneğinin olduğu düşünülecek olursa, tüketicilerin lüks markayı nasıl algıladığı üzerinde de durulması gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada tüketicilerin lüks marka algısının lüks ürün satın alma niyetine etkileri üzerinde durulmaktadır. Çevrimiçi anket yöntemiyle 426 katılımcıya ulaşılmıştır. Toplanan veri SPSS Amos 24 ile incelenmiştir. Birinci el ve ikinci el lüks ürün satın alan tüketiciler kıyaslanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre birinci el lüks ürün satın alan tüketicilerin genel lüks marka algısı, lüks ürün satın alma niyeti, finansal marka algısı ve sosyal marka algısı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Fonksiyonel marka algısı ile benzer bir etki görülmemiştir. İkinci el lüks ürün satın alan tüketicilere bakıldığında ise genel lüks marka algısı ile sosyal marka algısı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmesine rağmen fonksiyonel, finansal ve lüks ürün satın alma niyeti arasında benzer etkiye rastlanılmamıştır.