Publication: Adolesanların televizyondaki yiyecek-içecek reklamlarına maruziyetlerinin besin seçimlerine etkisi
No Thumbnail Available
Date
2023-09-02
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Giriş/amaç: Televizyon kanallarında yapılan yiyecek ve içecek reklamlarının çoğunlukla sağlıksız
(ör, şekerli kahvaltılık gevrekler, fast food yiyecekler, şekerlemeler, gazlı içecekler vb.) olduğu
görülmektedir. Bu yiyeceklerin çoğu vitamin ve mineralden yetersiz, besin değeri düşük ve kalorisi
yüksek özelliktedir. Çocuk ve adolesanların televizyondaki yiyecek-içecek reklamlarına maruz kalması
onların reklam ürünlerine ilgi duymasına, deneme isteklerinin ve satın alma davranışlarının artmasına
yol açabilmektedir. İşlenmiş hazır yiyecek ve içeceklerin fazla tüketimi birçok sağlık sorununa temel
oluşturabilmektedir. Çalışma adolesanların televizyonda gösterilen yiyecek ve içecek reklamlarına
maruziyetlerinin besin seçimlerine olan etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Materyal ve metot: Bu
tanımlayıcı araştırma Ekim 2018-Haziran 2019 tarihleri arasında İstanbul’un bir ilçesindeki 6 devlet
ortaokulunda okuyan 655 5.-8. sınıf öğrencileri (9-15 yaş) ile yapıldı. Etik kurul izni ve kurum izni
alındı. Öğrencilerin besin seçimlerini etkileyen televizyon izleme ve yiyecek-içecek reklamlarına ilişkin
özellikleri Bilgi Formu ile toplandı. Bulgular: Öğrencilerin %90,1’inin televizyon izleme alışkanlığı
vardı. Katılımcıların %38’inin hafta içi günlük televizyon izleme süresi 2 saat ve daha fazla iken bu süre
hafta sonu %42,7 bulundu. Öğrencilerin %62,7’sinin televizyondaki reklamları izleme alışkanlığı vardı.
%54,6’sı yiyecek-içecek reklamlarına ilgi duymakta, %75,6’sı hoşuna giden bir yiyecek-içecek ürününü
satın almak istemekteydi. Öğrenciler, en beğendikleri yiyecek reklamlarının çikolata, kek, şeker, tatlı ve
pasta (%58), içecek reklamlarının ise kola (%35,6) olduğunu belirtti. Öğrencilerin reklamını gördükten
sonra ilk sırada satın aldıkları yiyecek ve içecek ürünlerinin sırasıyla çikolata, kek, şeker, tatlı ve pasta
(%60,8) ile kola (%35,6) olduğu belirlendi. Sonuç: Bulgulara göre, uzun süre televizyona ve yiyecekiçecek reklamlarına maruz kalmanın araştırma kapsamındaki öğrencileri yanlış besin seçimine ittiği
söylenebilir. Sağlık profesyonellerinin sağlıklı beslenme ve obezite önleme programlarına besin seçimi
ve reklamların etkisi konusunu eklemesi sorunun çözümünde yararlı olabilir.
Description
Keywords
Adolesan, Televizyon, Yiyecek-İçecek Reklamları, Besin Seçimi
Citation
Ülgen D., ERGÜN A., ERDİM L., \"Adolesanların Televizyondaki Yiyecek-İçecek Reklamlarına Maruziyetlerinin Besin Seçimlerine Etkisi\", 12th International Hippocrates Congress on Medical and Health Sciences, Türkiye, 01 Eylül 2023