Publication: OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ_x000D_
İLE ÜNİVERSİTE YAŞAMINA UYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN_x000D_
İNCELENMESİ
Loading...
Date
2019-10-20
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenadaylarının duygusal zeka düzeyleri ile üniversiteyaşamına uyumları arasındaki ilişkinin incelenmesiamaçlanmıştır. Ayrıca, okul öncesi öğretmenadaylarının duygusal zeka ve üniversite yaşamınauyum düzeylerinin demografik özelliklerine (cinsiyetve sınıf düzeyi) göre farklılaşıp farklılaşmadığınınincelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, okul öncesiöğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ileüniversite yaşamına uyum düzeyleri arasındaki ilişkiyiincelemek amacıyla tarama modeli uygulanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ilinde yer alaniki devlet ve iki vakıf üniversitesinin Okul ÖncesiEğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 1. ve 4.Sınıf toplam 425 okul öncesi öğretmen adayıoluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçlarıolarak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “SchutteDuygusal Zeka Ölçeği” ve “Üniversite YaşamınaUyum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanınsonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarınınduygusal zeka ve üniversite yaşamına uyumdüzeylerinin yüksek olduğu ortaya konulmuştur.Öğretmen adaylarının duygusal zeka düzeyleri ileüniversite yaşamına uyum düzeyleri arasında yüksekdüzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğutespit edilmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarınınduygusal zeka ve üniversite yaşamına uyum düzeylericinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılıkgöstermezken (p>.05), sınıf düzeyi değişkenine göre4. Sınıf öğretmen adayları lehine anlamlı farklılıkolduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study was to investigate_x000D_ the relationship between preschool teacher_x000D_ candidates' emotional intelligence levels and their_x000D_ adjustment to university life. In this study, a_x000D_ screening model was applied to examine the_x000D_ relationship between the levels of emotional_x000D_ intelligence and the level of adjustment to university_x000D_ life. The study group consisted of 425 preservice_x000D_ preschool teacher in the Pre-School Education_x000D_ Department of two state and two foundation_x000D_ universities in Istanbul province in 2018-2019_x000D_ academic year. “Schutte Emotional Intelligence_x000D_ Scale” and “Adjustment to University Life Scale”_x000D_ were used as data collection tools. As a result of the_x000D_ study, preschool teacher candidates' emotional_x000D_ intelligence and adjustment to university life are_x000D_ high; It was found that there was a high level,_x000D_ positive and significant relationship between levels_x000D_ of emotional intelligence and level of adjustment to_x000D_ university life. While there was no significant_x000D_ difference between preschool teacher candidates'_x000D_ emotional intelligence and adjustment to university_x000D_ life according to gender variable (p> .05), it was_x000D_ concluded that there was a significant difference in_x000D_ favor of 4th grade teacher candidates according to_x000D_ the class level variable.
The aim of this study was to investigate_x000D_ the relationship between preschool teacher_x000D_ candidates' emotional intelligence levels and their_x000D_ adjustment to university life. In this study, a_x000D_ screening model was applied to examine the_x000D_ relationship between the levels of emotional_x000D_ intelligence and the level of adjustment to university_x000D_ life. The study group consisted of 425 preservice_x000D_ preschool teacher in the Pre-School Education_x000D_ Department of two state and two foundation_x000D_ universities in Istanbul province in 2018-2019_x000D_ academic year. “Schutte Emotional Intelligence_x000D_ Scale” and “Adjustment to University Life Scale”_x000D_ were used as data collection tools. As a result of the_x000D_ study, preschool teacher candidates' emotional_x000D_ intelligence and adjustment to university life are_x000D_ high; It was found that there was a high level,_x000D_ positive and significant relationship between levels_x000D_ of emotional intelligence and level of adjustment to_x000D_ university life. While there was no significant_x000D_ difference between preschool teacher candidates'_x000D_ emotional intelligence and adjustment to university_x000D_ life according to gender variable (p> .05), it was_x000D_ concluded that there was a significant difference in_x000D_ favor of 4th grade teacher candidates according to_x000D_ the class level variable.