Publication: Post truth döneminde dijital medya aracılığıyla algı yönetimi oluşumunda dezenformasyon içeriklerinin incelenmesi : 6 Şubat Kahramanmaraş depremi
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
İnternetin ortaya çıkmasıyla beraber bireyler, taleplerine yanıt vermesi açısından çevrim içi araçların gelişimini yönlendirmiştir. Araçlar bireylerin yaşam faaliyetlerinde kolaylık sağlayarak duyulan güveni arttırmıştır ve aynı şekilde günlük hayatın önemli bir parçası haline gelmiştir. Bu eğilim bireylerin davranışlarını ve tutumlarını dönüştürme açısından da etkisi altına almaktadır. Dijital medyayı aktif bir şekilde kullanan bireyler, görüşlerini dijital platformlarda özgürce ifade etmektedir. Söz konusu çalışma, dijital medyanın algı yönetimi süreçlerinde bilgi unsuru olan dezenformasyonu nasıl kullanıldığını anlamayı amaçlamaktadır. Tez, 6 Şubat'ta meydana gelen Kahramanmaraş Depremi olayını ele alarak, dijital medyanın dezenformasyon süreçlerini betimsel metin analizi perspektifinden incelemektedir. Çalışma, yeni medya araçlarının haber üretimi ve paylaşımında oynadığı rolü vurgulayarak, bu mecraların algı yönetimi üzerindeki etkilerini ortaya koymaktadır. Post- Truth dönemde dijital medyada dezenformasyon içeriklerinin nasıl inşa edildiği ve insanlara ne şekilde sunulduğunu analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, medya içeriklerinin incelenmesinde kullanılan bir araştırma tekniği olarak betimsel metin analizi yöntemi detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Deprem afetiyle ilgili İletişim Başkanlığı’nı 6 Şubat 2023- 13 Şubat 2023 tarihlerini kapsayan bültende dijital medya içerikleri, haber makaleleri, sosyal medya paylaşımları ve diğer çevrimiçi kaynaklar üzerinden detaylı bir analiz ile incelenecektir. Bilgi kirliliği olan dezenformasyon unsurunun algı süreçlerindeki rolü ortaya konmaya çalışılacaktır.Bu çalışma, dijital medya ortamında gerçekleşen dezenformasyonun anlaşılmasına yönelik bir katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, bu çalışma, medya manipülasyonu ve algı yönetimi konularında bilgi sağlamak amacıyla dijital medya vasıtasıyla algı yönetimi bağlamında literatürdeki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.
With the emergence of the Internet, individuals have directed the development of online tools to respond to their demands. The tools have increased the confidence of individuals by providing convenience in their life activities and have also become an important part of daily life. This trend also affects individuals in terms of transforming their behaviours and attitudes. Individuals who actively use digital media express their views freely on digital platforms. This study aims to understand how digital media uses disinformation, which is an element of information, in perception management processes. The thesis examines the disinformation processes of digital media from the perspective of descriptive text analysis by taking the Kahramanmaraş Earthquake event that occurred on 6 February. By emphasising the role of new media tools in news production and sharing, the study reveals the effects of these media on perception management. It aims to analyse how disinformation content is constructed and presented to people in digital media in the post-truth era. In this study, descriptive textual analysis method as a research technique used in analysing media content will be discussed in detail. Digital media contents, news articles, social media posts and other online sources will be examined through a detailed analysis of the bulletin of the Presidency of Communication on the earthquake disaster covering the dates between 6 February 2023 and 6 March 2023. The role of disinformation, which is information pollution, in perception processes will be tried to be revealed.This study aims to contribute to the understanding of disinformation in digital media. In addition, this study aims to fill the gap in the literature in the context of perception management through digital media in order to provide information on media manipulation and perception management.
With the emergence of the Internet, individuals have directed the development of online tools to respond to their demands. The tools have increased the confidence of individuals by providing convenience in their life activities and have also become an important part of daily life. This trend also affects individuals in terms of transforming their behaviours and attitudes. Individuals who actively use digital media express their views freely on digital platforms. This study aims to understand how digital media uses disinformation, which is an element of information, in perception management processes. The thesis examines the disinformation processes of digital media from the perspective of descriptive text analysis by taking the Kahramanmaraş Earthquake event that occurred on 6 February. By emphasising the role of new media tools in news production and sharing, the study reveals the effects of these media on perception management. It aims to analyse how disinformation content is constructed and presented to people in digital media in the post-truth era. In this study, descriptive textual analysis method as a research technique used in analysing media content will be discussed in detail. Digital media contents, news articles, social media posts and other online sources will be examined through a detailed analysis of the bulletin of the Presidency of Communication on the earthquake disaster covering the dates between 6 February 2023 and 6 March 2023. The role of disinformation, which is information pollution, in perception processes will be tried to be revealed.This study aims to contribute to the understanding of disinformation in digital media. In addition, this study aims to fill the gap in the literature in the context of perception management through digital media in order to provide information on media manipulation and perception management.
Description
Keywords
Dezenformasyon, Post-Truth, Dijtal medya, Algı yönetimi Disinformation, Post-Truth, Digital media, Perception management