Publication:
Disaster Preparation Status of Public Health Academic Staff a Cross-sectional Study from Istanbul

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Aim: Public Health is a field specifically related to disasters and disaster medicine. The purposeof this research is to determine the opinion and education status of public health academic personnel in Istanbulon disasters, especially the earthquake, and to expose their disaster preparedness at their institutions and livingarea. Methods: The cross-sectional research is used for the study. 53 research assistants and 39 academics workingat the faculties of medicine in public and private universities participated to the research. Results: 61.1% of theacademics and 71.6% of the research assistants did not receive basic disaster training. Only 5 of the researchassistants participating to the research received basic disaster training from their institutions. 77.6% of the researchassistants and 50% of the academics do not know whether there is a disaster plan of their institutions or not.Conclusion: Including the basic disaster training subjects in the curriculum of the education process for publichealth research assistants may improve their self-sufficiency and increase their motivation to take charge in casesof a disaster. The institutions must build up a disaster plan and support their plan and intervention techniques withapplied trainings and practices.
Amaç: Halk Sağlığı afetler ve afet tıbbı ile özellikle ilgili bir alandır. Bu araştırmanın amacı İstanbul'da çalışan halk sağlığı akademik personellerinin afetlerle ve özellikle olası bir deprem durumu ile ilgili görüşlerini ve eğitim durumlarını öğrenmek ve kurumlarında ve yaşadıkları yerlerde afet hazırlık durumlarını belirlemektir. Yöntem: Araştırma kesitsel olarak düzenlenmiştir. İstanbul’da kamu ve özel tıp fakültelerinin halk sağlığı bölümlerinde çalışan 39’u öğretim üyesi ve 53’ü araştırma görevlisi toplam 92 akademik personel araştırmaya katılmıştır. Bulgular: Öğretim üyelerinin %61,1’i araştırma görevlilerinin %71.6’sı temel afet eğitimi almamıştır. Araştırmaya katılan araştırma görevlilerinin sadece 5’i çalıştıkları kurumdan temel afet eğitimi almıştır Araştırma görevlilerinin %77.6’sı; öğretim üyelerinin %50’si kurumlarına ait bir afet planı olup olmadığını bilmemektedirler. Katılımcılar içinde kurum afet planında görevli olduğunu belirten hiç kimse bulunmamaktadır. Sonuç: Temel afet eğitimi konularına halk sağlığı araştırma görevlilerinin eğitim sürecinde yer verilmesi onların öz yeterliliğini geliştirerek afet durumunda görev almaları konusunda motivasyonlarını artırabilir. Kurumların afet planı geliştirmesi, geliştirdikleri plan ve müdahale yöntemlerini uygulamalı çalışmalar ve tatbikatlar yaparak desteklemeleri zorunludur.

Description

Keywords

Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri

Citation

Collections