Publication:
Investigation of heat transfer in combustion chamber of a direct injection diesel engine under different compression ratios and engine torques

dc.contributor.authorGÜMÜŞ, METİN
dc.contributor.authorsSanli A., GÜMÜŞ M.
dc.date.accessioned2023-03-20T07:11:19Z
dc.date.available2023-03-20T07:11:19Z
dc.date.issued2022-01-01
dc.description.abstractThe heat transfer between gases and combustion chamber walls is an important issue because of affecting the emissions and engine performance. On the other hand, there are a number of engine operation parameters impacting on the in-cylinder heat transfer. Of these parameters, compression ratio and engine torque are of significant influence on the engine heat transfer. For this reason, in this study the effects of compression ratio and engine torque on the heat transfer between gases and combustion chamber walls in a compression ignition engine were studied. The most used correlations such as Hohenberg, Woschni, Nusselt, Eichelberg, and Sitkei-Ramanaiah were used to calculate the overall convective heat transfer coefficient in the combustion chamber. Moreover, various heat transfer characteristics (heat flux, heat loss in combustion chamber parts, heat transfer rate) were evaluated in this study. In the performed study, it was shown that compression ratio and engine torque affected significantly the heat transfer coefficient and heat flux. While heat transfer characteristics calculated by Sitkei-Ramanaiah correlation had the highest value, Eichelberg correlation had the lowest values. The most transferred heat among the combustion chamber parts occurred in the piston.
dc.description.abstractYanma gazları ve yanma odası duvarları arasında meydana gelen ısı geçişi, emisyonları ve motor performansını etkilediğinden dolayı önemli bir konudur. Diğer taraftan, silindir içi ısı geçişine etki eden birçok motor çalışma parametresi bulunmaktadır. Bunlar arasında motor momenti ve sıkıştırma oranı motor ısı transferinde oldukça etkilidir. Bu sebeple, bu çalışmada sıkıştırma ateşlemeli bir motorda yanma gazları ve yanma odası duvarları arasında meydana gelen ısı transferine motor momenti ve sıkıştırma oranının etkileri incelenmiştir. Yanma odasında genel ısı taşınım katsayısı hesaplanması için literatürde sıklıkla kullanılan Hohenberg, Woschni, Nusselt, Eichelberg ve Sitkei-Ramanaiah bağıntıları kullanılmıştır. Ayrıca, çalışmada çeşitli ısı transferi karakteristikleri (ısı akısı, yanma odası elemanlarında ısı kaybı, birim krank açısında ısı geçişi değişimi) değerlendirilmiştir. Yapılan çalışmada, sıkıştırma oranı ve motor momentinin, ısı taşınım katsayısını ve ısı akısını önemli oranda etkilediği görülmektedir. Sitkei-Ramanaiah bağıntısıyla hesaplanan ısı geçişi karakteristikleri en yüksek değerleri verirken Eichelberg bağıntısı en düşük değerleri vermiştir. Yanma odasında en fazla ısı kaybı pistonda oluşmuştur.
dc.identifier.citationSanli A., GÜMÜŞ M., "Investigation of heat transfer in combustion chamber of a direct injection diesel engine under different compression ratios and engine torques", PAMUKKALE UNIVERSITY JOURNAL OF ENGINEERING SCIENCES-PAMUKKALE UNIVERSITESI MUHENDISLIK BILIMLERI DERGISI, cilt.28, sa.1, ss.91-103, 2022
dc.identifier.doi10.5505/pajes.2021.20599
dc.identifier.endpage103
dc.identifier.issn1300-7009
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage91
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/287621
dc.identifier.volume28
dc.language.isoeng
dc.relation.ispartofPAMUKKALE UNIVERSITY JOURNAL OF ENGINEERING SCIENCES-PAMUKKALE UNIVERSITESI MUHENDISLIK BILIMLERI DERGISI
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHarita Mühendisliği-Geomatik
dc.subjectMühendislik ve Teknoloji
dc.subjectGeotechnical Engineering
dc.subjectEngineering and Technology
dc.subjectMÜHENDİSLİK, ÇOK DİSİPLİNLİ
dc.subjectMühendislik
dc.subjectMühendislik, Bilişim ve Teknoloji (ENG)
dc.subjectENGINEERING, MULTIDISCIPLINARY
dc.subjectENGINEERING
dc.subjectEngineering, Computing & Technology (ENG)
dc.subjectGeneral Engineering
dc.subjectEngineering (miscellaneous)
dc.subjectMedia Technology
dc.subjectPhysical Sciences
dc.subjectHeat transfer in combustion chamber
dc.subjectEngine torque
dc.subjectCompression ratio
dc.subjectConvective heat transfer correlations
dc.subjectCYLINDER
dc.subjectMODEL
dc.subjectSURFACES
dc.subjectLOAD
dc.subjectYanma odasında ısı geçişi
dc.subjectMotor momenti
dc.subjectSıkıştırma oranı
dc.subjectIsı taşınım katsayıları
dc.subjectHeat transfer in combustion chamber
dc.subjectEngine torque
dc.subjectCompression ratio
dc.subjectConvective heat transfer correlations
dc.titleInvestigation of heat transfer in combustion chamber of a direct injection diesel engine under different compression ratios and engine torques
dc.title.alternativeFarklı sıkıştırma oranı ve motor momentlerinde direkt püskürtmeli bir dizel motorun yanma odasında ısı geçişinin incelenmesi
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.id95c4b7d8-3215-47b7-95db-d193ba4c97f0
local.indexed.atWOS
local.indexed.atTRDIZIN
relation.isAuthorOfPublication22ab5209-af0a-4008-a61e-80842a1d9759
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery22ab5209-af0a-4008-a61e-80842a1d9759

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
file.pdf
Size:
1.44 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections