Publication: Okul Öncesi Dönemde Saldırgan Davranışın Önlenmesinde Bir Girişim Programı
Loading...
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Davranış sorunlarını önlemek için okul öncesi yılların en uygun dönem olduğu bilinmektedir.Bu yaş grubunda kazanılan olumlu davranışların daha sonraki yıllarda görülebilecek sorunlarıengelleyebileceği öngörülmektedir. Saldırgan davranışların önlenmesi zor çözümlenen yüksekmaliyetli sorunların oluşmasını engelleyecektir. Bu çalışmada, okul öncesi dönem çocuklarındasaldırgan davranışı önlemek için hazırlanmış ve deneysel bir çalışmada uygulanmış olan “SaldırganDavranışı Önleme Programı”nın (SDÖP) tanıtılması amaçlanmıştır. Çalışmanın okul öncesi dönemçocuklarıyla çalışan okul hemşireleri ve öğretmenler için yararlı olacağı düşünülmektedir. SaldırganDavranışı Önleme Programı’nın kavramsal çerçevesi, Bandura tarafından geliştirilen “SosyalBilişsel Kuram” temel alınarak hazırlanmıştır. Saldırgan Davranışı Önleme Programı hazırlandıktansonra uzman görüşleri alınmış ve geri bildirimler doğrultusunda programa son şekli verilmiştir.Saldırgan Davranışı Önleme Programı, okul öncesi dönem çocuklar ve onların anne-babalarını kapsayanbir programdır. On iki hafta boyunca devam eden program çocuklara yönelik toplam 25 etkinlikiçermektedir. Okulda yapılan çocuklara yönelik etkinliklerden sonra anne-babaya konu ileilgili bilgilendirme mektupları gönderilmektedir. Bu mektuplarda sınıftaki etkinliklere benzer etkinliklerinevde devam ettirilmesinin önemi vurgulanmakta, ayrıca anne-baba ve çocuğun etkileşimdebulunabileceği ev etkinlikleri yapmaları sağlanmaktadır. Program kapsamında yapılan bütünetkinliklerde öğretmenin sınıfta bulunması ve izlemesi önemlidir. Saldırgan Davranışı ÖnlemeProgramındaki anne-babaların girişim programı ise çocukların programı ile eş zamanlı olarak yapılansekiz çocuk etkinliğine katılımı ve sekiz eğitimi içermektedir. Sonuç olarak, SDÖP etkili olarakuygulandığında çocukların saldırgan davranışlarının önlenmesinde başarılı olunacağı düşünülmektedir.
It is known that preschool term is the most suitable term to prevent behavior problems. It is projected that having positive behavior at these ages prevents possible problems in ensuring years. Preventation of the aggressive behaviours will prohibit to occur problems which have hard solutions and high cost. In this study, it is presented "Aggressive Behaviour Prevention Program"(ABPP) that is prepared to prevent the agressive behaviour of kindergarten students and applied in a experimental study. It is thougt that the study will be helpful for school nurses and teachers who work for those students. The conceptional framework of ABPP is prepared based on “Social Cognitive Theory” developed by Bandura. After preperation of ABPP, it is taken the specialist’s opinions and it is put into final form according to feedbacks. Aggressive Behaviour Prevention Program is a program that includes preschool students and their parents. The program involves 25 activities for preschool students during 12 weeks. It is sent to parents informing letters after school activities for those students. It is emphasized the importance of maintenance of home activities same as the school ones, and is allowed for home activities that provide interactions between parent and child. It is importatant that the teachers follow the all activities in the classroom in this programme. The parent intervention program includes eight participations of the kids’ activities and eight training simultaneous with kids’ program in the ABPP. Finally, ABPP will be successful to prevent aggressive behaviours of children when it is applied effectively.
It is known that preschool term is the most suitable term to prevent behavior problems. It is projected that having positive behavior at these ages prevents possible problems in ensuring years. Preventation of the aggressive behaviours will prohibit to occur problems which have hard solutions and high cost. In this study, it is presented "Aggressive Behaviour Prevention Program"(ABPP) that is prepared to prevent the agressive behaviour of kindergarten students and applied in a experimental study. It is thougt that the study will be helpful for school nurses and teachers who work for those students. The conceptional framework of ABPP is prepared based on “Social Cognitive Theory” developed by Bandura. After preperation of ABPP, it is taken the specialist’s opinions and it is put into final form according to feedbacks. Aggressive Behaviour Prevention Program is a program that includes preschool students and their parents. The program involves 25 activities for preschool students during 12 weeks. It is sent to parents informing letters after school activities for those students. It is emphasized the importance of maintenance of home activities same as the school ones, and is allowed for home activities that provide interactions between parent and child. It is importatant that the teachers follow the all activities in the classroom in this programme. The parent intervention program includes eight participations of the kids’ activities and eight training simultaneous with kids’ program in the ABPP. Finally, ABPP will be successful to prevent aggressive behaviours of children when it is applied effectively.
Description
Keywords
Eğitim, Eğitim Araştırmaları