Publication:
Öğrenme yaklaşımları bağlamında 2005 ve 2018 hayat bilgisi ders kitaplarının incelenmesi: Sınıf öğretmenleri değişimi nasıl yorumluyor

dc.contributor.authorKABAPINAR, YÜCEL
dc.contributor.authorskalender b., KABAPINAR Y., Urfalıoğlu K.
dc.date.accessioned2023-06-02T07:10:44Z
dc.date.available2023-06-02T07:10:44Z
dc.date.issued2023-04-24
dc.description.abstractBu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin 2005 ve 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programlarına göre hazırlanmış ders kitaplarının öğrenme yaklaşımına yönelik algılarını ve bu ders kitaplarının öğretmenlerin derse hazırlık ve öğretme-öğrenme sürecine olan etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu kapsamda, araştırma, Gaziantep ilinde yer alan 7’si kadın, 8’i erkek toplam 15 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Durum çalışması deseninde yürütülen araştırmanın veri toplama aşamasında doküman incelemesi, anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden faydalanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Ulaşılan veriler ışığında, oluşturulan transkriptler üzerinden kodlara ulaşılmıştır. Devamında birbiriyle ilişkili kodlar bir araya getirilerek belirli temalar altında birleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre katılımcıların yazılı bilginin sunumu, görseller ve işlevi, etkinlikler ve niteliği ve öğretme-öğrenme süreci temalarında her iki kitaba yönelik farklı algı ve anlayışa sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinden ders kitabı olarak 2005 ders kitabını tercih edenlerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının ilkelerine uygun sınıf içi süreçler geliştirdikleri; 2018 ders kitabını tercih edenlerin ise kısmen yapılandırmacı kısmense davranışçı öğrenme kuramının ilkelerine uygun süreçler geliştirdikleri belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 2018 ders kitabına ilişkin her iki öğrenme kuramının da izlerinin olduğuna yönelik bir algıya sahip oldukları ve bu yönde sınıf içi süreçler geliştirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin kendilerine sunulan ders kitaplarının yörüngesinde kalarak derse hazırlık ve sınıf içi süreçlerde o kitabın temele aldığı yaklaşıma uygun öğrenme deneyimi oluşturma çabasına girdikleri sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, öğretmenlerin sınıf içi süreçlerinde öğretmen ve öğrencilere atfettikleri rollere yönelik algılarında ders kitaplarının önemli bir etkisinin olduğu söylenebilir.
dc.identifier.citationkalender b., KABAPINAR Y., Urfalıoğlu K., "Öğrenme Yaklaşımları Bağlamında 2005 ve 2018 Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının İncelenmesi: Sınıf Öğretmenleri Değişimi Nasıl Yorumluyor?", Eğitim ve Bilim, cilt.48, sa.214, ss.149-175, 2023
dc.identifier.doi10.15390/eb.2023.10976
dc.identifier.endpage175
dc.identifier.issn1300-1337
dc.identifier.issue214
dc.identifier.startpage149
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1177996
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/289855
dc.identifier.volume48
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofEğitim ve Bilim
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEĞİTİM VE EĞİTİM ARAŞTIRMASI
dc.subjectSosyal Bilimler Genel
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectEDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH
dc.subjectSOCIAL SCIENCES, GENERAL
dc.subjectSocial Sciences (SOC)
dc.subjectLife studies
dc.subjectCurriculum
dc.subjectTextbooks
dc.subjectLearning approach
dc.subjectLearning conception
dc.subjectEDUCATION
dc.subjectHayat bilgisi
dc.subjectÖğretim programı
dc.subjectDers kitapları
dc.subjectÖğrenme yaklaşımı
dc.subjectÖğrenme anlayışı
dc.titleÖğrenme yaklaşımları bağlamında 2005 ve 2018 hayat bilgisi ders kitaplarının incelenmesi: Sınıf öğretmenleri değişimi nasıl yorumluyor
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.id4e4b022f-ebf4-43cb-a959-343eb24fb70d
local.indexed.atWOS
local.indexed.atTRDIZIN
relation.isAuthorOfPublication282587b1-9332-4bfb-a198-8eed7cc87ff2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery282587b1-9332-4bfb-a198-8eed7cc87ff2

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1.pdf
Size:
809.08 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections