Publication: Spor giyimde akıllı ürünlere yönelik satın alma tutumlarında ürün tasarımı ve tüketici özelliklerine bakış
Loading...
Files
Date
2022-06-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tüketicilerin, spor giyimde akıllı ürün kullanımı hem günlük hayatlarını kolaylaştırmakta, hem de çeşitli uygulamalarıyla sıkça tercih
edilmektedir. Ürünlerin benimsenmesi sürecinde bu tarz ürünlerde tasarımın ve estetiğin tüketici için önemi ve satın alma tutumlarının
rolü incelenmelidir. Bu çalışmada duygusal, bilişsel ve davranışsal yönleriyle değerlendirilen tüketici satın alma tutumlarının, akıllı spor
giyim ürünleri için ürün estetiği öneminden nasıl etkilendiği araştırılmıştır. Aynı zamanda, farklı demografik özelliklerdeki kişiler için
gerek ürün tasarımı önemi gerekse satın alma tutumları farklı olabileceği anlaşılmıştır. 779 kişiden elde edilen veriler analizlere uygun
tasnif edilip düzenlenerek kullanılmıştır. Ürün estetiği öneminin spor giyim kategorisindeki akıllı giyilebilen ürünleri satın almaya yönelik
duygusal, bilişsel ve davranışsal tepkileri pozitif etkilediği gözlenmiştir. Demografik değişkenler arasında eğitim, medeni hal, çocuk
sahipliği ve gelir için anlamlı etkiler tespit edilirken yaş, cinsiyet, araba sahipliği ve çalışma durumu için anlamlı sonuçlara
rastlanmamıştır. Spor giyimde akıllı ürünleri satın alınmasında, farklı eğitim seviyesinde kişilerde ürün estetiği önemi ve bilişsel ve
davranışsal tepkilerin; medeni hali farklılaşınca davranışsal tepkilerinin; çocuk sahipliği durumuna göre duygusal ve davranışsal
tepkilerinin ve değişik gelir gruplarına mensup olanlar arasında ürün estetiği önem ve davranışsal tepkilerin anlamlı değişim gösterdiği
sonucuna ulaşılmıştır.
The use of smart products in sportswear facilitates the daily lives of consumers and is frequently preferred with various applications. In the process of adopting products, the importance of design and aesthetics for the consumer and the role of purchasing attitudes in such products should be examined. In this study, it has been investigated how consumer purchasing attitudes, which are evaluated in terms of emotional, cognitive, and behavioral aspects, are affected by the importance of product aesthetics for smart sportswear products. At the same time, it has been understood that the importance of product design and purchasing attitudes may be different for people with different demographic characteristics. The data obtained from 779 people were classified and arranged by the analysis and used. It has been observed that the importance of product aesthetics positively affects emotional, cognitive, and behavioral responses to purchasing smart wearable products in the sportswear category. While significant effects were found for education, marital status, child ownership, and income among demographic variables, no significant results were found for age, gender, car ownership, and employment status. When purchasing smart products in sportswear, when the importance of product aesthetics and the marital status of cognitive and behavioral reactions differ in people with different education levels, it has been concluded that the emotional and behavioral reactions of the behavioral reactions according to the status of having a child, and the importance of product aesthetics and behavioral reactions among those belonging to different income groups.
The use of smart products in sportswear facilitates the daily lives of consumers and is frequently preferred with various applications. In the process of adopting products, the importance of design and aesthetics for the consumer and the role of purchasing attitudes in such products should be examined. In this study, it has been investigated how consumer purchasing attitudes, which are evaluated in terms of emotional, cognitive, and behavioral aspects, are affected by the importance of product aesthetics for smart sportswear products. At the same time, it has been understood that the importance of product design and purchasing attitudes may be different for people with different demographic characteristics. The data obtained from 779 people were classified and arranged by the analysis and used. It has been observed that the importance of product aesthetics positively affects emotional, cognitive, and behavioral responses to purchasing smart wearable products in the sportswear category. While significant effects were found for education, marital status, child ownership, and income among demographic variables, no significant results were found for age, gender, car ownership, and employment status. When purchasing smart products in sportswear, when the importance of product aesthetics and the marital status of cognitive and behavioral reactions differ in people with different education levels, it has been concluded that the emotional and behavioral reactions of the behavioral reactions according to the status of having a child, and the importance of product aesthetics and behavioral reactions among those belonging to different income groups.
Description
Keywords
Spor Giyim, Ürün Tasarımı, Akıllı Ürün, Tüketici Tutumu, Sportswear, Product Design, Smart Product, Consumer Attitude
Citation
TOR KADIOĞLU C., TURHAN G., "Spor Giyimde Akıllı Ürünlere Yönelik Satın Alma Tutumlarında Ürün Tasarımı ve Tüketici Özelliklerine Bakış", Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.633-652, 2022