Publication:
Üni̇versi̇te öğrenci̇leri̇nde uzaktan eğiti̇m süreci̇nde müzi̇k terapi̇ ve progresi̇f gevşeme egzersi̇zleri̇ni̇n yaşam kali̇tesi̇ne etki̇si̇

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022-04-01

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Amaç: Araştırmamızda, müzik terapi ve müzik terapiye ek olarak verilen progresif gevşeme egzersizlerinin uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinde yaşam kalitesi üzerine etkisini incelemek amaçlandı. Yöntem: Türkiye genelinde farklı şehir ve üniversitelerden öğrencilere ulaşılarak bilgilendirilmiş onam formu paylaşıldı ve gönüllü olan katılımcılar, katılımcı değerlendirme formu ile değerlendirildi. Çalışmamıza Ocak 2021– Mayıs 2021 tarihleri arasında, dahil edilme kriterlerine uyan 88 gönüllü katılımcı dahil edildi. Katılımcılar randomize edilerek Müzik Terapi Grubu (n: 28), müzik terapi eşliğinde Progresif Gevşeme Egzersizi Grubu (n: 30) ve Kontrol Grubu (n: 30) olmak üzere üç gruba ayrıldı. Ses kayıtlarını oluşturmak amacıyla asoftmurmur.com adlı web sitesinin sahibinden ve WHOQOL-BREF Ölçeği kullanımı için WHOQOL Türkiye Merkezi’nden izin alındı. Araştırma öncesi katılımcıların demografik verileri kaydedildi; yaşam kalitesi, çalışmanın ilk ve son günlerinde bedensel, ruhsal, sosyal ve çevresel alanları içeren WHOQOL-BREF Ölçeği kullanılarak değerlendirildi. Başlangıçta katılımcılara çevrimiçi toplantı ile eğitim verildi. Haftalık hatırlatma ve kontroller ile 4 hafta sürdürülen programda; Müzik Terapi Grubu 4 hafta boyunca uyku saatleri öncesinde 15 dakikalık doğa seslerinden oluşan ses kaydını dinlerken Progresif Gevşeme Egzersizi Grubu ses kaydı eşliğinde yapılandırılmış gevşeme egzersizleri programını uyguladı. Kontrol Grubu hazırlanan günlük çizelgeye her sabah kalp hızı, solunum frekansı ve kesintisiz uyku sürelerini kaydetti. Müzik Terapi ve Progresif Gevşeme Egzersizi Grupları da benzer günlük izlemi gerçekleştirdi. Araştırmadan elde edilen verilerin niteliksel ve niceliksel istatistiksel analizi SPSS 24 programı kullanılarak yapıldı. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamaları X̄=21.63±1.73 yıl, %73.9’u kadın, %26.1’i erkek idi. Katılımcıların demografik özellikleri benzerdi. Gruplar arası son değerlendirmelerde Kontrol Grubu ile Müzik Terapi Grubu arasında Müzik Terapi Grubunda daha yüksek olmak üzere bedensel alan skorunda istatistiksel anlamlı fark bulundu (p=0.037). Grup içi ilk ve son değerlendirmelerin karşılaştırılmasında ise Müzik Terapi Grubunun bedensel ve çevresel alan skorlarında istatistiksel anlamlı bir artış saptandı (sırasıyla p=0.016 ve p=0.018). Sonuç: Çalışmamızda müzik terapinin uzaktan eğitim alan üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesini arttırdığı sonucuna ulaşıldı. Gelecekte, farklı protokol ve sürelerle üniversite öğrencilerine uygulanması planlanan müzik terapi ve progresif gevşeme egzersizlerinin, sağlıkla ilişkili yaşam kalitesi üzerine etkilerinin araştırıldığı çalışmalar yapılmasının faydalı olacağı ve bu uygulamaların sağlıklı yaşam tarzına etkilerinin değerlendirilmesinin de sağlık ve öğrenmede katma değer yaratacağı düşünüldü. Anahtar Kelimeler: Müzik Terapisi, Egzersiz, Yaşam Kalitesi, Uzaktan Eğitim
Objective: The aim of this study was to analyze the effects of music therapy and progressive relaxation exercises given in addition to music therapy on the quality of life of university students receiving distance education. Method: Students from different cities and universities across Turkey were sent consent forms by reaching and volunteered participants were evaluated with a participant evaluation form. Between January 2021 and May 2021, 88 volunteer participants who met the inclusion criteria were included in our study. Participants were divided into 3 groups by randomizing as Music Therapy Group (n: 28), Progressive Relaxation Exercise Group with music therapy (n: 30) and Control Group (n: 30). Permission was obtained from the owner of the website asoftmurmur.com in order to create the audio recordings and for the use of WHOQOL-BREF Scale, from WHOQOL Turkey Center. Demographic data of the participants were recorded before the research; the quality of life was evaluated on the first and the last day of the study using the WHOQOL-BREF Scale which includes physical health, psychological, social relationships and environment domains. Participants were given training by means of online meetings in the beginning of the practice. In the 4-week experiment with weekly reminders and controls; whereas the Music Therapy Group listened to 15- minute audio recordings of nature sounds daily for 4 weeks, the Progressive Relaxation Exercise Group applied the configured relaxation exercises program with the same audio recordings. The Control Group recorded heart rate, respiratory frequency and uninterrupted sleep duration every morning to the chart prepared for the research. Music and Progressive Relaxation Exercise Groups also performed similar daily follow-ups. The qualitative and quantitative statistical analysis of the data obtained from the research was performed using the SPSS 24 program. Results: The average age of participants was X̄= 21.63±1.73 years. 73.9% of the participants were female and 26.1% were male. Demographic characteristics of the participants were similar. In the last evaluation, among the groups’ final scores a statistically significant difference was found between the Control Group and the Music Therapy Group in the physical health domain which was higher in Music Therapy Group (p=0.037). A statistically significant increase was found in physical health and environment domain scores of the Music Therapy Group in the initial and final evaluation comparisons within the group (p=0.016 and p=0.018 respectively). Conclusion: In our study, it was concluded that music therapy improved the quality of life of university students receiving distance education. It was thought that it would be beneficial to conduct studies investigating the effects of music therapy and progressive relaxation exercises with different protocols and durations on health-related quality of life of university students and the evaluation of the effects of these practices on healthy lifestyles would create added value in health and learning in the future. Key Words: Music Therapy, Exercise, Quality of Life, Distance Learning

Description

Keywords

Sağlık Bilimleri, Health Sciences, Klinik Tıp (MED), Clinical Medicine (MED), Müzik Terapisi, Egzersiz, Yaşam Kalitesi, Uzaktan Eğitim, Music Therapy, Exercise, Quality of Life, Distance Learning

Citation

Yurdalan S. U., Ünlü B., Gökçen A., Bozkurt B., Küçükislamoğlu H. E., "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE MÜZİK TERAPİ VE PROGRESİF GEVŞEME EGZERSİZLERİNİN YAŞAM KALİTESİNE ETKİSİ", Karya Journal of Health Science, cilt.3, sa.1, ss.18-23, 2022

Collections